printlogo


کد خبر: 239309تاریخ: 1400/9/30 00:00
مطالعه‌ لیگ‌های ورزشی ایران در کنار تسلا
عمق تفاوت در بنگاه‌داری

صادق رییسی‌کیا
 
«یکی از سهامداران تسلا از این کمپانی بابت نظرسنجی توییتری مدیرعاملش، ایلان ماسک برای فروش سهام این شرکت شکایت کرد. او می‌خواهد با بررسی اسناد داخلی تسلا مطمئن شود مدیران شرکت مطابق تعهدی که قبلاً داده بودند، توییت‌های تأثیرگذار ماسک را بررسی کرده‌اند.» خبر شکایت از تسلا به‌خاطر نظرسنجی توییتری ایلان ماسک برای فروش سهام این شرکت منتشر می‎شود که ما در تلاش هستیم فدراسیون‌ها و لیگ‌های‌مان، وضعیت درآمدها و هزینه‌های خود را شفاف کنند و بگویند چگونه می‌شود یک باشگاه بزرگ در طول یک فصل مسابقاتی، فقط ۵ میلیارد تومان از لیگ درآمد داشته باشد در حالی که گفته می‌شود همین باشگاه در فصل بعد از یک مسابقه‌‌اش، نزدیک به همین مقدار درآمد داشته باشد.
یک سهامدار در تسلا به‌خاطر تأثیر توییت مدیرعامل شرکت شکایت می‌کند، در حالی که ما اینجا هنوز در تلاش هستیم به لیگ‌های‌مان یاد بدهیم و یادآوری کنیم که کارگزار و عامل باشگاه‌ها هستند نه کارفرمای آنها، در حالی که ما هنوز در تلاش هستیم بفهمیم حداقل برای یک‌سال از همه سال‌های یک دهه گذشته سهم هر یک از ذی‌نفعان یک لیگ ورزشی از درآمدهای لیگ، چقدر بوده است؟ در حالی که ما هنوز در حسرت انتشار اساسنامه لیگ‌های‌مان به‌سر می‌بریم و در حالی که ما هنوز در حسرت پاسخگویی لیگ‌های‌مان به سهامداران و سرمایه گذاران اصلی خود یعنی باشگاه‌ها هستیم. در حالی که هنوز ابهامات قراردادهای منعقدشده به وسیله بعضی لیگ‌های ما هر روز بیشتر از دیروز می‌شود.
در آمریکا یک سهامدار با شکایت از شرکت تسلا خواهان بررسی تأثیر توییت‌ها و گفته‌ها و نظرسنجی‌های مدیران شرکت تسلا بر ارزش سهام تسلا شده است و از همین موضوع می‌توان تأثیر رفتار مدیران بر ارزش سهام بنگاه در یک مورد مشخص را متوجه شد.
لیگ‌های ورزشی ایران و تسلا را در کنار هم مطالعه کنیم تا عمق تفاوت در بنگاه‌داری و تفاوت در نگرش و رفتار مدیران بنگاه را متوجه شویم.
 

Page Generated in 0.0056 sec