printlogo


کد خبر: 239569تاریخ: 1400/10/5 00:00
نوروزی و خیرآبادی مقابل جزینی
عقب‌نشینی در انتقاد از بنا، حمله به چرخه!

ماجراهای کشتی فرنگی و نقدهای بی‌رحمانه‌ای که اخیراً از سوی شاگردان و همکاران سابق بنا به کادر فنی تیم ملی و به طور مشخص محمد بنا وارد شده، سوژه اصلی این روزهای کشتی ایران است. همه ماجرا از تغییر تابعیت علی ارسلان آغاز شد. فرنگی‌کاری که در سال‌های اخیر همیشه در سایه قرار داشته و ترجیح داده برای ادامه کشتی دوبنده صربستان را بر تن کند. همین اتفاق سبب شد تا شاگردان و همکاران سابق محمد بنا با دستمایه قرار دادن این اتفاق جدایی ارسلان را به فرمول‌های خاص و سلیقه‌ای محمد بنا در گزینش نفرات تیم ملی کشتی فرنگی مرتبط بدانند و او را زیر رگبار انتقادات تند و تیز قرار دهند. حالا و با گذشت چند روز، منتقدان تا اندازه‌ای از مواضع اولیه خود عقب‌نشینی کرده و ملایم‌تر صحبت می‌کنند.
 
نوروزی: انتقادی که وجود دارد، از فرآیند انتخاب کشتی‌گیران است نه بنا
امید نوروزی منتقد شماره یک محمد بنا که استارت این هجمه را زد، حالا می‌گوید: «این هجمه‌ای که عنوان می‌شود، سمت محمد بنا و کشتی فرنگی نبوده و نخواهد بود، بلکه مسائل فنی و کارشناسی شده‌ای است. جامعه توقع دارند که کشتی عدالت‌محور باشد و هر تصمیمی گرفته می‌شود بر اساس نظرات کارشناسی باشد. انتقادی که وجود دارد از فرآیند انتخاب کشتی‌گیران است که من با این فرآیندی که تعریف شده مخالف هستم.»
وی افزود: «من پیشنهاد دادم یک مسابقه قهرمان کشوری و جام تختی خوب برگزار شود و چکیده این دو مسابقه و نفرات اعزامی سال گذشته به مسابقات جهانی، در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی شرکت کنند و هر کسی در این انتخابی نهایی اول شد او ملی‌پوش ما باشد. دید فنی سرمربی هم در یکی دو وزن که کشتی‌گیران خیلی به هم نزدیک هستند، اعمال شود.»
قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان با اشاره به اینکه انتخاب مربیان هم باید طبق فرآیندی مشخص باشد، گفت: «به اعتقاد من انتخاب دو مربی برعهده سرمربی باشد ولی سه مربی دیگر را باید با چرخه انتخابی مربیان، انتخاب کرد. از استان‌هایی که کشتی‌گیر در تیم ملی دارند خواسته شود که مربی معرفی کنند تا به این شکل مربی سازنده هم دیده شود. یعنی در کنار مربی ادواری، مربی سازنده هم باشد.»
مشاور پیشین علیرضا دبیر در امور فرنگی در خاتمه عنوان کرد: «من یک سؤال از قهرمان و پهلوان‌مان، دوست عزیزم نایب رئیس فدراسیون حمید سوریان دارم که به آن جواب بدهد، او بگوید که برکنار کردن مربیان تیم‌های نوجوانان و جوانان بر چه اساسی بوده و در مورد نفرات جدیدی که آوردند، توضیح بدهند. ضمن اینکه همه ما، از محمد بنا و رسول جزینی گرفته تا امید نوروزی و قاسم رضایی و... پای یک میز بنشینیم و این موضوعات حل و فصل شود تا تیم ملی لطمه نخورد.»
 
