printlogo


کد خبر: 239461تاریخ: 1400/10/4 00:00
بازی‌های بوندس‌لیگا پشت درهای بسته برگزار می‌شود
به ضرر فوتبال، به نفع جامعه

 پس از آنکه دولت آلمان تصمیم گرفت با سویه اومیکرون ویروس کرونا به مبارزه بپردازد، قرار شد که نیم‌فصل دوم بوندس‌لیگا پشت درهای بسته آغاز شود.
دوباره همان ماجرا تکرار شده است و «بازی‌های اشباح» به بوندس‌لیگا برگشته است. همه ورزش‌های حرفه‌ای و همینطور همه رویدادهای فرهنگی و هنری، باید پشت درهای بسته باشند و هیچ تماشاگری حق حضور ندارد.
اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان اعلام کرده که دولت می‌خواهد تماس‌های فردی را تا حد ممکن کم کند تا ریسک ابتلا به ویروس کرونا را به حداقل برساند. نیم‌فصل دوم بوندس‌لیگا با بازی بایرن مونیخ و بوروسیا مونشن‌گلادباخ در 7 ژانویه آغاز می‌شود و حالا تماشاگران تلویزیونی می‌توانند آشکارا بحث‌های مربیان و داوران را بشنوند. خبری از شعارهای تماشاگران و شادی مقابل سکوها نخواهد بود.
اما مدیران باشگاه‌ها اعتراض کرده‌اند. الکساندر ورله، مدیر اجرایی کلن گفته که باشگاهش به ازای هر دیداری که بدون تماشاگر برگزار می‌کند، 8/1 میلیون یورو ضرر می‌کند. مقامات بایرن مونیخ صحبت از 4 تا 5 میلیون یورو ضرر به ازای هر بازی خانگی می‌کنند. البته اوضاع مالی آنها خوب است و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.
آمار ابتلا پس از دیدارهای انجام‌شده بوندس‌لیگا گویای همه چیز است اما مشکل سویه جدید این است که بسیار مسری‌تر از سویه‌های قبلی است. گرهارد شویخ، پژوهشگر می‌گوید: «خطر اصلی در هنگام ورود و خروج، در دستشویی‌ها و البته در جایگاه‌های ویژه است».
تجربه نشان داده که نمی‌توان در برگزاری دیدارها، فاصله اجتماعی را رعایت کرد. تماشاگران در اتوبوس‌ها، قطارها و ورودی ورزشگاه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و ویروس به‌سرعت بینشان گسترش می‌یابد. البته ورود و خروج تماشاگران با برنامه بهتری انجام می‌شود اما خطر همچنان وجود دارد. تصمیم دولت از این جهت درست است.
هرچه باشد، فقط بوندس‌لیگا نیست که بدون تماشاگر خواهد بود و مسابقات ورزشی دیگر هم پشت درهای بسته برگزار خواهند شد. لیگ‌های بسکتبال، هاکی روی یخ و هندبال آسیب بسیار بیشتری از نبود تماشاگران خواهند دید. این ورزش‌ها قراردادهای میلیون یورویی حق پخش ندارند.
پس این بار، «بازی‌های اشباح» در تمامی ورزش‌ها خواهد بود. این خبر خوبی برای آنها نیست اما این خبر خوبی برای مردم آلمان است چون در یک پاندمی جهانی، وقت آن نیست که حساسیت‌های فردی در نظر گرفته شود.
 

Page Generated in 0.0052 sec