printlogo


کد خبر: 239495تاریخ: 1400/10/4 00:00
دوشنبه 23:59 پرسپولیس و استقلال حذف می‌شوند؟
لابی با شیخ سلمان آخرین راه حل اتاق فکر فوتبال ایران!

ایران ورزشی- هنوز یک هفته از جلسه مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با مسئولان کمیته استیناف اخذ مجوز حرفه‌ای‌سازی نگذشته که خبر آمد احتمال حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان 2022 قوت گرفته است. همین چند روز قبل بود که صدری و آجورلو سینه را مقابل رسانه‌ها ستبر کردند و گفتند مشکل حل شده و مجوز را گرفته‌اند اما همان روز هم چیزی مشخص نبود. بامداد پنجشنبه اما رسانه‌ها خبر از این دادند که با توجه به تعدد شکایات مالی از این دو باشگاه احتمال حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان قوت گرفته است. ظاهراً روز چهارشنبه نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا به کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران رسیده و از این کمیته خواسته شده تا نظر نهایی‌اش را درباره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعلام کند.
این اتفاق در حالی رخ داد که بعد از برگزاری جلسه میان هفته گذشته مسئولان قول داده بودند با بارگذاری به‌موقع مدارک مشکل حل خواهد شد اما‌ ای‌اف‌سی هم به بحث مالکیت دو باشگاه و مدارکی که در این خصوص ارائه داده‌اند ایراد گرفته هم به خاطر مشکلات مالی از جمله بدهی‌های سنگین مالیاتی اخذ مجوز غیرممکن شده است.
در آخرین نامه ای‌اف‌سی به سازمان لیگ فوتبال ایران به این دو باشگاه مهلتی پنج روزه داده شد تا مشکلات خود را حل کنند که حل این مسائل طی این بازه زمانی کوتاه تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.
بدین ترتیب کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای تا ساعت 23:59 روز دوشنبه 7 دی فرصت دارد تا مدارک استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر را ارائه کند. 
البته ای‌اف‌سی اعلام کرده مدارکی که این سه باشگاه بارگذاری کرده‌اند، منجر به صدور مجوز نمی‌شود و در سال‌های گذشته هم اعلام کرده بود مدارک مبنی بر تسویه مالیاتی، دولتی نبودن و نداشتن مجمع مشترک باید ارائه شوند.
 
نگاه ویژه ای‌اف‌سی به مصاحبه صدری و آجورلو!
آنچه کاظم اولیایی عضو کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای از دلیل اولتیماتوم تازه به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه می‌دهد عجیب و جالب است: «صدری و آجرلو در نشستی که با رئیس فدراسیون فوتبال داشتند یکدفعه اعلام کردند مجوز حرفه‌ای ما صادر شده
‌ است. 
آنها هم این مصاحبه را در نظر گرفته و فرض کردند که این مصاحبه درست است و بر مبنای آن به دو باشگاه نامه زده‌اند که شما حالا که مجوز حرفه‌ای گرفته‌اید، مدارک مثبت رفع مشکلاتتان را بعد از پنج روز برای ما بفرستید‌. گفته‌اند مبارک‌تان باشد که مجوز حرفه‌ای گرفتید و ما نیز یک چک لیست از نقایص‌تان داریم و شما مدارک‌تان را برای ما بفرستید.»
با اعلام اولیایی اگر دو باشگاه تهرانی طی پنج روز مدارک رفع نقایص را هم نفرستند کمیته‌ای که سؤال کرده حق حذف ندارد و فقط پرونده را به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهد. همچنان خطر حذف نمایندگان ما را تهدید می‌کند ولی حذف قطعی نیست.
 جلسه فوری برای حل معضل؛ عزیزی خادم به مالزی می‌رود؟
بعد از ابراز نگرانی رسانه‌ها و هواداران دو تیم در این خصوص و صحبت‌های اولیه درباره قوت گرفتن حذف دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران از لیگ قهرمانان دیروز جلسه فوق‌العاده‌ای در فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این نشست غیر از مدیران‌عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، داریوش مصطفوی، سعید عباسی، غلامرضا بهروان و سهیل مهدی (اعضای کمیته بدوی و استیناف) حضور داشتند تا راه حلی برای این معضل پیدا کنند.به گفته مصطفوی خلاصه جلسه فوق‌العاده دیروز این بوده که گروه‌های حقوقی پرسپولیس و استقلال باید جواب نامه ای‌اف‌سی را تهیه کرده و ارسال کنند، کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای هم باید همکاری کند و جواب این نامه را بفرستد. البته اینکه در نهایت ای‌اف‌سی این جواب را قبول کند یا خیر مشخص نیست اما امکان قبول کردن این جواب از نظر متخصصانی مثل احمدرضا براتی خیلی ضعیف است اما با لابی می‌توان کار را پیش برد.به همین خاطر است که در این جلسه مقرر شده وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال در مالزی به ملاقات شیخ‌سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بروند و با لابی و مذاکره این مشکل را حل کنند. 
البته مصطفوی یک «شاید» هم آورده و شاید این سفر و ملاقات اصلاً انجام نشود!
 