خیرآبادی: در هیچ کشوری فرآیند 8 ماهه را برای انتخاب ملی‌پوشان‌شان در نظر نمی‌گیرند
جمشید خیرآبادی مربی سابق تیم ملی فرنگی با اشاره به فاصله اندک مسابقات در چرخه انتخابی تیم ملی تصریح کرد: «16 آذر‌ماه فینال لیگ برگزار شده و در فاصله یک هفته‌ای مسابقات کشوری به انجام رسید. در ادامه انتخابی جام تختی و جام تختی را در پیش داریم. در واقع کشتی‌گیر در بازه زمانی کوتاه، 4 بار وزن‌کشی می‌کند. مگر یک ورزشکار که در این سطح کشتی می‌گیرد، در سال چند بار می‌تواند به اوج آمادگی جسمانی برسد و این جای سؤال دارد.»
خیرآبادی با تأکید بر اینکه همه کشتی‌گیران وزن کم می‌کنند، اضافه کرد: «همه کشتی‌گیران ما بین 4 تا 8 درصد در همین قانون جدید وزن کم می‌کنند. حمید سوریان و امید نوروزی و بقیه دوستان در زمان کشتی گرفتن‌شان 10 درصد از وزن بدن‌شان را کم می‌کردند و برخی هم 4 درصد. کاهش این میزان وزن از بدن، حداقل 60 روز ریکاوری لازم دارد تا از تخریب و آسیب بدن جلوگیری شود. وزن کم کردن‌های مکرر و پیاپی بزرگترین آسیب‌ها را بجا می‌گذارد.»
سرمربی پیشین تیم ملی آذربایجان همچنین ادامه داد: «در بحث تورنمنت‌ها که در چرخه انتخابی تیم ملی قرار گرفته، ما تورنمنت ضعیف و قوی داریم. این خیلی مهم است که چه کشتی‌گیرانی به تورنمنت قوی اعزام می‌شوند و کدام نفرات به تورنمنت ضعیف. ضمن اینکه خواهید دید در هیچ کشوری فرآیند 8 ماهه را برای انتخاب ملی‌پوشان‌شان در نظر نمی‌گیرند. یکسری از دوستان که در چارچوب چرخه انتخابی قرار گرفته و چندین مسابقه متوالی را پشت سر گذاشته‌اند و یک جا به حریف مستقیم خود برخورد می‌کنند، چاره‌ای جز باخت ندارند. یکی از معایب چرخه این است و فکر می‌کنم این مهم باشد شرایطی را مهیا کنند که نفرات در شرایط بهتری رو به روی هم قرار بگیرند.»
 
جزینی: ما نباید از دنیا یاد بگیریم
دنیا باید از ما یاد بگیرد
رسول جزینی مربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص انتقاداتی که از سوی برخی اهالی کشتی فرنگی در خصوص چرخه انتخابی تیم ملی مطرح شده، با اشاره به افتخاراتی که محمد بنا در این سال‌ها به دست آورده، تأکید کرد: «آیا کاری که انجام شده، نتیجه داده یا نه؟ مطمئنم نتیجه داده که انتقاد می‌کنند چون به قطاری که حرکت می‌کند، سنگ می‌زنند. من با این سنگ‌اندازی‌ها فهمیدم راه درست را طی می‌کنیم. کارنامه و رزومه تیم ملی نشان می‌دهد که اگر این چرخه خالی از عدالت بود نتیجه حاصل نمی‌شد.»
مربی تیم ملی در واکنش به صحبت جمشید خیرآبادی که گفته بود هیچ کجای دنیا کشتی‌گیر در 5-4 مسابقه متوالی شرکت نکرده و وزن کم نمی‌کند، گفت: «مگر ما باید از دیگر تیم‌ها الگوبرداری کنیم؟ ما نباید از دنیا یاد بگیریم، دنیا باید از ما یاد بگیرد چون جلوترین تیم کشتی فرنگی دنیا هستیم. نگاه همه آنها به ما است که نتیجه گرفتیم و 4 طلا در جهانی گرفتیم و روسیه یک طلا گرفته. ضمن اینکه این پروسه 8 ماهه به نفراتی که دنباله‌روی نفرات اول هستند انگیزه می‌دهد که به جایی برسند تا با هم مبارزه انتخابی بدهند.»
جزینی در واکنش به انتقادات امید نوروزی تصریح کرد: «چه کسی بهتر از امید نوروزی و قاسم رضایی که کشتی را نقد کنند؟ محمد بنا هم خواهد پذیرفت اما یکسری صحبت‌هایی مطرح شد که بی ادبی بود و موج‌سوارانی هم بودند که از آن سوءاستفاده کردند و این باعث می‌شود جایگاهی که دارند متزلزل شود. امید نوروزی و قاسم رضایی از افتخارات این مملکت هستند و حق مسلم آنهاست که وارد مباحث کشتی شوند. کاش مناظره برای روشن شدن موضوع برگزار شود. هرچند اعتقاد دارم این مباحث باید در خانه حل شود و نتیجه‌اش در رسانه عنوان شود. حق کشتی‌دوستان است که بدانند در کشتی چه می‌گذرد. چیدمانی که امید نوروزی در مورد انتخابی گفت منهای انتخابی مرحله نهایی، با چرخه ما یکسان بود.»
جزینی در خاتمه گفت: «من در مقابل قهرمانان المپیک تمام قد می‌ایستم و کلاه از سر برمی‌دارم. فقط دوست ندارم موج‌سواران و شومن‌های فضای مجازی خودشان را پشت این جریان پنهان کنند. کشتی فرنگی از همه ما بزرگتر است و در نهایت تاریخ نشان خواهد داد چه کسی چه کاری انجام داده است.»
 

Page Generated in 0.0065 sec