printlogo


کد خبر: 239426تاریخ: 1400/10/2 00:00
اسکوچیچ: تلاش نمی‌کنم همه را راضی کنم
می‌توانیم به دور دوم جام‌جهانی برویم

دراگان اسکوچیچ که این روزها با تیم ملی نتایج درخشانی کسب کرده و در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد، مورد توجه تیم رسانه‌ای سایت فیفا قرار گرفته و مصاحبه جالبی را با آنها انجام داده است. او در این گفت‌وگو از شرایط ایران گفته و البته ظرفیت بالای تیم ملی. اسکوچیچ معتقد است ایران می‌تواند به مرحله بعدی جام جهانی در قطر برود. او مدعی است بازیکنانی در اختیار دارد که می‌توانند بهترین نتایج را برای تیم ملی ایران رقم بزنند.
 
با وجود رکورد فوق‌العاده شما، هنوز برخی رسانه‌ها و هواداران فوتبال از شما انتقاد می‌کنند. این انتقادها برای چیست؟
سال گذشته با «ایویکا اوسیم» در مورد همین موضوع صحبت کردم. او به من گفت این نکته مهم است که بدانی هرگز قادر نخواهی بود همه را از خود راضی کنی. من هرگز تلاش نمی‌کنم همه را راضی کنم. تلاش من این است که هر تصمیمی می‌گیرم به سود تیمم باشد، کوتاه هم نخواهم آمد. شاید این تفکر بعضی وقت‌ها کار را هم برای من سخت‌تر کند. پیش از من، تعداد زیادی از مربی‌های مشهور هدایت تیم ملی را به عهده داشته‌اند، بنابراین انتظارات این است که من هم به سطح آنها برسم.
با در نظر گرفتن صعود ایران به جام جهانی نظرتان در مورد چشم‌انداز صعود ایران فراتر از مرحله گروهی جام جهانی چیست؟ می‌دانم هنوز قرعه‌کشی انجام نشده است اما می‌خواهم حس کلی شما را بدانم؟
فکر می‌کنم ایران ظرفیت این را دارد که از مرحله گروهی فراتر برود و تصور می‌کنم ما این توانایی را داریم که بهترین تیم آسیایی در این در تورنمنت باشیم. ما در حال حاضر برترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفا هستیم و فکر می‌کنم بازیکنان ما آنقدر خوب و با کیفیت هستند که بتوانند از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی صعود کنند.
برخلاف جام‌های جهانی قبلی در برزیل و روسیه، در قطر تیم‌های حاضر نیازی به سفر بین شهرها ندارند. فکر می‌کنید عملکرد تیم‌ها در زمین به دلیل اینکه زمان بیشتری برای ریکاوری بین بازی‌ها دارند، بهتر خواهد بود؟ ممکن است شرایط تورنمنت‌های فشرده اینچنینی را توضیح بدهید و اینکه چطور تیم‌ها می‌توانند از آن سود ببرند؟
بازی‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود و این یک فشار فیزیکی و همچنین روانی برای بازیکنان به همراه خواهد داشت. بنابراین نزدیکی استادیوم‌ها و عدم مسافرت یک نکته کاملاً مثبت برای بازیکنان خواهد بود. این تورنمنت مطمئناً از سطح کیفی بالاتری برخوردار خواهد بود.
شما در مورد دلیل حضورتان در اینجا و تماشای بازی‌های عراق، سوریه، لبنان و امارات، حریفان‌تان در مقدماتی جام‌جهانی صحبت کردید. شما همچنین استادیوم‌ها، زمین‌های تمرین و امکانات تمرینی و زیرساخت‌های کلی را بازدید کردید. نظرتان در مورد استادیوم‌ها و زیرساخت‌های کلی چیست؟
حقیقتاً باید بگویم از دیدن این امکانات به شدت تحت تأثیر قرار گرفتم. استادیوم‌ها واقعاً بی‌‎نظیر هستند. انتظار دارم این بهترین جام جهانی تاریخ باشد. در مورد شرایط و امکانات این جام جهانی چیزی جز تعریف و تمجید نمی‌توانم بگویم و انتظاراتم از این جام جهانی بسیار بالاست. به‌عنوان نمونه استادیوم بازی افتتاحیه [البیت] عالی بود. از بیرون سنت را نشان می‌داد اما وقتی وارد استادیوم می‌شدید، متوجه می‌شدید چقدر مدرن و فوق‌العاده است.
