printlogo


کد خبر: 239462تاریخ: 1400/10/4 00:00
بارسا پول خرید فران تورس را از کجا می‌آورد؟
گزارش یک انتقال

یادداشت
 لوک آگوستوس    
 
 منچسترسیتی شاید در اوج باشد اما قرار است بخشی از قدرت هجومی خود یعنی فران تورس را از دست بدهد. او بر اساس توافق با باشگاه بارسلونا در پنجره نقل و انتقالات ژانویه به کاتالونیا می‌رود با وجود مشکلات مالی بسیاری که غول اسپانیایی با آن درگیر است. دیلی میل به چگونگی این انتقال و پیامدهای احتمالی آن پرداخته است.
 
چه چیزی مورد توافق قرار گرفته؟
مبلغ این انتقال می‌تواند تا ۵۵ میلیون پوند افزایش یابد که براساس آن تورس گران‌ترین فروش تاریخ منچسترسیتی می‌شود و از رکورد انتقال لروی سانه به بایرن مونیخ عبور می‌کند. چهارشنبه گذشته دو باشگاه بعد از هفته‌ها مذاکره، جزییات قرارداد را نهایی کردند. ماه گذشته مدیر اجرایی بارسلونا فران ریورتر و مدیر فوتبال باشگاه ماتئو آلمانی به مرکز تمرین سیتی آمدند چون قصد داشتند مبلغ انتقال را کاهش دهند.
این انتقال با قیمت اولیه 7/46 میلیون پوند آغاز می‌شود و پرداخت‌های اضافه بر اساس عملکرد  تا ۸ میلیون پوند می‌رسد. سیتی باور دارد که شش میلیون از این مبلغ اضافه به سرعت قابل پرداخت است ضمن اینکه 5/8 میلیون پوند به سیتی می‌رسد اگر بارسلونا این بازیکن را بفروشد.
 
بارسلونا چطور پول را جور کرده؟
سؤال بسیار خوبی است با توجه به اینکه بارسلونا 849 میلیون پوند بدهی دارد.
مشکلات مالی بارسلونا را همه می‌دانند اما با وام 508 میلیون پوندی (بله، مبلغ را درست خواندید) که از گلدمن ساکس دریافت می‌کنند، اوضاعشان خوب می‌شود. این مبلغ نجومی قرار است ظرف ۳۵ سال بازگردانده شود و با فرصت پنج‌ساله قبل از پرداخت قسط اول به این تیم کمک می‌شود اوضاع مالی‌اش را سامان بدهد.
آنطور که روزنامه‌نگار اسپانیایی، آلوارو مونترو گزارش کرده، بارسلونا از ذخایر مالی خود برای جورکردن پول این انتقال هم استفاده کرده اگرچه بدون وام گلدمن ساکس ممکن نبود. مونترو همچنین می‌گوید پاسخ به خواسته‌های سیتی شاید در یک بازه زمانی طولانی‌تر صورت بگیرد. مثلاً به جای آنکه بخش عمده مبلغ همین ابتدا پرداخت شود و قسمت کمی از آن را بعداً به سیتی بدهند، سیتی کاملا سخاوتمندانه با بارسلونا توافق کرده که در یک چارچوب زمانی طولانی‌تر و در چندین قسط مبلغ انتقال تسویه شود.
 
آیا تورس می‌تواند فوراً برای بارسلونا بازی کند؟
نه تا وقتی که باشگاه هزینه‌های خودش را کاهش دهد به دلیل الزامی که قوانین مالی لالیگا ایجاد کرده است. در حال حاضر باشگاه از سقف هزینه‌های مجاز تعیین شده توسط لیگ اسپانیا عبور کرده و به همین دلیل با محدودیت یک به چهار مواجه شده است به این معنا که مثلاً اگر بخواهد بازیکنی با چهار میلیون پوند دستمزد بیاورد باید بازیکنی با ۱۶ میلیون پوند دستمزد از این تیم جدا شود.
سرخیو آگوئرو، هم‌تیمی سابق تورس در سیتی که دو هفته قبل به دلیل مشکلات جسمی مجبور به کناره‌گیری از دنیای فوتبال شد، نتوانست قرارداد خود با غول کاتالان را به صورت رسمی ثبت کند تا وقتی که امثال خوردی آلبا و سرخیو بوسکتس با کاهش دستمزدشان موافقت کردند.
هیأت مدیره بارسلونا باید مذاکرات بیشتری برای کاهش دستمزدها انجام دهد اگر می‌خواهد تورس در سال ۲۰۲۲ بازی کند. اینکه گفته می‌شود آگوئرو موافقت کرده دستمزد سال دوم قرارداد خود را نگیرد و تنها بخشی از دستمزد خود در باقی‌مانده این فصل را دریافت کند، شروع خوبی برای بارسا محسوب می‌شود.
 
چه چیز دیگری به ساختار مالی بارسلونا کمک می‌کند؟
فروش. این آشکارترین راه است و مربی جدید تیم ژاوی به وضوح برنامه‌هایش را برای رفتن بازیکنانی که جدایی‌شان به بازسازی تیم کمک می‌کند اعلام کرده است. فیلیپ کوتینیو با انتقال ۱۴۵ میلیون پوندی از لیورپول همچنان گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا است که یک شکست بزرگ برای بارسلونا بود. در تساوی یک بر یک سه‌شنبه شب برابر بارسلونا او ۹۰ دقیقه روی نیمکت نشست و ژاوی استفاده از بازیکنان جوان را ترجیح داد تا جایگاه بازیکن برزیلی مشخص شود. ساموئل اومتیتی دیگر بازیکن مازاد است مثل نتو، دروازه‌بان ذخیره تیم.
عثمان دمبله تا پایان فصل قرارداد دارد و می‌تواند در ژانویه تیم بعدی خود را انتخاب کند هرچند به شانس بارسا برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده لطمه می‌زند. مبلغ اولیه انتقال او از بوروسیادورتموند در سال ۲۰۱۷ حدود 8/96 میلیون پوند بود و اگر تمام شرایط پاداش فراهم می‌شد می‌توانست به 5/135 میلیون پوند برسد این یعنی جدایی او به عنوان بازیکن آزاد یک فاجعه مالی است.
بارسا می‌تواند با دمبله قرارداد جدیدی ببندد تا به باشگاه در راه خریدن تورس کمک کند ضمن اینکه به بارسا توان می‌دهد بدهی سنگین به بوروسیادورتموند را در یک بازه زمانی طولانی‌تری پرداخت کند.
قرارداد سرخی روبرتو هم رو به پایان است و قرارداد جدید می‌تواند به بارسلونا کمک کند پرداخت مطالبات او را به تعویق بیندازد.
منبع: دیلی میل
 

Page Generated in 0.0055 sec