printlogo


کد خبر: 239384تاریخ: 1400/10/1 00:00
اجرایی شدن پروژه «اسپای‌ بارسا» و نوسازی نیوکمپ!

گزارش
علی بابازاده     
 
خبر عجیب بود و شوکه‌کننده؛ حداقل در دورانی که بارسلونا در منجلابِ مشکلات مالی گیر کرده و دست و پا می‌زند، توقع چنین ولخرجی از مقامات و مدیران بلوگرانا نداشتیم و تصورات بر این بود تا باشگاه پول در نظر گرفته شده برای‌ پروژه‌های نوسازی و عمرانی را خرجِ نقل و انتقالات و خرید بازیکنان جدید کند.
در واقع ایده گسترش و نوسازی ورزشگاه، تبدیل به ترفندی شده که می‌تواند طی یک بازه زمانی سه تا پنج ساله باشگاه را به یک سوددهی مناسب برساند و لاپورتا دقیقاً در دورانی که آبی‌اناری پوشان با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و پاندمی کرونا نیز اوضاع را بدتر کرده، به فکر تغییر شرایط افتاده؛ بارسلونا سال‌ها زودتر از رئال‌مادرید و در دوره نخستین مدیریتِ خوان لاپورتا، به فکر نوسازی‌ ورزشگاه نیو‌کمپ افتاد ولی این مادریدی‌ها بودند که با برنامه‌های مالی مناسب گوی سبقت را از رقیب دیرینه ربودند و سانتیاگو برنابئو را به استادیومی «ممتاز و فوق مدرن» تبدیل کردند.
روز گذشته و با اعلام لاپورتا، اعضای رسمی باشگاه بارسلونا در رفراندومی که روز یکشنبه برای تأیید پروژه اسپای‌بارسا برگزار شد، چراغ سبز نشان دادند و به این ترتیب کادر مدیریتی خوان لاپورتا به صورت قانونی می‌تواند پروژه نوسازی نیوکمپ و شهرک ورزشی بارسلونا را کلید بزند. کاتالان‌ها از این پروژه به عنوان جواهری ۱۸ هکتاری در قلب بندر بارسلونا نام برده‌اند و قرار است پنل‌های خورشیدی در سقف، سیستم تصفیه آب جدید، نوسازی پالائو بلوگرانا، احداث هتل و دفتر اعضا در این پروژه قرار بگیرد و پس از پایان پروژه، بخش اعظم جایگاه تماشاگران مسقف خواهد شد. نوسازی نیوکمپ یعنی رشد ۱۵۰ میلیون یورویی درآمدهای بارسا و اگر تیم مدیریتی بر سر فروش حق‌ نام استادیوم نیز با اسپانسرهای پیشنهادی به توافق برسد، سرمایه‌ای دو برابر به باشگاه تزریق خواهد شد. پیش‌بینی شده پروژه‌های نوسازی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ‌پایان برسد و برنامه‌ریزی مدیران و مقامات بالارده بارسا به گونه‌ای بوده که بیشتر بازی‌ها در همان ورزشگاه نیوکمپ برگزار شود و تیم به مانند رئال مادرید مجبور نشود تا به سایر زمین چمن‌های کمپ باشگاه کوچ کند.
لاپورتا گفته ایده نوسازی نیوکمپ نه یک هزینه و خرج اضافی، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور برای رساندن بارسلونا به اهداف مالی و تضمین آینده آن است‌. نکته اساسی اینجاست که رئال طی سه سال اخیر و روزهای احیای سانتیاگو، تنها دو بازیکن جدید به نام‌های فرلاند مندی و داوید آلابا داشته و بیشتر تکیه زیدان و آنجلوتی به پشتوانه بازیکنان سابق و ترکیب و نیمکتی قوی بوده! پرز قید هزینه در بازار نقل و انتقالات را زد و با سیاستِ اقتصادی خود، «ریاضتِ اقتصادی» را به کهکشانی‌ها تحمیل کرد تا هر چه زودتر برنابئوی جدید آماده شود.
لاپورتا اما به پشتوانه کدام ترکیب قوی قید خرید ستاره‌های جدید را خواهد زد؟ بلوگرانا همین حالا نیز که به دست ژاوی افتاده، پر از مشکلات مالی و فنی است و همه می‌دانیم که خرید ستارگان تازه‌وارد چه اهمیتی برای سرمربی سابق السد دارد.
لاپورتا دست به قماری بزرگ زده و کاش قبل از پروژه اسپای بارسا، از هواداران می‌پرسید که آیا حاضر بودند در ازای نیوکمپی جدید، تیم‌شان را با نفراتی چون آرائوخو، لوک دی‌یونگ و مینگوئزا در لیگ اروپا ببینند؟
 

Page Generated in 0.0056 sec