printlogo


کد خبر: 239558تاریخ: 1400/10/5 00:00
اعتراف دوپهلوی باقری بابت عامل دوپینگ وزنه‌بردار نوجوان در عربستان
«استنازولول» از چه زمانی مکمل شده؟

رضا عباسپور   
 پرونده مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌بردار ملی‌پوش نوجوان کشورمان که چند روز پیش در ایران ورزشی از آن رونمایی کردیم، حالا با اعتراف داود باقری نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری ضمن تأیید صحت این ماجرا وارد فاز جدیدی شده است که قطعاً ادامه دادنش به سود فدراسیون وزنه‌برداری نخواهد بود. باقری اگرچه اصل ماجرا یعنی مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌بردار مدال‌آور نوجوان کشورمان را در جده عربستان تأیید می‌کند اما او با انحراف افکار عمومی از عامل اصلی تست دوپینگ این وزنه‌بردار خاطی، سعی دارد طوری ماجرا را نشان دهد  که همه متقاعد شوند ملی‌پوش دوپینگی کشورمان خودش خودسرانه مکمل آلوده‌ای مصرف کرده که اتفاقاً اصلاً این مکمل آنابولیکی و هورمونی نبوده است! توجیهی غیرحرفه‌ای که بیش از قبل ناکارآمدی این مجموعه را نمایان می‌کند.
 
ناتوان در کنترل آینده‌سازان، ضعیف در بخش آموزش
چند روز پیش ایران ورزشی در قالب گزارشی از مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌بردار نوجوانی خبر داد که در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری نوجوانان عربستان، صاحب مدال شده بود. حالا که همه چیز رسانه‌ای شده، نایب رئیس فدراسیون و رئیس کمیته پزشکی این مجموعه به جای عذرخواهی و اعتراف به اینکه نتوانسته‌اند وظایف آموزشی، کنترلی و نظارتی خود را در وزنه‌برداری خصوصاً رده سنی پایه به درستی انجام دهند، بازهم توپ را به زمین ورزشکار، کادرفنی و مربیان او انداخته است و حالا این سؤال مطرح است که چطور نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که اتفاقاً به عنوان پزشک و مسئول کمیته پزشکی فدراسیون وظیفه کنترل، آموزش و نظارت را در مجموعه وزنه‌برداری دارد، دنبال این است که با اطلاعات فنی غلط و ارائه کدهای اشتباه به اهالی ورزش و وزنه‌برداری دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و پذیرش تبعات منفی مثبت شدن تست دوپینگ توسط یک وزنه‌بردار نوجوان در عرصه بین‌المللی است؟ مگر فدراسیون وزنه‌برداری ادعای آموزش قوی و نظارت کامل و دقیق روی تمامی رده‌های سنی را ندارد؟ مگر آنها مدعی نیستند که پاک‌ترین فدراسیون تاریخ وزنه‌برداری ایران را در اختیار دارند؟ پس چطور می‌شود یک نوجوان که تازه ابتدای مسیر است هرکاری که دلش خواسته انجام داده و هرطور خودش صلاح دیده در اردوی تیم ملی رفتار کرده است؟ شاید رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری یادش رفته که وزنه‌برداران در اردوی تیم ملی بدون مجوز سرمربی و مسئول کمیته پزشکی فدراسیون حتی اجازه خوردن یک آب معدنی را ندارند؛ چه رسد به تهیه دارو و مکمل از بیرون اردو و حمل و استفاده از آن تا مسابقات جهانی.
قطعاً رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری به جای این توجیه خنده‌دار و ابتدایی، باید یک بازنگری جدی در استراتژی خود بابت آموزش، کنترل و نظارت قوی در این حوزه تخصصی داشته باشد، زیرا با این فرمان قطعاً باید هر لحظه منتظر حوادث تلخ و غیرقابل جبران بیشتر و بزرگتری در وزنه‌برداری ایران باشیم. آن هم در شرایطی که کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به شدت برای ریشه کن کردن دوپینگ در این رشته طرح و برنامه جدی در دستور کار قرار داده و با شدت بیشتری قرار است با خاطیان در سراسر دنیا برخورد قهری داشته باشند. نکته مهم بعدی کد اشتباه و غلطی است که رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری درخصوص «عامل اصلی» که موجب شده تست ملی‌پوش نوجوان کشورمان در عربستان مثبت شود به مخاطبان خود می‌دهد. طبق اعلام اولیه آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ، عامل اصلی دوپینگی شدن وزنه‌بردار نوجوان کشورمان در رقابت‌های جهانی عربستان، داروی هورمونی و آنابولیکی به نام « استنازولول» یا همان وینسترول بوده است. ماده‌ای دوپینگی که یا باید به صورت تزریقی و عضلانی استفاده شود و یا به صورت کپسول تولید می‌شود. بنابراین سؤال ما از نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری این است که شما با دانش این موضوع چرا در مصاحبه خود بحث «مکمل آلوده» را به میان آورده و سعی دارید افکار عمومی را از اصل ماجرا منحرف و دور کنید؟ شاید هم چون می‌دانید که طبق پروتکل‌های بین‌المللی نام ورزشکار و ماده‌ای که از آن استفاده کرده علنی نمی‌شود دنبال این هستید که سر و ته ماجرا را با ژست حق به جانب و رنگ و لعاب قانونی جمع و جور کنید؟ مطمئناً این اتفاق، اتفاق تلخی است که دیر یا زود آتشش دامن مسببان آن را خواهد گرفت.

 


Page Generated in 0.0049 sec