 
 بعد از اعلام دوستان ‌ای‌اف‌سی از ما پرسید چه مجوزی صادر شده است؟
بهروان: جلسه با شیخ سلمان یکی از مسیرهاست
غلامرضا بهروان عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در مورد اینکه در جلسه یکشنبه هفته گذشته اعلام شد مشکل صدور مجوز دو باشگاه حل شده است، گفت: صدور مجوز مربوط به یکی از این دو کمیته به ویژه کمیته استیناف است. دوستان زودتر خوشحال شده و این موضوع را اعلام کردند اما ای‌اف‌سی از ما پرسید چه مجوزی صادر شده است؟ قرار شد صحبتی نکنیم تا طرف مقابل حساس شود. مصطفوی به عنوان سخنگو صحبت کرد ولی باید ظرف این چند روز اقدامات اساسی انجام شود. همه برای کمک به استقلال و پرسپولیس بسیج شده‌اند. ضمن اینکه خودشان هم باید برخی مشکلات را در کوتاه مدت حل کنند.
بهروان در مورد زمانبر بودن رفع مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس، توضیح داد: می‌توان اقداماتی انجام داد. باید از وعده دادن و موارد اینچینی دست کشید و عمل کرد. وزارت ورزش و بخش‌های مختلف دولت در این قضیه کار می‌کنند. رغبتی هم در جلسه امروز حضور داشت. فدراسیون هم تلاش می‌کند مشکل دو باشگاه با کمک وزارت ورزش حل شود.
وی درباره احتمال برگزاری جلسه عزیزی‌خادم با شیخ سلمان، گفت: این موضوع امکانپذیر است زیرا یکی از مسیرها است. حتی باید در مسیر لابی‌ اقدام کرده و سایر مسیرهای قانونی را هم برویم. تلاش همه‌جانبه در ابعاد مختلف باید انجام شود و اگر عزم جمعی وجود داشته باشد موضوع قابل حل است.
 
