printlogo


کد خبر: 239295تاریخ: 1400/9/30 00:00
قبل از «بنا» کشتی فرنگی خواب مدال جهانی را هم نمی‌دید

رسول جزینی/مربی تیم ملی کشتی فرنگی
 
متأسفانه اظهارنظرهایی از برخی قهرمانان عزیز و پرافتخار کشتی فرنگی کشورمان در رسانه‌ها و فضای مجازی دیده می‌شود که اصلاً در شأن رشته پهلوانی کشتی نیست.
چند روز پیش در مصاحبه‌ای که از ویکتور کوزنتسوف مربی بزرگ کشتی فرنگی روسیه منتشر شده بود، در عکسی که از این مربی 80 ساله و این کشتی‌گیر درج شده بود کاملاً احترام و ارج و عظمت استاد از سوی شاگرد رعایت شده بود. این امر قطعاً از سوی دیگر شاگردان وی بخصوص الکساندر کارلین افسانه‌ای نیز رعایت می‌شود و احترام به مربی نه تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا یک اصل مهم و مورد تأکید است. اگر به تاریخچه و کارنامه کشتی فرنگی کشورمان در دهه‌های اخیر توجه کنیم، کاملاً متوجه می‌شویم که تک چهره‌هایی پس از سال‌ها موفق به کسب مدال شدند و پس از آن موفقیت برای کشتی فرنگی ما حاصل نشده بود.
آنهایی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، خوب است کمی تاریخ کشتی فرنگی کشور را مطالعه کنند. تا سال 2005 میلادی در رقابت‌های جهانی صاحب 2 مدال طلا، 3 مدال نقره و 5 مدال برنز شدیم که یکی از مدال‌های نقره نیز متعلق به محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان است. در بازی‌های المپیک نیز تا قبل از سال 2012 ما تنها صاحب یک مدال نقره و یک مدال برنز شده بودیم. با تلاش‌های شبانه‌روزی مرد زحمتکش و پرتلاش کشتی توانستیم از سال 2005 تا به امروز در رقابت‌های جهانی صاحب مدال‌های رنگارنگ و بسیاری در رقابت‌های جهانی شویم و در بازی‌های المپیک نیز صاحب 4 مدال طلا و سه مدال برنز شدیم که در 15 سال کشتی فرنگی ایران خود را به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان معرفی کرده است.
این رسم مردانگی نیست کسانی که خود روزی شاگرد محمد بنا بودند و با زحمات او در اردوهای تیم ملی به مدال جهانی و المپیک رسیده‌اند، حال به همه چیز پشت کنند و سال‌های گذشته را به فراموشی بسپارند. به عنوان خادم کوچک کشتی فرنگی، یک سؤال از این عزیزان دارم، آیا کسی در خواب هم می‌دید که تیم ایران بتواند در رقابت‌های جهان 4 مدال طلا به دست آورد و بالاتر از تیم‌های دیگر از نظر رنگ مدال قرار بگیرد و کشوری مانند روسیه با آن همه افتخارات در کشتی فرنگی تنها با یک مدال طلا با این مسابقات خداحافظی کند.
دوستان بهتر است کمی انصاف را در گفته‌های خود رعایت کنند، در تمامی دنیا کشتی‌گیران بسیار مطرحی هستند که پشت خط مانده‌اند و در همین کشور خودمان نیز کشتی‌گیر بسیار توانمندی مانند کامران قاسم‌پور چندین سال تلاش کرد اما با صبر و استقامتی که داشت نتیجه زحمات خود را گرفت. وقتی که شما کشتی می‌گرفتید نظرتان با الان خیلی متفاوت بود و آقای بنا در حالی که در انتخابی شکست می‌خوردید یا در تورنمنتی موفق نبودید به پای شما ایستاد و اعتقاد به موفقیت شما داشت اما خودتان هم می‌دانید که حاضر نبودید انتخابی بدهید. حالا چه شده که پس از کسب موفقیت و مدال، صحبت‌های‌تان عوض شده است و همه چیز را به فراموشی سپردید. اگر شما مرد میدان بودید آن موقع از برگزاری مسابقات انتخابی دفاع می‌کردید. از طرفی چه ضمانت اجرایی است روش‌هایی که شما می‌گویید جواب می‌دهد و سال‌های سال بوده که خیلی‌ها از این حرف‌ها می‌زدند اما نتیجه‌شان چه شد و در نهایت این نتیجه و عملکرد افراد موفق است که کار آنها را نشان می‌دهد و به واقع به عمل کار برآید به سخندانی نیست. البته چرخه انتخابی تیم ملی بسیار شفاف است و یک ماه قبل از مسابقات قهرمانی کشور اعلام شده و این کشتی‌گیران هستند که باید به چرخه انتخابی احترام بگذارند و در مسابقات حضور داشته باشند. به هر حال فیلم کشتی‌ها هست و آقای بنا حتماً آنها را خواهد دید و لزومی ندارد که ایشان در تمامی مسابقات حضور داشته باشند و نمایندگان ایشان نیز در مسابقات به عنوان کمیته فنی بوده‌اند. مطمئن باشید پای چرخه انتخابی تیم ملی سخت ایستاده‌ایم و با کمترین بی‌نظمی برخورد خواهیم کرد چراکه شأن تیم ملی بسیار بالاتر از افراد است.
محمد بنا به واقع عاشق کشتی است و از روزی که وی را شناخته‌ام، شبانه‌روز در خدمت کشتی بوده و حتی خانه کشتی را برای سر زدن به خانواده خود به خاطر اعتلای این ورزش ترک نکرده است. این رسم خوبی نیست که بزرگان و سرمایه‌های خود را با صحبت‌های غیر منطقی و خارج از قاعده زیر سؤال برده و خدای نکرده باعث شویم تا جایگاه آنها متزلزل شود.

Page Generated in 0.0045 sec