printlogo


کد خبر: 239506تاریخ: 1400/10/4 00:00
پایانی غیرمنتظره برای پدیده اتریشی بارسلونا
الماسی که تراش نخورد!

وقتی بارسلونا در جولای 2021 انتقال قرضی یوسف دمیر از راپیدوین را اعلام می‌کرد، همگان تصور می‌کردند آبی‌اناری‌ها یک جواهر پنهان را به نیوکمپ آورده‌اند؛ سال میلادی هنوز به پایان نرسیده که رسانه‌هایی مثل مارکا و آاس گزارش داده‌اند دمیر به احتمال فراوان، دیگر پیراهن بارسا را به تن نخواهد کرد.
دمیر که با حضور در آکادمی راپیدوین از 10 سالگی، نامی در این باشگاه برای خود دست و پا کرده و در دسامبر 2019 نخستین بازی حرفه‌ای خود را برای راپید انجام داده بود، در حالی به بارسا پیوست که چند ماه قبل (مارس 2021) و قبل از رسیدن به 18 سالگی پیراهن تیم ملی اتریش را نیز در یک بازی مقدماتی جام‌جهانی (مقابل جزایر فارو) به تن کرده بود. این کارنامه برای بازیکنی که یک ماه قبل از عقد قرارداد با بارسلونا تازه شمع تولد 18 سالگی را فوت کرده بود، اقدام آبی‌اناری‌ها را برای به چنگ آوردن او منطقی و برنامه‌ریزی شده نشان می‌داد؛ امضای قراردادی قرضی و یکساله به ارزش 500 هزار یورو، همراه با بند اجباری دائمی شدن قرارداد به ارزش 10 میلیون یورو به شرط انجام 10 بازی برای تیم نخست باشگاه.
دمیر در هفته دوم لالیگا نخستین بازی خود را برای بارسلونا انجام داد و در 28 دقیقه پایانی نبرد با بیلبائو به زمین آمد. پس از یک هفته نیمکت‌نشینی، دمیر در مقابل گرانادا برای نخستین بار در ترکیب ثابت بارسا قرار گرفت تا به نظر او در حال طی کردن همان روندی باشد که برایش به نیوکمپ آمده بود. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتاد که قرار بود نام دمیر در میان بازیکنان تیم دوم بارسا ثبت شود اما در آخرین روز نقل و انتقالات تابستانی، دمیر تبدیل به بازیکن تیم نخست شد و پیراهن شماره 11 سابق عثمان دمبله را هم در اختیار گرفت.
وینگر چپ‌پای ترک‌تبار (خانواده او از ترابزون ترکیه می‌آیند) کم‌کم در حال اثبات خود به تیم رونالد کومان بود اما تغییر سرمربی و حضور ژاوی، این مسیر را با خلل مواجه کرد. اگرچه ژاوی همواره از تمرکز خود بر جوانان صحبت کرده و در بازی‌های اخیر نیز با اتکا به آنها، وعده‌های خود را عملی کرده اما به نظر در نقشه‌های ژاوی جایی برای یوسف دمیر وجود نداشته است.
دمیر از زمان حضور ژاوی، 3 بار برای بارسا بازی کرده و تنها در یکی از این مسابقات، در ترکیب ثابت بلوگرانا حضور داشته است؛ بازی 66 دقیقه‌ای مقابل بنفیکا در هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان که با یک شوت به تیر دروازه حریف پرتغالی برای دمیر همراه بود؛ دو بازی دیگر او تحت هدایت ژاوی، لحظاتی برای فراموشی بوده‌اند؛ 2 دقیقه بازی برابر اسپانیول در نخستین حضور «مهندس» روی نیمکت و حضور در 4 دقیقه پایانی نمایش کابوس‌وار بارسا در لیگ قهرمانان که با شکست 3 بر صفر مقابل بایرن‌مونیخ در آلیانز آرنا همراه بود.
پس از بازی چند ثانیه‌ای مقابل اسپانیول، دمیر در 3 مسابقه بعدی بارسا در لالیگا (ویارئال، بتیس، اوساسونا) به طور کامل روی نیمکت نشست و نمایش درخشان جوانان بارسا در پیروزی 3 بر 2 مقابل الچه را به علت ناراحتی معده از دست داد. با استناد به اطلاعیه پزشکی بارسا، بازی مقابل الچه تنها مسابقه‌ای بود که دمیر با ناراحتی‌اش از دست می‌داد اما او از فهرست بازی مقابل سویا نیز خط خورد تا سناریوی بارسا برای رهایی از او در حال تکمیل باشد.
با نزدیک شدن به ژانویه، دمیر در 9 بازی و برای 290 دقیقه پیراهن بارسلونا را به تن کرده و یک بازی تا دائمی شدن اجباری قرارداد و الزام بارسا به پرداخت 10 میلیون یورو فاصله دارد؛ مسابقه‌ای که از نگاه مارکا، هرگز از راه نخواهد رسید. چرا که در این شرایط بد اقتصادی، بارسا دمیر را مهره‌ای نمی‌بیند که بخواهد چنین هزینه‌ای را برایش پرداخته و نامش را در فهرست پرداخت دستمزدها نیز داشته باشد. به این ترتیب و با فاصله‌ای اندک تا دائمی شدن قرارداد، دمیر چمدان‌هایش را برای بازگشت به وین خواهد بست.
کیفیت دمیر از روزهای حضور در راپیدوین نشان می‌دهد او در صورت بازگشت احتمالی به اتریش نیز برای مدت زیادی در آنجا نخواهد ماند؛ چرا که او همین حالا مشتریانی در لیگ‌های معتبر اروپایی داشته و دیلی‌میل، بایرلورکوزن و آینتراخت‌فرانکفورت را جدی‌ترین مشتریان او در بوندس‌لیگا نامیده است.
خارج کردن نام دمیر از فهرست، تنها گوشه‌ای از ژانویه شلوغ بارسا را شکل خواهد داد؛ ژانویه‌ای که بارسا قرار است به بهای اضافه کردن مهره‌هایی نظیر فران تورس، با نام‌های پرخرجی نظیر فیلیپه کوتینیو و ساموئل اومتیتی خداحافظی کند.
(این مطلب پیش‌تر در سایت فوتبال 360 منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0049 sec