printlogo


کد خبر: 239250تاریخ: 1400/9/29 00:00
ترین‌های 10 هفته ابتدایی لیگ
آمار زرد

لیگ بیست‌و‌یکم، یک‌سوم هفته‌ها را پشت سر گذاشت اما به اندازه چندین فصل حاشیه و اتفاق عجیب و غریب در آن رقم خورد. فصلی که شروع آن با تأخیر و تصمیمات عجیب و غریب همراه بود، در طول راه با اشتباهات فاحش داوری و بحث پرحاشیه حضور یا عدم حضور تماشاگران و کلی اتفاق دیگر پیگیری شد و در نهایت با پرونده عجیب و غریب گل‌گهر و کسر 9 امتیاز از این تیم به یک‌سوم خود رسید. در این 10 هفته آنقدر مسائل خارج از زمین پررنگ بود که مسائل فنی را کاملا تحت تأثیر قرار داد. تعداد گل‌های کم بارزترین اتفاق این فصل تا این‌جای کار بوده است. با این حال در این میان بازیکنان و تیم‌هایی بودند که تلاش کردند تا به سهم خود به لیگ زیبایی و جذابیت بخشیده و بار فنی آن را بالا ببرند.
 
بیشترین تبدیل شوت به گل: کریم اسلامی (نساجی)
بهترین گلزن لیگ برتر یک بازیکن خارجی است؛ گادوین منشا که معمولا هر فصل رده‌های بالایی را در اختیار دارد، این فصل هم رتبه اول است؛ البته اگر فکر می‌کنید این بالانشینی به خاطر شم گلزنی‌اش است، اشتباه است و او این رده را مدیون پنالتی‌هایش است. 5 گل از 6 گل از روی نقطه پنالتی این بازیکن را در صدر قرار داده است. جالب است که در رتبه دوم این جدول هم نام یک خارجی یعنی لوسیانو پریرا دیده می‌شود که 5 گل زده است. با این حال اگر براساس درصد تبدیل شوت به گل بخواهیم حساب کنیم، عنوان بهترین مهاجم به کریم اسلامی، بازیکن نساجی می‌رسد. بازیکنی که برخلاف دو بازیکن دیگر، پنالتی‌زن تیمش نیست و هر 4 گل خود را در جریان بازی به ثمر رسانده است. کریم اسلامی با نرخ تبدیل شوت به گل نزدیک به 30 درصد بهترین مهاجم در میان بازیکنان لیگ برتری بوده است و از کمترین شوت بیشترین گل را برای تیمش زده است.
 
مؤثرترین بازیکن: دانیال اسماعیلی‌فر (سپاهان)
دانیال اسماعیلی‌فر با 3 گل و 3 پاس گل بیشترین امتیاز را برای تیمش گرفته است. بهترین دفاع راست فعلی فوتبال ایران بیش از هر مهاجم و هافبکی توانسته عصای دست محرم نویدکیا باشد. در فصلی که سجاد شهباززاده خیلی آماده نیست و سروش رفیعی غیبت زیاد داشته، این دانیال اسماعیلی‌فر است که جور بقیه را می‌کشد.
 
بهترین گلساز: محسن آذرباد (مس رفسنجان)
محسن آذرباد از مس رفسنجان با 4 پاس گل تا این‌جای کار بهترین بازیساز لیگ است. البته مهدی ترابی هم همین تعداد پاس گل داده است اما حدود 200 دقیقه بیشتر از بازیکن مس بازی کرده است و به همین دلیل می‌توان این عنوان را به آذرباد اختصاص داد. جالب است که این بازیکن با میانگین 42 لمس توپ در هر بازی، نهمین بازیکن و با دقت پاس حدود 65 درصد، دوازدهمین بازیکن تیمش است اما توانسته با 4 پاس گل تأثیر زیادی در گل‌های شاگردان محمد ربیعی داشته باشد.
 
