printlogo


کد خبر: 239570تاریخ: 1400/10/5 00:00
کامرون، جام ملت‌های آفریقا و سنگ‌اندازی اروپا!

گزارش
علی بابازاده     
 
جام ملت‌های آفریقا تا بوده موردِ هجومِ اروپایی‌ها قرار گرفته و هیچ‌گاه از تیغِ تیز انتقادات در امان نبوده؛ ‌باشگاه‌های بزرگ قاره سبز معتقدند برگزاری این تورنمنت از پایه با مشکل روبه‌رو است و تحت هیچ شرایطی راضی نیستند بخش عمده‌ای از بازیکنان تأثیرگذارشان را، آن‌هم در روزهای میانی و سرنوشت‌ساز فصل از‌ دست بدهند.
مشکل اینجاست که فوتبال آفریقا طی سالیان اخیر، پیشرفت چشمگیری داشته و قدرتِ آنها بر لیگ‌های اروپایی سایه ‌افکنده.
تمامِ غول‌های بزرگ، از لیورپول گرفته تا چلسی و منچستریونایتد از ستاره‌های «قاره سیاه» سود می‌برند و کنار گذاشتنِ مهره‌های ارزشمند و تأثیرگذار آفریقایی مشکلات‌شان را دوچندان می‌کند.
تصور کنید لیورپول با یورگن کلوپ، برای حداقل ۲ تا ۴ هفته قیدِ محمد صلاح، نبی‌کیتا و سادیو مانه را بزند و دلخوش به نیمکت‌نشینانش باشد؛ توماس توخل در چلسی شانس آورده که حکیم زیاش به تیم ملی مراکش دعوت نشده ولی، حتی اگر ادوارد مندی تنها بازیکن شاغل در جام ملت‌های آفریقا باشد نیز باز به ضرر مربی آلمانی خواهد بود و چلسی را از نعمت کلین‌شیت‌های مندی محروم خواهد کرد.
«کودتای سفید‌ها علیه سیاه‌ها» ادامه دارد و شایعه شده که جام ملت‌های آفریقا، به واسطه کرونای جهش یافته «اومیکرون» که خاستگاه آن کشورهای آفریقایی نیز بوده لغو خواهد شد!‌ ناپولی ایتالیا رهبر یاغی‌های اروپایی شده و تابِ از‌ دست دادن کولیبالی را ندارد.
در حالی که تنها ۵ درصد از جمعیت کشور کامرون واکسینه شده‌اند، کنفدراسیون فوتبال آفریقا اصرار دارد که مطابق برنامه‌ریزی گذشته جام ملت‌های آفریقا را در این کشور برگزار کند و این مسأله باعث نگرانی باشگاه‌هایی شده که باید ستاره‌های خود را در اختیار تیم‌های ملی بگذارند. ماتیا گراسانی، وکیل باشگاه ناپولی اعلام کرده که باشگاه‌ها می‌توانند برای جلوگیری از حضور بازیکنان در تیم‌های ملی اقدام قانونی انجام دهند: «اگر اطمینان کافی از ایمنی بازیکنان داشتیم، اوضاع متفاوت می‌شد اما با توجه به شرایط موجود ما می‌توانیم اقدامات قانونی انجام بدهیم. باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی روی بازیکنانی همچون اوسیمن انجام داده‌اند و اگر او به کرونا مبتلا شود، شرایط برای ما دشوارتر خواهد بود. باشگاه‌های اروپایی با همکاری یکدیگر می‌توانند مانع حضور بازیکنان خود در این 
رقابت‌ها شوند.»
عزمِ جزمِ باشگاه‌های اروپایی برای لغو جام ملت‌های آفریقا هنوز به نتیجه نرسیده و مشخص نیست که در نهایت چه تصمیمی برای این تورنمنت گرفته خواهد شد. ساموئل اتوئو رئیس فدراسیون فوتبال کامرون و کشور میزبان اما می‌خواهد تحت هر شرایطی از زیر سلطه سفیدها خارج شود و جام سیاهان را برگزار کند: «فدراسیونی که من نماینده آن هستم به شدت از برگزاری مسابقات دفاع خواهد کرد. یورو در اواسط همه‌گیری کرونا با ورزشگاه‌های پر برگزار شد پس چرا ما نباید جام ملت‌های آفریقا را به سرانجام برسانیم؟»

Page Generated in 0.0056 sec