printlogo


کد خبر: 239383تاریخ: 1400/10/1 00:00
شبکه اسکای چطور از فرصت فرمول یک ابوظبی استفاده کرد؟

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi

هفته گذشته در ابوظبی یکی از مهم‌ترین مسابقات تاریخ فرمول یک برگزار شد. یکی از مهم‌ترین مسابقات دهه گذشته این رشته پربرخورد. بعد از سال‌ها کار قهرمانی رقابت‌ها به دور آخر کشیده بود و میلیون‌ها بیننده برنامه‌ریزی می‌کردند تا این رقابت را به صورت زنده ببینند.

در این میان قاعدتاً استرس بیننده‌های انگلیسی و هلندی بیشتر هم بود. آنها نه تنها به خاطر تب و تاب مسابقه بلکه به دلیل قرار داشتن هموطنان‌شان در پیشانی راننده‌ها از هیجان بیشتری برخوردار بودند.
در انگلیس حق پخش تصاویر فرمول یک در اختیار شبکه بزرگ اسکای است. این شبکه سال‌هاست که این حق را به صورت انحصاری در بریتانیا از فرمول یک خریده. آخرین قرارداد آنها در سال 2019 عقد شد و اسکای حاضر شد یک میلیارد پوند (3/ 1 میلیارد دلار) برای پوشش 5 فصل پرداخت کند.
علی‌رغم پرداخت این مبلغ هنگفت اما شبکه اسکای هفته پیش تصمیم جالبی گرفت. آنها که می‌دانستند بیشتر از هر زمان دیگری علاقه‌مندان رو به خرید پکیج‌های اسکای آورده‌اند و در مسابقه ماقبل آخر به رکورد 7/ 2 میلیون بیننده رسیدند، تصمیم گرفتند رقابت دور آخر را در انگلیس به صورت مجانی از یکی از شبکه‌های دیگر انگلیسی هم پخش کنند!
این تصمیم اسکای به دلیل این گرفته شد که همه انگلیسی‌های علاقه‌مند بتوانند شاهد رقابت همیلتون انگلیسی و رقیب هلندی‌اش باشند. تصمیمی که با حمایت و قدردانی مسئولان فرمول یک هم همراه شد.
استفان فن‌روین، مدیر اسکای انگلیس و اروپا هفته پیش و بعد از توافق با شبکه E4 به خبرنگاران گفت: «رقابت یکشنبه فرمول یک، یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای ورزشی دهه گذشته است و می‌تواند یک لحظه تاریخی برای ورزش بریتانیا باشد. ما هم تصمیم گرفتیم در ایام کریسمس این رقابت را از طریق همکاری با شبکه E4 به کل ملت هدیه بدهیم. حالا همه می‌توانند در این لحظه بزرگ ملی که لوییز همیلتون برای هشتمین قهرمانی تاریخی‌‌اش تلاش می‌کند، شریک باشند.»
اینکه شبکه E4 برای به دست آوردن این حق پخش چه مبلغی به اسکای داده مشخص نیست اما مسأله این است که اگر اسکای این تصمیم را نمی‌گرفت میلیون‌ها انگلیسی نمی‌توانستند این رقابت را ببینند. شبکه E4 که به صورت رایگان در انگلیس پخش می‌شود، پیش‌تر رقابت‌های پارالمپیک توکیو را هم پوشش داده بود و البته طی قراردادی با اسکای حق پخش رقابت‌های فرمول یک انگلیس را هم به دست آورده و هرسال تنها این دور را که در پیست سیلور استون برگزار می‌شود برای بیننده‌هایش پخش می‌کند تا انگلیسی‌ها لااقل سالی یکبار رقابتی که خودشان میزبان هستند را رایگان تماشا کنند.
استفانو دومنیکالی، رئیس فرمول یک هم که از این اقدام اسکای خشنود بود در مصاحبه‌ای گفت: «ما خیلی هیجان‌زده‌ایم که رقابت یکشنبه در شبکه E4 هم پخش می‌شود و همه می‌توانند فینال هیجان‌انگیز این فصل حماسی را به صورت زنده ببینند. شوق اسکای برای فرمول یک خارق‌العاده است و این تصمیم نشان داد آنها عاشق این ورزش و میلیون‌ها هوادارش در بریتانیا هستند.»
همکاری اسکای و E4 باعث شد تا فینال تاریخی یکشنبه هفته گذشته در ابوظبی، 7 میلیون و نهصد هزار نفر بیننده در انگلیس داشته باشد. از این مقدار 3 میلیون بیننده متعلق به شبکه اسکای F1 بوده و 4/4 میلیون برای شبکه E4. مابقی هم اختصاص به سایر شبکه‌های زیرنظر اسکای داشته. این یک عدد تاریخی برای هر دو شبکه به حساب می‌آید و برای اولین بار است که شبکه اختصاصی فرمول یک پکیج اسکای بیش از 3 میلیون مخاطب داشته.
این اقدام اسکای نشان داد، رایگان پخش کردن مسابقات از شبکه دیگر در آن یکشنبه تاریخی نه تنها بیننده‌های اسکای را کاهش نداده که برای اولین بار در تاریخ تعدادشان را از مرز 3 میلیون نفر هم گذرانده و در ضمن چیزی حدود 5/ 4 میلیون نفر دیگر هم که شاید هیچ‌وقت امکان تماشای رقابت‌ها را نداشتند عاشق این ورزش کرده. اتفاقی که می‌تواند در فصل بعد باعث شود بخشی از این جمعیت اشتراک شبکه اسکای را بخرند و درآمد بیشتری برای این غول قدرتمند حوزه رسانه به همراه بیاورند. اسکای با تیزهوشی خاصی از آخرین رقابت فرمول یک 2021 استفاده کرد و حالا هم برندی محبوب‌تر است هم پرمخاطب‌تر.
 

Page Generated in 0.0045 sec