printlogo


کد خبر: 239382تاریخ: 1400/10/1 00:00
از انصراف بازیکنان الجزایری تا عذرخواهی بازیکن سوری بابت حضور در بازی دوستانه جنجالی
عضو هیأت رئیسه مجلس: مهدوی‌کیا باید جبران کند

ایران ورزشی - با گذشت چند روز از بازی تیم «منتخب بازیکنان عرب» و «منتخب جهان» هنوز حاشیه‌های آن ادامه دارد. این بازی جمعه هفته گذشته در دوحه قطر برگزار شد که در آن تعدادی از ستارگان سابق فوتبال جهان در قالب دو تیم حضور داشتند.
آنچه این بازی را از فرم یک بازی دوستانه عادی خارج کرد، حضور آورام گرانت، مربی اسرائیلی روی نیمکت تیم منتخب جهان بود. ساعاتی پیش از سوت شروع بازی خبر رسید که رباح ماجر، رفیق سیفی و رفیق هالیش در اعتراض به حضور سرمربی سابق چلسی از حضور در این بازی انصراف دادند. در سایت فیفا هیچ اشاره‌ای به تحریم این بازی نشد، ولی خبرگزاری‌های مختلف خیلی زود به آن پرداختند. الجزایر هیچگونه روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی ندارد و تیم ملی این کشور در سال 2016 بازی دوستانه با غنا را به خاطر حضور گرانت روی نیمکت این تیم لغو کرد. همچنین فتحی نورین، جودوکای الجزایری در المپیک توکیو حاضر نشد با حریف رژیم صهیونیستی روبه‌رو شود که بازتاب زیادی داشت.
 در طرح پیراهن دو تیم برای این بازی نواری دیده می‌شد که از پرچم کشورهای مختلف از جمله اسرائیل تشکیل شده بود. نواف التمیاط، بازیکن سابق تیم ملی عربستان و عماد الحوسنی بازیکن سابق تیم ملی عمان در اعتراض به حضور پرچم اسرائیل روی پیراهن‌شان، پیش از شروع بازی تصمیم گرفتند با ماژیک آن را سیاه کنند. 
کاربران عرب بعد از بازی در شبکه‌های اجتماعی پست‌های زیادی در حمایت از تصمیم این دو بازیکن منتشر کردند.
محمود نصرالله، یکی از این کاربران بود که نوشت: «برخی از بازیکنان مسلمان و عرب به دلیل حضور یک صهیونیست در این مسابقه حاضر نشدند اما تأثیر حرکت نواف التمیاط بیشتر بود که پرچم اسرائیل را محو کرد و موجب خشم و عصبانیت صهیونیست‎ها شد. تو مردی نواف و یک مسلمان واقعی؛ به تو افتخار می‌کنیم.»
محمد ابراهیم هم اینگونه واکنش نشان داد: «حرکت نواف التمیاط پاسخی به سازشگران بود و آنها که تصور می‎کنند مسلمانان و کشورهای عربی به سازشگری رضایت خواهند داد. پیام ما روشن است، مسأله فلسطین فراموش نخواهد شد و سازش با صهیونیست‌ها خیانت است.»
فراس الخطیب، بازیکن سابق سوریه هم از اعضای تیم منتخب بازیکنان عرب در این مسابقه بود که بعد از بازی با انتقادات هموطنانش در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. همچنین کمیته ملی المپیک سوریه الخطیب را به دلیل تخلف از قوانین و پروتکل‌های این کمیته و بی‌توجهی به اصول و مبانی کشور اخراج کرده است.
در پی صدور این بیانیه، الخطیب اعلام کرد که هنوز چنین مسأله‌ای به شکل رسمی به وی ابلاغ نشده و انتظار داشته در این خصوص از او دعوت شود تا نسبت به ارائه توضیحات اقدام کند. مهاجم سابق تیم ملی سوریه مدعی شد که از حضور مربی اسرائیلی در این بازی بی‌خبر بوده و از تصمیم کمیته ملی المپیک سوریه نیز شگفت‌زده شده است. الخطیب همچنین گفت که پرچم اسرائیل را مثل چند بازیکن دیگر محو کرده و بابت ناراحتی‌های پیش آمده نزد مردم کشورش عذرخواهی کرد.
مهدی مهدوی‌کیا هم به نمایندگی از ایران در این مسابقه حاضر بود و با پیراهن آبی تیم منتخب بازیکنان عرب مقابل منتخب بازیکنان جهان حاضر شد، ولی این ملی‌پوش سابق هنوز واکنشی نسبت به حضور گرانت روی نیمکت حریف نشان نداده و سکوت کرده است.
سکوت سرمربی تیم امید در روزهای گذشته با اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. دیروز هم نوبت علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس بود که به مهدوی‌کیا اعتراض کند و گفت: «کسانی که به مهدوی‌کیا مشورت دادند، این کار را دقیق انجام ندادند و او را در دام انداختند. او خواسته یا ناخواسته به سمتی قدم برداشته که منتهی به مشروعیت بخشی به این رژیم قاتل و خونریز شده است. باید به احترام مردم ظلم‌ستیز ایران و هواداران فوتبال جبران کند. مهدوی‌کیا حتماً یک عمر «حسین حسین» گفته که با ظلم و ستم زاویه دارد. مهدوی‌کیا باید جبران کند. تلقی من این است که ندانسته وارد این مسیر شده اما اگر دانسته بوده، نمی‌دانم باید اسمش را چه گذاشت.»
 

Page Generated in 0.0064 sec