جام جهانی فوتبال برای شما به چه معناست؟
جام جهانی فوتبال بدون شک بالاترین سطحی است که شما به‌عنوان مربی یا بازیکن می‌توانید به آن برسید. این رویای هر فردی است که به این صحنه بزرگ برسد و به‌عنوان مربی این چیزی است که من در تمام طول عمرم با آن زندگی کردم تا به آن برسم.
نخستین خاطره شما از جام جهانی فوتبال وقتی بچه بودید، چیست؟ آیا با خانواده آن را تماشا کردید یا از رادیو گوش دادید و یا در روزنامه آن را خواندید؟ چه چیز خاصی از آن تورنمنت برای شما بجا مانده است؟
نخستین جام جهانی که به خاطر دارم در سالی بود که مادرم از دنیا رفت. آن تورنمنت در آرژانتین کمک کرد از مشکلاتم در خانه فاصله بگیرم. آن جام جهانی کمک کرد از شرایط اندوهباری که در خانه داشتم فرار کنم. مادر من در سال 1978 از دنیا رفت و جام‌جهانی کمک کرد آن شرایط تلخ را فراموش کنم.
بهترین خاطره جام‌جهانی شما چیست؟ به‌عنوان یک مربی، یک هوادار، شاید کرواسی در 1998؟
بهترین خاطره من کسب مقام سومی جام جهانی 1998 توسط کرواسی بود. این برای نخستین بار بود که تیم ملی کشور ما تا آن مرحله از تورنمنت پیش رفته بود. من همچنین شخصاً بسیاری از اعضای آن تیم را از نزدیک می‌شناسم بنابراین خیلی خوشحال بودم که آن تیم تا آن مرحله پیش رفته بود.
فلسفه مربیگری شما در کل چگونه است؟
فلسفه من این است که همیشه یک گل بیشتر از حریف به ثمر برسانیم. این ایده کلی من است. این هم برایم مهم است که بتوانیم در حالی که استانداردهای سطح بالای اخلاقی را رعایت می‌کنیم، به اهداف خود برسیم. این یکی دیگر از فلسفه‌های من است اما شما باید همیشه یک گل بیشتر از حریف به ثمر برسانید.
با تصور اینکه شما به زودی با ایران صعود خود را به جام جهانی قطعی کرده‌اید، هدف و آرزوی شما پس از صعود چیست؟
هدف و آرزوی بزرگ من به دست آوردن و موفقیت هر چه بیشتر با تیم ملی ایران است. این تنها چیزی است که اکنون به آن فکر می‌کنم و با هر بازی جدید، هدف من این خواهد بود که هواداران پرشور فوتبال در ایران را به جایگاهی که شایسته آن هستند برسانم.
ایران بازیکنان بسیار خوبی در اختیار دارد، انتظارات بسیار بالایی همیشه وجود دارد که این تیم دستاوردهای بسیار بزرگی کسب خواهد کرد. فکر می‌کنید چه چیزی باعث می‌شود ایران به مرحله بعد صعود کند؟ فکر می‌کنید چه چیزی نیاز است تا این تیم بتواند به مرحله بعدی صعود کند؟
سؤال سختی است. اول از همه فکر می‌کنم باید به قرعه‌ای که برای ما در جام جهانی در می‌آید نگاه کنیم. ببینیم با چه تیم‌هایی همگروه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویم.
اما این ربطی به صعود ندارد.
واقعاً نمی‌دانم اما اگر بخواهم جوابی به این سؤال بدهم، ایران همیشه دفاعی بازی کرده و این برای آنها طبیعی نیست. فکر می‌کنم این کاملاً واضح است، ایران ظرفیت بسیار بیشتری دارد تا اینکه بخواهد دفاعی بازی کند.
فکر می‌کنید تیم ملی ایران این توانایی را دارد که با شیوه بازتر و گسترده‌تر بازی کند؟
فکر می‌کنم در جام جهانی پیش‌رو، برای ما طبیعی‌تر خواهد بود که با یک شیوه تهاجمی بازی کنیم و من تلاش می‌کنم این را در بازیکنانم ایجاد کنم.
 

Page Generated in 0.0051 sec