هر باشگاه‌ سؤال‌های مختص خود را دارد و اصلاً مشترک نیست
مهدی: با چکش می‌خواهیم یک پیچ را باز کنیم 
سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ که در جلسه اضطراری دیروز حضور داشت درباره اینکه به نظر می‌رسد مشکل اصلی مالکیت مشترک دو باشگاه است و اینکه آیا در این مدت کوتاه می‌توان این مشکل را برطرف کرد، گفت: یکسری از کار‌ها در دقیقه نود انجام می‌شود و امروز هم به این دقیقه نود رسیدیم. سال‌هاست که این مشکلات هست و امیدواریم یک بار برای همیشه این مشکلات حل شوند.
 ما درگیر یکسری از مسائل هستیم که شاید باید به نوعی در خارج از فوتبال حل شود. الگویی برای حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها نداریم و همه الگوهای ما قهرمانی است. ما با یک چکش می‌خواهیم یک پیچ را باز کنیم. حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها نیاز به قوانین و مقررات دارد و باید از سوی قانونگذار حل شود. کرونا و تحریم‌ها کار باشگاه‌ها را سخت‌تر کرده و اینها مواردی است که باعث می‌شود به باشگاه‌های‌مان کمک کنیم.
وی درباره اینکه گفته می‌شود استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شده‌اند و گل‌گهر پنج روز برای رفع نواقص فرصت دارد، گفت: خیر به هیچ وجه اینطور نیست. هر سه باشگاه پنج روز برای پاسخ به مواردی که برای AFC سؤال بوده است، وقت دارند. 
یکسری از موارد از سوی AFC مورد سؤال قرار گرفته است و هر باشگاه‌ نیز سؤالات مختص به خود را دارد و اصلاً مشترک نیست. پنج روز هم به آنها فرصت داده‌اند تا دفاعیات‌شان را ارسال کنند.
 
طعنه یحیی به مدیران سرخابی بعد از قوت گرفتن احتمال حذف از آسیا:
اینها که به خاطر گرفتن مجوز جشن گرفته بودند؟
برای کادر فنی که یک بار به فینال آسیا رسیده و بار دوم در جمع هشت تیم برتر از دور مسابقات کنار رفته، حذف از لیگ قهرمانان 2022 می‌تواند تلخ‌ترین اتفاق ممکن باشد. در نشست خبری قبل از بازی با ذوب‌آهن، در این خصوص از یحیی گل‌محمدی سؤال شد که او هم اینگونه جواب داد: «این معضل بزرگی است که متأسفانه در فوتبال ما وجود دارد. چیزی که از آخرین مراسم و یا جلسه‌ای که تشکیل شد یادم است این بود که همه جشن گرفتند و همدیگر را می‌بوسیدند و بغل می‌کردند! به خاطر اینکه مجوز صادر شده بود، همه خوشحال بودند.
 الان نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده و چه خروجی داشته است که می‌گویند شاید مجوز صادر نشود. این مشکلاتی که برای پرسپولیس و استقلال است در سال‌های گذشته هم بوده و نمی‌دانم چرا کسانی که قبلاً در فدراسیون بودند توانستند مجوز حرفه‌ای را بگیرند و امسال این اتفاق نیفتاده است. این مسأله جای تعجب دارد.»وی ادامه داد: «در کل باید بگویم به خاطر ساختار مریض فوتبال ایران است که این اتفاقات می‌افتد. این مسائل قابل پیش‌بینی است و چیزی نیست که بگوییم الان اتفاق افتاده است. چندین و چند سال است که این مشکلات وجود داشته و الان به اوجش رسیده است. ما بیشتر اسم فوتبال حرفه‌ای را یدک می‌کشیم، ولی واقعیت این است که سیستم و ساختار باشگاه‌ها و فوتبال ما از آسیا عقب است. ما وقتی با تیم‌های حریف بیرون از خانه و در استادیوم‌های آنها بازی می‌کنیم تازه می‌فهمیم که امکانات و ساختار و تشکیلات چیست. 
فوتبال در ایران بیشتر شبیه یک دورهمی است! نمی‌دانم چه بگویم و به‌عنوان یک عضو کادر فنی و مربی وظیفه خودم را انجام می‌دهم و مدیران و مسئولان و کسانی که تصمیم‌گیرنده فوتبال هستند نباید شرایط را طوری فراهم می‌کردند که این اتفاقات بیفتد. اسم پرسپولیس و استقلال آنقدر بزرگ است که به آسیا اعتبار بدهد و اگر این اتفاق بیفتد شاید برای فوتبال ما مهم نباشد، ولی آسیا از نبود پرسپولیس و استقلال ضرر خواهد کرد و اعتبار مسابقات زیر سؤال می‌رود.»
 