بیشترین سیو: حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک)
آمار شگفت‌انگیز 2 گل خورده برای آلومینیوم اراک نشان می‌دهد که در بیشترین سیو باید به دنبال کدام دروازه‌بان بود. حسین پورحمیدی با حدود 90 درصد سیو از ضرباتی که به سمت دروازه‌اش آمده، آمار بسیار خوبی را به نام خودش ثبت کرده است. او که یکی از بهترین دروازه‌بانان فصل گذشته لیگ بود، امسال حتی بهتر از سال قبل ستاره اراکی‌ها در لیگ برتر است. در فوتبال جدید علاوه بر سیو و حراست از دروازه مسأله دیگری که برای دروازه‌بان‌ها اهمیت پیدا کرده، بازی با توپ و شروع خوب بازی است. در این فاکتور کریستین کنت، دروازه‌‎بان سپاهان از بقیه بهتر عمل کرده است. او با دقت پاس بالای 80 درصد، بهترین آمار را در میان دروازه‌بان‌های لیگ ثبت کرده است. البته باید این مسأله را هم حساب کرد که براساس نحوه بازی سپاهان، کنت پاس‌های کوتاه بیشتری می‌دهد و بیشتر بازی را با مدافعانش آغاز می‌کند تا با توپ‌های بلند و این مسأله هم در بالارفتن این آمار تاثیرگذار بوده است.
 
نبردهوایی موفق: مس رفسنجان
مس رفسنجان هوایی‌ترین تیم این فصل بوده است. در اکثر آمار لیگ تمام ترین‌ها در اختیار سپاهان قرار دارد و از معدود فاکتورهایی که به تیم‌های دیگر رسیده نبرد هوایی موفق است. شاگردان محمد ربیعی این فصل در بازی روی هوا برتر ظاهر شدند و بالای 50 درصد در نبردهای هوایی برتری داشتند. منشا با میانگین 8/5 نبرد موفق در هر بازی بهترین بازیکن مس در این زمینه بوده که نقش زیادی در صدرنشینی رفسنجانی‌ها در این آیتم داشته است.
 
خشن‌ترین تیم: نساجی مازندران
شاگردان ساکت الهامی مانند سرمربی‌شان در کنار زمین کمی خشن هستند! نساجی مازندران با میانگین 19 خطا در هر بازی رکورددار است و بازیکنان این تیم هم با دریافت 26 کارت زرد و 2 کارت قرمز این آمار را تأیید می‌کنند. تعداد کارت بازیکنان نساجی با تیم‌های دیگر تقریبا فاصله زیادی دارد و با اختلاف آنها را خشن‌ترین بازیکنان لیگ کرده است که البته بخشی از آن را می‌توان به نحوه بازی این تیم و همچنین کیفیت زمین چمن آنها ارتباط داد. در حالی که انتظار می‌رود کاپیتان هر تیم آرام‌تر از بقیه باشد اما مسعود شجاعی با 5 کارت زرد و یک کارت قرمز در صدر خشن‌های تیمش قرار دارد.
 
سپاهان
در اکثر فاکتورها باید نام سپاهان را به عنوان ترین‌ها نوشت. شاگردان نویدکیا در مالکیت توپ با حدود 60 درصد، در تعداد شوت با میانگین 15 شوت در هر بازی و حدود 5/4 شوت در چارچوب بهترین تیم هستند. همچنین حدود 570 پاس در هر بازی با دقت بالای 83 درصد و 7 دریبل در هر بازی آنها را در این آیتم‌ها هم صدرنشین کرده است. آماری که نشان می‌دهد آنها لایق‌ترین تیم برای قرار گرفتن در صدر جدول تا این‌جای کار هستند. در این میان پرسپولیس فقط در چند فاکتور مانند مالکیت توپ و تعداد پاس در رتبه دوم قرار دارد و در بقیه موارد بیش از یک پله از رقیب خود عقب افتاده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی فقط در تبدیل شوت به گل اولین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مورد ویژه
فولاد خوزستان بعد از بازگشت جواد نکونام توانست به شرایطش بهبود ببخشد و خود را به جمع 5 تیم اول برگرداند. مورد جالب این تیم اما این است که آنها در این 10 هفته فقط یک پاس گل داشتند و ساسان حسینی تنها پاس گل را به نام خود ثبت کرده است! آماری که نشان از فوتبال به سبک نکونام دارد و در این تیم از بازیسازی و کارهای ترکیبی چندان خبری نیست. دیگر تیم لیگ که فقط یک پاس گل دارد، پدیده است که البته این اتفاق در مورد تیمی که فقط 2 گل زده اصلا عجیب نیست.
(این مطلب پیش از این در سایت فوتبال 360 منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0048 sec