printlogo


کد خبر: 239166تاریخ: 1400/9/28 00:00
حذف داوران زن سنگ‌نوردی از فهرست آسیا
فرصت‌سوزی به سبک فدراسیون کوهنوردی

ایران ورزشی - فدراسیون کوهنوردی بر خلاف ظاهر آرام‌اش، معمولاً بستر اتفاق‌هایی است که حواشی به همراه دارد. مثل این بار که موضوع معرفی بانوان داور سنگ‌نوردی به قاره آسیا به یک معضل تبدیل شده و هر چهار داور زن ایران را با مشکل مواجه کرده است. البته اگر خود این افراد برای پیگیری امورشان با کنفدراسیون آسیا ارتباط برقرار نمی‌کردند، متوجه نمی‌شدند که چه اتفاقی افتاده اما تماس یکی از این دختران باعث شده تا متوجه شوند که فدراسیون ایران نامشان را از فهرست داوران قاره‌ای حذف کرده است.
‌زهره عبدالله خانی، نخستین زن داور قاره‌ای ایران در سنگ‌نوردی یکی از داورانی است که فدراسیون نامش را حذف کرده است. البته در کنارش معصومه بایتمری، رویا دانایی و پروین جهانبخش هم هستند که همگی رقابت‌های مهمی را قضاوت کرده‌اند اما مشخص نیست چرا فدراسیون آنها را از فهرست داوران رسمی فدراسیون جهانی در قاره آسیا حذف کرده است؟
عبدالله خانی تجربه قضاوت در بازی‌های آسیایی، رقابت‌های جوانان و بزرگسالان آسیا را دارد و معصومه بایتمری و رویا دانایی، دو سال پیش در مسابقات جهانی ساحلی در قطر داور بوده‌اند. پروین جهانبخش هم در تمام رده‌های سنی رقابت‌های قهرمانی آسیا سوت زده است.
هر چهار داور، دوره بازآموزی داوران فدراسیون را گذرانده‌اند و همین کافی است تا مشخص شود که این افراد به‌عنوان داور فعال به حساب می‌آیند اما فدراسیون بدون اینکه دلیل روشنی داشته باشد، اقدام به حذف آنها کرده است.
این موضوع زمانی مبهم‌تر می‌شود که می‌دانیم دو سال و چند ماه دیگر المپیک 2024 پاریس برگزار می‌شود و سنگ‌نوردی یکی از رشته‌های مورد توجه در این بازی‌هاست و همین مسأله فرصت خوبی است تا شرایطی فراهم شود که این داوران بتوانند جواز حضور در المپیک را بگیرند؛ بخصوص در شرایطی که موضوع برابری جنسیتی به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی کمیته بین‌المللی المپیک دنبال می‌شود و فدراسیون و کمیته ملی المپیک ایران با استناد به همین مسأله می‌توانند مقدمات حضور نماینده از داوران زن ایران در المپیک بعدی را فراهم کنند اما نه تنها برنامه‌ای برای این موضوع نبوده که حتی داوران واجد شرایط به قاره آسیا معرفی نشده‌اند.
البته این چهار داور، به محض اطلاع از موضوع، پیگیری‌هایی را آغاز کرده‌اند و اعتراض خود را به اطلاع فدراسیون کوهنوردی، کمیته ملی المپیک و معاونت ورزش زنان وزارت ورزش ارسال کرده‌اند که با وجود گذشت بیش از یک ماه هنوز پاسخ روشنی نگرفته‌اند.
نامه ارسال شده به کمیته ملی المپیک از سوی طاهره طاهریان به کمیته بین‌الملل ارجاع شده و وقتی از این بخش پیگیری شده، هیچ جوابی دریافت نکرده‌اند که البته همین موضوع هم سؤال است که چرا باید نامه این داوران که همگی از ورزشکاران این رشته هم هستند به روابط بین‌الملل ارجاع شود؟ نامه ارسال شده به وزارت ورزش هم همچنان در دست بررسی است و پاسخی به داوران داده نشده است و فدراسیون هم که مثل همیشه پاسخ‌های عجیب و غریب می‌دهد.
گرجی، نایب رئیس بانوان فدراسیون کوهنوردی وقتی با سؤال ایران‌ورزشی درباره این موضوع مواجه می‌شود، می‌گوید که مشکل جدی نیست. او توضیحاتی مثل شرایط کرونا و برگزار نشدن مسابقات را مطرح می‌کند و می‌گوید: «داوران باید گزارش فعالیت‌شان را ارائه کنند که هیچ کدام از این داوران در زمان تعیین شده، این کار را انجام نداده‌اند.»
در ادامه این سؤال را از گرجی می‌‌پرسم که گویا فرم کنفدراسیون آسیا در روز آخر مهلت ارسال فرم برای داوران ارسال شده که او پاسخ عجیبی می‌دهد و می‌گوید: «این فرم به «یاهو» داوران ایمیل شده و گویا این ایمیل‌ها غیرفعال بوده است.»
نایب رئیس فدراسیون در شرایطی این پاسخ را می‌دهد که گویا اطلاع ندارد در صورت غیرفعال بودن آدرس و ارسال نشدن، این موضوع به ارسال‌کننده اطلاع داده می‌شود و همان روز مسئول مربوطه متوجه شده است که داوران ایمیل را دریافت نکرده‌اند. ( البته اگر اینطور باشد.)
زهره عبدالله خانی در این رابطه می‌گوید: «من مدام ایمیلم را چک می‌کنم و در آخرین روزی که مهلت داشته‌ایم، از سوی فدراسیون ایران برای من ایمیل آمد که باید فرم مربوطه را پر می‌کردم که همان روز این کار را انجام دادم.»
این توضیح سؤال دیگری را در پی دارد که با وجود فرصت دو هفته‌ای، چرا در روز آخر این فرم ارسال شده است؟ آیا این تعلل، این ذهنیت را ایجاد نمی‌کند که مسئول مربوطه ترجیح می‌داده این داوران را از فهرست حذف کند؟
تمام این اتفاق‌ها در شرایطی افتاده که کنفدراسیون آسیا به این داوران گفته، فدراسیون ایران می‌تواند نامشان را به فهرست اضافه کند. وقتی از نایب رئیس بانوان در این رابطه می‌پرسیم، باز هم جواب روشنی نمی‌دهد و یک بار می‌گوید که فقط افرادی که در ایران ساکن هستند، معرفی می‌شوند و دقایقی بعد می‌گوید: «مشکلی نیست. به خاطر کرونا مسابقه‌ای برگزار نشده و غیرفعال بودن داوران ما توجیه دارد. خواسته‌ایم که این چهار داور مدارک‌شان را ارسال کنند تا به فهرست اضافه شوند.»
او یک بار می‌گوید اسامی داوران ارسال شده و باز که می‌پرسیم آیا این اتفاق افتاده، تأکید می‌کند: «مدارک را به کمیته بین‌الملل داده‌ایم که کارهایشان را انجام دهند.»
از این صحبت نایب رئیس فدراسیون حدود یک هفته می‌گذرد اما به گفته این داوران، هنوز لیستی به فدراسیون آسیایی ارسال نشده و در نتیجه بعد از یک ماه و اندی پیگیری هنوز اتفاقی نیفتاده است.
 

Page Generated in 0.0049 sec