printlogo


کد خبر: 239437تاریخ: 1400/10/2 00:00
دوپینگ در تیم وزنه برداری اعزامی به عربستان
کابوس تمام نشدنی

ایران ورزشی - مسابقات نوجوانان و جوانان جهان در عربستان اگرچه مدال‌هایی را برای وزنه‌برداری ایران به همراه داشت اما از لحاظ فنی اتفاق‌های خیلی خاصی را در پی نداشت و در بعضی اوزان نتایج چندان قابل دفاعی ثبت نشد اما حالا خبری می‌رسد که حتی همان مدال‌های به دست آمده را نیز با اما و اگر همراه می‌کند. 
خبر کوتاه است اما می‌تواند تا المپیک 2024 پاریس برای وزنه‌برداری و حتی ورزش ایران تبعات داشته باشد. باز هم حرف از دوپینگ است و یکی از مدال‌هایی که تا پیش از اعلام این خبر (البته صورت غیررسمی) باارزش بود.
 قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ می‌گوید که تا زمان صدور حکم نهایی نباید نام ورزشکار یا هر فرد مرتبط که خاطی شناخته می‌شود، منتشر شود و به همین خاطر نام این وزنه‌بردار تا بررسی احتمالی نمونه B و حکم نهایی به امانت پیش ما می‌ماند اما با این حال نمی‌توان از کنار این موضوع گذشت که دوپینگ یکی از مدال‌آوران ایران در رقابت‌های عربستان مثبت شده است. 
خبری که از چند جهت شوک به وزنه‌برداری به حساب می‌آید و می‌تواند در روزها و ماه‌های آینده حسرت‌هایی را با خود داشته باشد.
اولین موضوعی که باعث ناراحتی است؛ اینکه یکی از مدال‌ها از دست می‌رود و ورزشکاری که حتما توانایی‌های بالایی دارد، در بهترین سن، از صحنه رقابت دور می‌شود. موضوع ناراحت کننده بعدی هم این است که این دوپینگ در رده پایه اتفاق افتاده و این مسأله برای ورزش قهرمانی ایران و به ویژه وزنه‌برداری یک خطر محسوب می‌شود و بار دیگر ثابت می‌شود که ورزشکاران کم سن و سال هم دنبال راه‌های میانبری مثل دوپینگ هستند.
در کنار این دو مسأله که کوچک نیستند و حتما قابل توجه‌اند، موضوع دیگری وجود دارد که زنگ خطر را برای وزنه‌برداری و ورزش ایران به صدا در می‌آورد.
کمیته بین‌المللی المپیک مدتی است که وزنه‌برداری را زیر ذره بین قرار داده و قوانین سفت و سختی را وضع کرده است تا جلوی دوپینگ را بگیرد. این رشته در آستانه حذف از المپیک قرار گرفته و به همین خاطر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هم کوتاه نمی‌آید و در آخرین مصوبه‌اش اعلام کرده است هر کشوری که سه نمونه مثبت دوپینگ و یا بالاتر را داشته باشد، به طور کلی از حضور در المپیک 2024 محروم می‌شود. 
با این شرایط فعلا یک نمونه مثبت در پرونده وزنه‌برداری ایران قرار گرفته و با توجه به ابهام‌هایی که درباره یکی، دو چهره‌ دیگر وجود دارد، هیچ بعید نیست که این عدد خیلی زود به دو نمونه برسد و در این شرایط وزنه‌برداری بر لبه تیغ قرار می‌گیرد. حتی اگر در مورد تاشکند هم همه چیز ختم به خیر شود و مشکلی پیش نیاید، باز وزنه‌برداری در معرض خطر است؛ بخصوص اینکه از سوی فدراسیون جهانی و وادا، کشورهای مختلف از جمله ایران زیر ذره بین هستند و در این روزهای و ماه‌های پیش‌رو، نمونه‌های بیشتری از وزنه‌برداران گرفته می‌شود.
این مسأله زمانی بیشتر نگران کننده می‌شود که مصوبه جدید فدراسیون جهانی درباره تغییر اوزان شرایط را کمی به نفع ایران تغییر داده و شانس مدال‌آوری ایران و کسب مدال طلا در المپیک پاریس بیشتر شده است و اگر در این شرایط وزنه‌برداری ایران از حضور در المپیک محروم شود؛ حسرتی همیشگی به جا می‌ماند.
با این شرایط به نظر می‌رسد چاره‌ای نمی‌ماند جز مراقبت خیلی زیاد از تک تک وزنه‌برداران؛ تا اتفاق ناخوشایندی برای وزنه‌برداری ایران نیفتد که البته با اوضاع به هم ریخته این روزهای این رشته؛ بعید است شرایط برای این مراقبت حداکثری فراهم باشد.

Page Generated in 0.0050 sec