printlogo


کد خبر: 239589تاریخ: 1400/10/6 00:00
دوباره اعتماد به نفس‌مان را پیدا کردیم
ساوت‌گیت: می‌توانیم قهرمان جام جهانی شویم

گرت ساوت‌گیت، مربی تیم ملی انگلیس درباره 12 ماه گذشته صحبت کرده است. تیم او در آستانه اولین قهرمانی‌ تاریخش در جام ملت‌های اروپا قرار داشت. او حالا می‌خواهد با تیمش فاتح جام جهانی قطر شود.
 
سال 2021 سالی خارق‌العاده بود. آن را چطور می‌بینی؟
بله، به نظرم واقعاً سالی خاطره‌انگیز بود. اینکه در فینال بودیم ولی از خط پایان نگذشتیم همیشه در ذهنمان باقی خواهد ماند اما اگر به صورت منطقی به پیشرفت تیم نگاه کنیم، در دو مرحله مقدماتی قبلی، ما بهترین خط حمله اروپا را داشته‌ایم. فکر می‌کنم در 12 ماه گذشته، بهترین خط دفاعی دنیا هم از آن ما بوده است. ما در 19 مسابقه‌ای که در این سال داشتیم، فقط 22 دقیقه از رقیبان خود عقب بوده‌ایم و این یعنی عملکردی خارق‌العاده از بازیکنان. آنها فشار بازی در خانه در یک تورنمنت بزرگ را تجربه می‌کردند. آنها توانستند به جام جهانی راه یابند و دیدیم که برخی تیم‌های بزرگ نتوانستند صعودشان را قطعی کنند. ما تنها یک قطعه برای بردن فینال کم داشتیم که اولین فینال ما در 55 سال گذشته و اولین فینال اروپایی تاریخ ما بود. پس من خیلی به تیمم افتخار می‌کنم.
پس از آن شکست در فینال، چه احساسی داشتی و حالا چه حسی داری و به نظرت زمانی که بازنشسته شدی چه حسی خواهی داشت؟
این بستگی به 15 سال پیش رو و آن دیدارهای آخر دارد! ببین، من حالا با نگاه بسیار مثبت‌تری به گذشته نگاه می‌کنم، چون به عنوان یک مربی می‌دانم که نمی‌توانید فقط بر مبنای پیروزی تیمتان را ارزیابی کنید. معیارهای ارزیابی باید چیزهای خیلی بیشتری باشند، وگرنه تیم شما پیشرفت نمی‌کند.
در نهایت، می‌دانم که همیشه بر مبنای نتایج قضاوت خواهیم شد و این بخشی از معادله است اما شما نمی‌توانید به عنوان یک مربی، با تیم خود اینگونه کار کنید، وگرنه فرصت رشد را از دست می‌دهید. از این زاویه، پیشرفت ما در چهار تا پنج سال گذشته خوب بوده، نتایج ما استمرار داشته و ما کارمان را منسجم انجام داده‌ایم اما باید به همین روند ادامه دهیم. بهتر کردن این نتایج کار سختی است چون فقط یک بازی بود که باید در آن نتیجه بهتری می‌گرفتیم (فینال یورو). در هر حال، عملکرد تیم می‌تواند بهتر شود و در سال‌های آینده، بازیکنان تکامل خواهند یافت و برخی بازیکنان جوان و بااستعداد هم تبدیل به بازیکنان اصلی خواهند شد.
در پنج سال مربیگری‌ات، 50 بازیکن اولین بازی ملی خود را تجربه کرده‌اند. به نظرت با توجه به اینکه جام جهانی پیش رو است، این اتفاق باز هم می‌افتد؟
به نظرم می‌توان ایده‌ای داشت که به کدام سمت می‌رویم و ما گروهی منسجم از بازیکنان را داریم اما نمی‌دانیم که برخی بازیکنان جوان چقدر پیشرفت خواهند کرد. پس هرچند که بعید است بازیکنان زیادی در این 12 ماه به تیم ملی بیایند اما در هر حال این فرصت کمی نیست. ما دیده‌ایم که کانر گالاگر در 12 ماه گذشته چه کرد. یا جود بلینگهام. پس نمی‌توان هیچ‌کدام از این جوانان را نادیده گرفت اما ما یک هسته اصلی داریم که ما را به نیمه‌نهایی جام جهانی بردند. آنها بلدند که پیروز شوند.
آیا انتظار داری هری کین در سال 2022 بهترین گلزن تاریخ انگلیس شود؟
سخت بتوان با قاطعیت نظر داد، چون نمی‌دانیم بازیکنان آماده خواهند بود یا نه و با چه تیم‌هایی بازی داریم اما او می‌تواند به این دستاورد برسد. گریوز، لینه‌کر، شیرر، چارلتون و رونی، اینها همه اسطوره‌های فوتبال انگلیس هستند. این نشان می‌دهد که هری چه جایگاهی می‌تواند در پایان دوران بازی‌اش داشته باشد.
در آخر، تو و این تیم جوانت واقعاً اعتماد به نفس را در انگلیس بالا برده‌اید. شما باعث شده‌اید مردم انگلیس بیشتر اخبار تیم ملی را دنبال کنند. آیا بر این باور هستی که سال 2022 می‌تواند برای انگلیس خاص باشد و شما قهرمان جام جهانی شوید؟
ما در حالی به جام جهانی 2018 روسیه رفتیم که 10 سال بود دیداری را در مرحله حذفی تورنمنت‌ها نبرده بودیم. این هدف اصلی ما بود که یک بازی را ببریم. در یورو 2020 اعتماد به نفس بالاتری داشتیم چون به مراحل بالاتر جام جهانی رسیده بودیم و در لیگ ملت‌های اروپا هم کرواسی را بردیم، در خانه اسپانیا پیروز شدیم و داشتیم نتایج خوبی برابر تیم‌های بزرگ‌تر می‌گرفتیم.
حالا ما در جایگاهی هستیم که یک فینال را تجربه کرده‌ایم. ما چند رکورد تاریخی را جابه‌جا کرده‌ایم و تاریخ خود را ساخته‌ایم. قطعه گمشده ما یک جام است و این کار بسیار دشواری است اما بر این باوریم که می‌توانیم به آن برسیم. دو تیم در پلی‌آف صعود هستند (ایتالیا و پرتغال) که اگر صعود کنند، مدعی قهرمانی جام جهانی خواهند بود. پس سطح مسابقات بسیار بالا است و ما می‌دانیم که کار سخت است اما به خود باور داریم.
 منبع: 
اسکای اسپورتس
 

Page Generated in 0.0057 sec