printlogo


کد خبر: 239480تاریخ: 1400/10/4 00:00
سه نکته از بازی پدیده – استقلال
تیم مجیدی در مسیر استقلال لیگ دوازدهم

یادداشت
آرمن ساروخانیان  
 
1-استقلال مطابق انتظار در مشهد کار سختی نداشت و تیم بحران‌زده پدیده را با سه گل شکست داد. بدون احتساب بازی استقلال – گل‌گهر که نتیجه‌اش در کمیته انضباطی مشخص شد، این دومین برد سه بر صفر این فصل تیم مجیدی است. استقلال در هفته نهم هم پیکان را با همین نتیجه برده بود. با وجود این بردهای پرگل نمی‌توان گفت که رویکرد استقلال تغییر کرده. در بازی با پیکان دو گل استقلال روی ضربات ایستگاهی بود و برد پرگل مشهد هم بیشتر به ضعف دفاعی تیم میزبان برمی‌گردد.
استقلال هنوز هم بی‌محابا حمله نمی‌کند و تعداد بازیکنان مهاجم کنترل ‌شده است. حتی می‌توان گفت که در تیم استقلال اولویت با وظایف دفاعی است و همیشه نفرات کافی در فاز دفاعی دارد تا غافلگیر نشود. این نهمین بازی لیگ بیست و یکم بود که استقلال دروازه‌اش را بسته نگه داشت و این اتفاقی نیست.
تیم فعلی استقلال شباهت زیادی به تیم لیگ دوازدهم دارد که تنها با 18 گل خورده قهرمان شد و ظاهراً مجیدی هم به این نتیجه رسیده که فرمول قهرمانی داشتن ساختار دفاعی کم‌اشتباه است. اگر استقلال با همین روند ادامه بدهد، می‌تواند آمار گل خورده لیگ دوازدهم را هم ارتقا بدهد.
2-مجیدی در مشهد برای اولین بار از زوج ژستد – رمضانی در خط حمله استفاده کرد. ژستد در خط حمله موقعیت تثبیت‌ شده‌ای دارد و مجیدی به دنبال بازیکنی است که بتواند مکمل او باشد. او پس از آزمون و خطاهای نسبتاً زیاد به رمضانی رسیده. آرمان که در این بازی گل هم زد در تعدادی از بازی‌ها حتی در فهرست 18 نفره هم نبود و حضورش در ترکیب اصلی پاداش بازی خوب و گلزنی او مقابل نود ارومیه در جام حذفی است.
با این حال به سختی می‌توان تصور کرد که این دو مهاجم بلندزن بتوانند زوج مناسبی برای خط حمله استقلال باشند. بازی آنها شباهت زیادی به هم دارد و مهم‌تر از آن حضور همزمان‌شان سرعت خط حمله را می‌گیرد. یک مهاجم سرعتی می‌تواند از فضاهایی که ژستد می‌سازد بهتر استفاده کند، ولی رمضانی این ویژگی را ندارد. با توجه به گل زدن هر دو مهاجم احتمالاً این زوج مقابل فولاد هم بازی کند، ولی در درازمدت حسین‌زاده، مطهری و یامگا همچنان گزینه‌های بهتری برای بازی کنار ژستد هستند.
3-خرید جعفر سلمانی در شروع فصل با انتقادات زیادی روبه‌رو شد، ولی او این روزها یکی از بازیکنان کلیدی استقلال است. سلمانی بعد از زدن گل سه امتیازی به سپاهان برای دومین هفته متوالی گل زد و در کنار یامگا با سه گل زده بهترین گلزن این فصل استقلال است.
بخش زیادی از انتقادات ابتدای فصل به نمایش ضعیف سلمانی در تیم ملی برمی‌گشت. اسکوچیچ از این بازیکن چپ پا که بیشتر در گوش چپ بازی کرده بود در پست غیرتخصصی دفاع راست استفاده کرد و او مطابق انتظار در این نقش جدید ناکام بود. او بلافاصله از اردوی تیم ملی به عربستان رفت و در شکست مقابل الهلال هم نمایش ضعیفی داشت.
با این حال سلمانی به تدریج توانست اعتماد از دست رفته را جبران کند و حالا خیال مجیدی را بابت سمت چپ راحت کرده است. نکته مهم در بازی سلمانی این است که به خواسته کادر فنی حضور پررنگی در یک‌سوم تهاجمی دارد و سایر بازیکنان سمت چپ مأموریت دارند که فضای پشت سر او را پر کنند. این تدبیر کادر فنی جواب داده و سلمانی به یکی از ابزارهای خطرناک استقلال تبدیل شده.
 

Page Generated in 0.0060 sec