printlogo


کد خبر: 239492تاریخ: 1400/10/4 00:00
پرسپولیس 2 – ذوب‌آهن صفر
صیاد اشتباهات

ایران ورزشی- یحیی گل‌محمدی با اعتماد به ذخیره‌ها و جوان‌ترها مقابل پیکان و ویستاتوربین 7 گل زد. همین شد که جوان‌هایی مثل علی شجاعی و محمد شریفی در ترکیب ماندند و البته سیامک نعمتی هم به ترکیب اصلی رسید. مثل بازی با پیکان زوج میانه خط دفاع با حضور سیدجلال و علی نعمتی ارنج شد اما در فاز حمله یک تغییر عمده اتفاق افتاد و با نیمکت‌نشینی مهدی عبدی، امید عالیشاه در کنار آل‌کثیر قرار گرفت.
پرسپولیس مثل تمام بازی‌های قبلی در شروع مسابقه سعی داشت تا با حفظ توپ و رسیدن به مالکیت دلخواه کادر فنی‌اش ابتکار عمل را به دست بگیرد و بعد از رسیدن به ریتم مورد نظر با کارهای ترکیبی از کناره‌ها موقعیت بسازد. اتفاقاً در ده دقیقه ابتدایی اینطور به نظر می‌رسید که بازی مالکانه سرخ‌ها تقریباً شکل گرفته اما این وضعیت تداوم نداشت و ذوب‌آهن خیلی زود بازی را بالانس کرد.
در ربع ابتدایی مسابقه پرسپولیس بعضاً با وجود کارهای هماهنگ توپ را تا پشت محوطه جریمه خوب پیش می‌برد اما در ارسال پاس نهایی مشکل داشت. بعضاً خودخواهی نفراتی مثل عالیشاه یا تصمیمات اشتباه بازیکنانی مثل نعمتی و امیری منجر به این می‌شد که موقعیت نهایی شکل نگیرد.
از دقیقه 10 تا 35 ذوب‌آهن موفق شد هم منافذ دیواره‌های دفاعی‌اش را ببندد هم در حفظ توپ و عقب نگه داشتن خط دفاع پرسپولیس موفق عمل کند. در 15 دقیقه دوم همان‌قدر که عالیشاه در نواختن ضربه ایستگاهی خودخواهانه و بد عمل کرد سلطانی‌مهر از فاصله‌ای دورتر موفق شد لک و مدافعان پرسپولیس را با یک شوت سرکش و مواج بترساند.
یحیی گل‌محمدی که تیمش را در فاز حمله در بن‌بست می‌دید از حول و حوش دقیقه 20 به بعد جای نعمتی و امیری را در راست و چپ خط میانی عوض کرد و با عقب آمدن عالیشاه حتی تا نیمه خودی دنبال خلق موقعیت می‌گشت. به جرأت می‌توان گفت اولین همکاری مناسب پرسپولیس برای خلق موقعیت دقیقه 32 بازی اتفاق افتاد که کار خوب آل‌کثیر و عالیشاه در نهایت با ضربه بی‌دقت سیامک نعمتی به اوت رفت.
دقیقه 37 همین سیامک نعمتی در میانه زمین با پاس اشتباه موقعیتی برای ضدحمله حریف ایجاد کرد که سیدجلال مقابل شوت مهدی جهانی ایستادگی کرد و فقط یک کرنر نصیب میهمان شد.
پرسپولیس در ده دقیقه پایانی تا حدودی منسجم‌تر و بهتر به دروازه حریف نزدیک شد اما باز هم برای خلق موقعیت زجر کشید و تنها یک بار در دقیقه 41 توپگیری خوب آل‌کثیر با ضربه بد و خودخواهانه او از زاویه بسته موقعیتی نصف و نیمه ایجاد کرد اما پرسپولیس در نهایت مثل بیشتر بازی‌های این فصلش نیمه نخست را با نمایشی ناامید کننده و بدون گل به پایان رساند تا چشم به ادامه بازی بدوزد.
برخلاف انتظار شروع نیمه دوم با تغییری در ترکیب پرسپولیس مواجه نشد و همان ترکیب به کارش ادامه داد. سه دقیقه از شروع نیمه گذشته بود که فرار امیری و ارسال او می‌توانست شجاعی را صاحب موقعیت کند اما مدافع چپ دیروز سرخ‌ها تعلل کرد و پرسپولیس باز هم ضربه‌ای به چارچوب نزد.
دقیقه 55 بالاخره یکی از کارهای گروهی پرسپولیس منجر به خلق موقعیت شد و نعمتی، عالیشاه را روانه دروازه کرد اما او هم نتوانست ضربه نهایی را در موقعیت نسبتاً تک به تک بزند تا کادر فنی به فکر تغییرات بیفتد.
دقیقه 56 پرسپولیس ارنج خط میانی‌اش را با دو تغییر عوض کرد؛ با ورود ترابی و پهلوان و بیرون رفتن شیری و شریفی، سیامک نعمتی به دفاع راست رفت.
فقط چهار دقیقه از این تغییرات گذشته بود که فرار امیری از راست با ارسال پای راست او همراه شد که گلر ذوب‌آهن پارسا جعفری با اشتباه مهلک و عجیب در دفع توپ دروازه خودی را باز کرد تا به نوعی گره کار سرخ‌ها را بگشاید.
پرسپولیس بعد از این گل باز هم در چرخش توپ و خلق موقعیت مشکل داشت و به نظر می‌رسید این تیم حریف است که بازی مالکانه انجام می‌دهد. تارتار البته میلاد جهانی خطرناک‌ترین عضو خط حمله‌اش را بعد از گل پرسپولیس بیرون کشید و دقیقه 73 دو تغییر دیگر هم در ترکیب تهاجمی‌اش داشت. میهمان دقیقه 74 تا آستانه گل مساوی هم پیش رفت که لک موفق شد شوت بازیکن ذوب را دفع کند و تیمش را در بازی نگه دارد.
در ادامه پرسپولیس با به بازی فرستادن رضا اسدی در پی کنترل بیشتر میانه میدان برآمد و تا حدی هم شرایطش را بهتر کرد تا اینکه در دقیقه 85 با فرار سیامک نعمتی و همکاری‌اش با آل‌کثیر به یک پنالتی دست یافت. این پنالتی البته به شدت مورد اعتراض ذوبی‌ها قرار گرفت اما مهدی سیدعلی داور بازی به قریشی مدافعی که خطا کرده بود اخطار داد.
مهدی ترابی پنالتی را تبدیل به گل کرد هر چند گلر ذوب که سعی داشت اشتباهش را جبران کند تا آستانه دفع توپ پیش رفت و کمی بدشانسی آورد.
با بیشتر شدن اختلاف خیال پرسپولیس از بابت برد راحت شد و حتی دقیقه اول وقت‌های تلف شده موقعیت دیگری هم داشت که ترابی نتوانست ضربه نهایی را بزند و خبری هم از پنالتی نشد. در همین وقت‌های تلف شده عبدی و فرجی جای آل‌کثیر و سرلک به بازی رفتند و ذوب‌آهن هم تا آستانه گلزنی پیش رفت اما در نهایت دروازه لک بسته ماند و پرسپولیس با این برد فوق‌العاده سخت که همراه با نمایشی نسبتاً ضعیف در بازی نزدیک حاصل شد به امتیاز 22 رسید و تنها به خاطر تفاضل گل کمتر از سپاهان در رده سوم ایستاد.

Page Generated in 0.0059 sec