printlogo


کد خبر: 239208تاریخ: 1400/9/28 00:00
اهداف «نوروز کاپ» محقق می‌شود؟

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
بر اساس جلسه‌ای که در شهر دوشنبه برگزار شد، فدراسیون‌های فوتبال ایران، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان تصمیم به برگزاری تورنمنتی با عنوان «نوروز کاپ» با حضور ثابت چهار کشور عضو کافا (فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی) گرفتند.
در توضیح این جام آمده: «تیم‌های ملی بزرگسالان هر کشور به مناسبت نوروز و در ایامی که منتهی به جشن سال نوی هجری شمسی است، گرد هم می‌آیند تا بازی‌های خود را برگزار کنند. حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال همراه با روشن ایرماتف، پیشکسوت داوری آسیا از ازبکستان به عنوان مسئولان اجرایی اولین تورنمنت منصوب شدند. در خصوص زمان برگزاری تورنمنت نوروز ۱۴۰۱ تا ماه آینده توسط اعضای کافا تصمیم‌گیری خواهد شد.»
اعلام برگزاری این تورنمنت همزمان با روزهایی است که «جام عرب» به میزبانی قطر برگزار می‌شود. مشخص نیست تورنمنتی که با نظارت فیفا در دوحه برگزار شد و دیروز به پایان رسید، منبع الهام این تورنمنت جدید باشد، ولی شباهت‌هایی در ایده اولیه برگزاری آنها وجود دارد. اکثر این کشورها فارسی‌زبان هستند و بهانه این جام نوروز باستانی است که در این کشورها جشن گرفته می‌شود.
فوتبال ایران در این سال‌ها نتوانسته از اشتراکات فرهنگی با همسایگان شمال شرقی استفاده کند، ولی توافق اخیر فرصتی برای استفاده از این پتانسیل است. آلکساندر لوبانف (پرسپولیس) و سرور جباروف (استقلال) تنها بازیکنان ازبکی هستند که پیش از این در لیگ ایران حضور داشته‌اند و در تمام این سال‌ها بازیکنان ناشناخته آفریقایی یا برزیلی به بازیکنان ازبک که امتحان‌‌شان را در مسابقات آسیایی پس داده‌اند، ترجیح داده شده‌اند.
پرسپولیس به تازگی وحدت هانانوف و منوچهر صفروف، دو بازیکن جوان استقلال تاجیکستان را به خدمت گرفت، هرچند هنوز اجازه استفاده از آنها را به دست نیاورده است. بازیکنان تاجیک به دلیل نزدیکی فرهنگی و آشنایی به زبان فارسی زمان کمتری برای تطبیق نیاز دارند و انگیزه آنها برای درخشش در فوتبال ایران از بازیکنانی که از قاره‌های دیگر می‌آیند احتمالاً بیشتر است. این درباره بازیکنان سایر کشورهای منطقه کافا هم تقریباً صدق می‌کند و لیگ برتر ایران می‌تواند به پایگاهی برای حضور بهترین‌های این منطقه تبدیل شود که یک معادله برد – برد خواهد بود.
برگزاری این جام فرصتی برای این کشورهاست تا با بازیکنان مستعد یکدیگر بیشتر آشنا شوند و زمینه برای نقل و انتقال بیشتر بازیکنان هم فراهم خواهد شد. با این حال نکاتی وجود دارد که برگزاری و کیفیت این مسابقات را با ابهام روبه‌رو می‌کند.
این تورنمنت قرار است در نزدیکی عید نوروز برگزار شود، ولی این مقطع سال همزمان با روزهای فیفا است و معمولاً تیم‌های ملی آسیایی در این روزها بازی رسمی دارند. تیم ملی ایران 4 فروردین میهمان کره جنوبی و 9 فروردین میزبان لبنان است. پیدا کردن زمانی برای برگزاری این مسابقات با توجه به روزهای فیفا در اواخر ماه مارس کار دشواری است. از طرف دیگر بازیکنان معمولاً ترجیح می‌دهند که برای عید نوروز کنار خانواده باشند و همزمانی این مسابقات با روزهای سال نو برای آنها خوشایند نیست. از طرف دیگر تماشاگران هم در آن روزها مشغول مراسم عید هستند و ممکن است فرصتی برای پیگیری مسابقات نداشته باشند.
مهم‌ترین موضوع برای شروع یک تورنمنت جدید پیدا کردن زمان مناسب برای آن در میان تقویم شلوغ فیفا، AFC و مسابقات داخلی است و بدون آن کل مسابقات ممکن است زیر سؤال برود. پیدا کردن اسپانسرهای مالی که باید منابع مالی مسابقات را تأمین کند هم یکی دیگر از ابهامات نوروز کاپ است. این تورنمنت تازه‌تأسیس تنها در صورتی مورد توجه تماشاگران و بنگاه‌های مالی قرار می‌گیرد که با کیفیت بالایی برگزار شود. لازمه چنین کیفیتی این است که تیم‌ها با تمام توان و ستاره‌های‌شان در آن حاضر شوند. انتخاب تقویم نامناسب ممکن است تیم‌ها را مجبور کند که با تیم‌های دوم و بازیکنان جوان در این مسابقات حاضر شوند و در این‌صورت نمی‌توان انتظار داشت که این تورنمنت بتواند منابع مالی کافی را از طریق اسپانسرها جذب کند. نوروز کاپ ایده خوبی است، ولی بدسلیقگی‌هایی که این سال‌ها در انتخاب تقویم مسابقات فوتبال و برگزاری آنها دیده‌ایم، اجازه نمی‌دهد درباره موفقیت این طرح خیلی خوشبین باشیم.
 

Page Generated in 0.0055 sec