درباره ارتباطم با AFC حس خودم را گفتم و پای آن هستم
مصطفوی: عزیزی خادم گفت حاضر است هر نامه سفیدی را امضا کند
داریوش مصطفوی بعد از جلسه فوق‌العاده دیروز درباره حذف نشدن پرسپولیس و استقلال از آسیا گفت: حرفی که من درباره راه آمدن AFC با توجه به ارتباط 60 ساله خودم با آنها دارم درست اما کمیته استیناف مهلت سه ماهه‌ای به استقلال و پرسپولیس داد و آنها باید در این مدت مدارک خود را ارائه می‌کردند. نامه اخیر AFC قبل از این مهلت سه ماهه است. رعایت کردن 14 ملزومات، اجباری است سایر مسائل هم مثل مواردی مانند ایراد تیر دروازه، جایگاه خبرنگاران و ... است.
وی ادامه داد: من درباره ارتباطم با AFC حس خودم را گفتم اکنون هم پای آن هستم اما هنوز کاری با کنفدراسیون نکردیم. کنفدراسیون قبل از این نامه چنین جوابی به ما داده است.
رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا خود فدراسیون به AFC مدرک داده است، گفت: خدا را قسم می‌خورم که با توجه به شرایط سنی‌ام نمی‌خواهم دروغ بگویم. فدراسیون فوتبال همه همکاری‌ها را با کمیته استیناف و بدوی مجوز حرفه‌ای از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس داشت. الان هم مجبورم بگویم عزیزی خادم در جلسه امروز (جمعه) اعلام کرد حاضر است هر نامه سفیدی را برای دو باشگاه امضا ‌کند تا کارشان بهبود یابد.
مصطفوی گفت: قرار است خیلی زود و قبل از روز دوشنبه وقتی بگیرند و جلسه‌ای با شیخ سلمان و کمیته وضعیت بازیکنان، باشگاه‌ها و صدور مجوز حرفه‌ای در مقر AFC برگزار کنند تا با مسؤولان AFC گفت‌وگو و صحبت شود.
 
 
باید دقت کنیم در باغ سبز نشان ندهیم
عباسی: دیگر نباید مسائل بی‌ربط را به هوادار بگوییم
سعید عباسی رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال بعد از جلسه فوق‌العاده دیروز در مورد اینکه ای‌اف‌سی به هیچ باشگاهی مجوز موقت نمی‌دهد گفت: از چه لحاظ مجوز موقت نمی‌دهد؟ یکی از مشکلات موجود این است باید از افرادی که اهل کار هستند و نتایج و ارتباطات را می‌دانند مثل عزیزی‌خادم سؤال داشته باشیم تا آنها هم جواب درست به ما بدهند منتهی برخی مواقع نیازی به صحبت کردن هم نیست زیرا تمام صحبت‌ها رصد می‌شود. 
باید دقت کنیم در باغ سبز نشان ندهیم و به خودمان هم دروغ نگوییم. کلیت ماجرا این است اگر سال‌ها با همین روش جلو رفتیم دیگر نباید این مسیر را ادامه بدهیم.
وی در خصوص مالکیت مشترک سرخابی‌ها و مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال واگذاری سرخ‌پوشان به وزارت اقتصاد یا دادگستری گفت: ای‌اف‌سی در مورد دولت بحث نکرده. تیم‌های عربستانی هم دولتی هستند اما راهکارهایی برای حل کردن مسأله به کار می‌گیرند. 
ما هم باید به این سمت برویم، اکنون هم فرصتی داده‌اند و طبق صحبت‌هایی که در جلسه امروز (جمعه) مطرح شد همه باید دست به دست هم بدهیم تا اصل موضوع حل شود. دیگر نباید مسائل بی‌ربط را به هوادار بگوییم. تیم‌های دیگر هم همین وضعیت را دارند. عملکرد فولاد و سپاهان تأیید شد و این دو باشگاه فعلاً برای دریافت مجوز حرفه‌ای تأییدیه گرفته‌اند. مشکل گل‌گهر هم خیلی کم است.
 

 


Page Generated in 0.0070 sec