printlogo


کد خبر: 239548تاریخ: 1400/10/5 00:00
کامرانی‌فر: باید منتظر جریمه‌های سنگین از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشیم
استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شدند

گزارش
بهناز میرمطهریان 
حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، موضوعی است که فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته در تلاش بوده که کم‌کم مطرح کند تا  هواداران دو تیم به یکباره با این خبر مواجه نشوند. واقعیت اما این است که در نامه AFC آمده استقلال و پرسپولیس مجوز حرفه‌ای ندارند و نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند و به جهت تخلفات صورت گرفته در صدور مجوز حرفه‌ای داخلی، پرونده این دو تیم به کمیته انضباطی این کنفدراسیون ارسال شده است. اکنون از استقلال و پرسپولیس خواسته شده دفاعیه خود را جهت بررسی انضباطی موضوع ارسال کنند. بر همین اساس مهلت AFC صرفاً می‌تواند منجر به کاهش جریمه‌های احتمالی فدراسیون فوتبال و دو باشگاه ایرانی شود که با وجود نقص در مدارک، تلاش کرده بودند مجوز مذکور را که زمینه‌ساز حضور در لیگ قهرمانان آسیا است، صادر کنند. حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در همین رابطه به سؤالات خبرنگار ایران ورزشی پاسخ داده است.
بعد از صحبت‌های داریوش مصطفوی، رئیس استیناف صدور مجوز حرفه‌ای که اعلام کرده بود کنفدراسیون فوتبال آسیا 478 صفحه گلایه برای فدراسیون فوتبال فرستاده است که از همه چیز ایراد گرفته است، از کامرانی‌فر، درباره محوریت اصلی این ایرادها می‌پرسیم و او توضیح می‌دهد: «در نامه‌ای که AFC برای ما ارسال کرده است، برای حذف یکی از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس 17 دلیل و برای حذف دیگری 14 دلیل آورده‌اند. واقعیت این است که در مهلت پنج روزه‌ای که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده است، شاید برخی از ایرادها را بتوانیم برطرف کنیم اما 2، 3 مورد از این ایرادها هستند که اصلاً  در این مدت زمان کم قابل حل نیستند.»
او درباره چند موردی که قابل حل نیست و دلایل اصلی حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا به حساب می‌آیند، به ایران ورزشی می‌گوید: «همان بحث مدیریت و مالکیت دو باشگاه، مدیریت مالیات، بدهی‌هایی که زمان پرداخت آنها گذشته و حتی تسویه حساب‌شان در حال حاضر دردی را دوا نمی‌کند. این بدهی‌ها باید در تاریخ خاصی پرداخت می‌شدند. البته که باشگاه‌ها هم برای پرداخت این بدهی‌ها محدودیت داشته‌اند. همان مشکلاتی که دست فدراسیون فوتبال را هم بسته است، برای باشگاه‌ها هم مشکلاتی ایجاد کرده و محدودیت در پرداخت و ترانسفر پول خیلی جدی است. ما باید از حالا به بعد با تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم و تعهداتی که برای جذب بازیکن خارجی در نظر می‌گیریم، به مرور زمان این مشکلات را به حداقل برسانیم.»
سؤال اساسی اما این است که آیا این امید وجود دارد که با این برخورد جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا، اقداماتی جدی برای حل مشکل دو باشگاه صورت بگیرد؟ کامرانی‌فر می‌گوید: «امیدواریم مشکل مالکیت این دو باشگاه در سطح مقامات عالیرتبه مورد رسیدگی قرار بگیرد و ما از حالا به بعد شرایط صدور مجوز حرفه‌ای را برای همه باشگاه‌ها اعمال کنیم.» با این وضعیت باید منتظر جریمه‌ها و محدودیت‌های سنگین‌تر برای فوتبال ایران باشیم؟ کامرانی‌فر به این سؤال پاسخ می‌دهد: «بله، باید منتظر باشیم. هم باشگاه‌ها و هم فدراسیون فوتبال بدون شک متحمل جریمه‌های سنگینی خواهند شد. این پروسه و دو سه ماه قبل از تمدید شدن مهلتی که برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، باعث شده که ما متحمل جریمه باشیم. در نهایت اما امیدواریم حداقل اتفاقی غیر از این نیفتد و تصمیم‌های سخت‌تری برای ما نگیرند.»
با این حساب از همین حالا باید استقلال و پرسپولیس را از آسیا حذف شده بدانیم و بیهوده منتظر نباشیم تا دوشنبه معجزه‌ای رخ دهد. کامرانی‌فر می‌گوید: «بله. هر چند دوست ندارم این را بگویم اما اگر واقع‌بین باشیم، برخی فاکتورهای مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تأیید دو باشگاه را نمی‌توانیم تا دوشنبه برطرف کنیم و تاریخ آنها گذشته است اما این می‌تواند شروع جدیدی برای این دو باشگاه و فوتبال ما باشد.» سؤالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که استیناف صدور مجوز حرفه‌ای با مجوز مشروطی که از خود ابداع کرده بود، باعث جریمه شدیدی شده است که انتظار فدراسیون فوتبال را می‌کشد. کامرانی‌فر اما این موضوع را قبول ندارد و تأکید می‌کند: «کمیته استیناف از اختیار خود استفاده کرد و این مهلت را برای دو باشگاه در نظر گرفت. خود باشگاه‌ها باید مدارک را مستقیماً از طریق لینک آپلود می‌کردند. مشکل اینجاست که آنها در مهلت تعیین شده هم نتوانستند مشکل را حل کنند.»
با این حال اما به نظر می‌رسد حداقل اگر فدراسیون با علم به اینکه مشکلات پرسپولیس و استقلال قابل حل نیستند، مجوز حرفه‌ای آنها را صادر نمی‌کرد، حداقل از جریمه‌های سنگین و محرومیت‌های احتمالی در امان می‌ماندیم.

 


Page Generated in 0.0040 sec