printlogo


کد خبر: 239195تاریخ: 1400/9/28 00:00
جنگ علنی یوفا و فیفا با کلید‌واژه «لیگ ملت‌ها»
سهم‌خواهی با زبان فوتبال

یوفا در ادامه برنامه‌های توسعه‌طلبانه خودش و رقابت با فیفا، رسماً از طرح اضافه کردن هر 10 تیم منطقه آمریکای‌جنوبی به تیم‌های لیگ ملت‌های اروپا رونمایی کرد. با اعلام بونیک، ستاره سابق فوتبال لهستان و نایب‌رئیس فعلی یوفا از رقابت‌های سال 2024 لیگ ملت‌های اروپا، 6 تیم برتر آمریکای‌جنوبی به تیم‌های سطح A لیگ ملت‌های اروپا اضافه می‌شوند و 4 تیم دیگر در سطح B به رقابت با اروپایی‌های این دسته می‌پردازند. این طرح به نوعی اعلام و در واقع تداوم جنگ یوفا با فیفا بر سر توسعه تورنمنت‌های تحت پوشش خودش است. اگر فیفا با طرح‌هایی مانند افزایش تعداد تیم‌های جام‌جهانی به 48 تیم و گسترش جام‌جهانی باشگاه‌ها، علاوه بر سود مالی افزون‌تر، قصد برتری نسبت به یوفا دارد، اتحادیه فوتبال اروپا هم دست‌بردار نیست و سهم خاص خودش را می‌طلبد.
 جایی برای نمایش، نه فوتبال
تصمیم اخیر یوفا برای افزودن تیم‌های منطقه آمریکای‌جنوبی به لیگ ملت‌های اروپا، شاهد 2 دهه پیش عجیب بود اما در این زمانه‌ای که گردش و سود مالی در فوتبال به تصمیمات فنی ارجحیت دارد، چندان دور از ذهن نیست. دست بردن در ساعات برگزاری لیگ قهرمانان اروپا، افزودن بر تعداد تیم‌های جام‌جهانی، شایعه هنوز واقعیت نیافته افزایش تیم‌های جام‌‌جهانی باشگاه‌ها، اعطای میزبانی به کشورهایی مانند قطر و به طور کلی بی‌توجهی به خستگی بازیکنان از طریق افزایش تورنمنت‌های غیرضروری مانند لیگ ملت‌ها، همه و همه نشان از تجاری شدن روند فکری سران یوفا و فیفا دارد و در این شرایط تصمیمات یوفا و فیفا، نه الزاماً به نفع فوتبال بلکه در جهت رقابت 2 نهاد برای افزایش سرمایه و لابی است!
 معضل زمانبندی
هیچ کس تصور نمی‌کرد با گذشت نزدیک به یک قرن از اولین دوره جام‌جهانی و معضل آن زمان تیم‌های اروپایی برای سفر به آمریکای‌جنوبی جهت شرکت در جام‌جهانی 1930 در اروگوئه، بار دیگر این مشکلات آن هم در دهه سوم قرن بیست‌و‌یکم به شکل دیگری بروز کند! اصرار به میزبانی قطر باعث شده با پدیده‌ای به نام برگزاری جام‌جهانی در زمستان و در نیم‌فصل لیگ‌های اروپایی مواجه شویم. برپایی مجدد جامی به نام «عرب کاپ» آن هم در اوج برگزاری لیگ‌های اروپایی، هم این جام را به خاطر عدم حضور ستارگان آفریقایی از رونق انداخت و هم باشگاه‌ها و تیم‌های ملی قاره آفریقا را درگیر جنگ لفظی کرد. حالا هم اضافه شدن تیم‌های منطقه آمریکای‌جنوبی به لیگ ملت‌ها هر چند به خاطر برگزاری این جام در «فیفادی» لطمه‌ای به باشگاه‌ها وارد نمی‌کند اما بر سود یوفا می‌افزاید و مهم‌ترین نکته از نظر سران یوفا، فعلا فقط و فقط همین موضوع است!
(این مطلب پیش‌تر در خبرگزاری فوتبال ۳۶۰ 
منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0053 sec