printlogo


کد خبر: 239136تاریخ: 1400/9/27 00:00
گل نخوردن، اولویت استقلال
برد پارتیزانی

سام ستارزاده
 
پیروزی مقابل طلایی‌های دیار زاینده‌رود، با تمام برد‌های گذشته استقلال مدل ۱۴۰۰ متفاوت بود. ضربه قوس‌دار و دقیق جعفر سلمانی که به گوشه دروازه کریستوفر نت رسید، پسران آبی را به صدر جدول لیگ فرستاد، نوار بردهای محرم نویدکیا مقابل استقلال را پاره کرد و فرهاد مجیدی را در آستانه جابه‌جایی رکورد شکست‌ناپذیری استقلال در تاریخ لیگ پس از ۱۲ سال قرار داد اما بالاتر از تمام این آمار و ارقام، این نخستین پیروزی آبی‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ویکم برابر یک رقیب مدعی بوده.
کمتر کسی می‌تواند تیمی جز سپاهان را به‌عنوان پرمهره‌ترین تیم فوتبال باشگاهی ایران در خطوط میانی و حمله بداند. نمایش استقلال مقابل این میهمان پرمهره، هرچند هجومی نبود اما نشان ‌داد که مجیدی چگونه می‌تواند با ابزار فعلی‌اش نفس هر رقیب قدرتمندی را بگیرد. برخلاف سال‌های نخست مجیدی، استقلال وی دیگر تیمی که بی‌مهابا حمله کند و برای به توپ بستن دروازه حریف ریسک دریافت چند گل را به جان بخرد، نیست؛ بلکه اولویت را روی گل نخوردن قرار داده؛ کاری که در ده دوره گذشته لیگ، هشت بار تیم قهرمان آن را بهتر از سایرین انجام می‌داده. در رویارویی استقلال و سپاهان، شاگردان نویدکیا بی‌شک در ارائه بازی مالکانه و حتی خلق موقعیت، یک سروگردن مسلط‌‌‌‌تر ظاهر شدند.
با این حال، هفته دهم، هفته تیم‌هایی بود که می‌دانستند چگونه از بخت‌های اندک و مالکیت کم خود، بیش‌ترین بهره را ببرند. بازی بزرگ هفته نیز از این قاعده مستثنی نبود.
 آبی‌پوشان موفق‌شدند با متراکم‌شدن در یک‌سوم دفاعی خود در زمان دفاع، طرح و نقشه‌های رقیب مدعی خود را به‌خوبی خنثی کنند؛ طوری که حتی تکنیک یاسین سلمانی و مهارت شوت‌زنی محمدرضا حسینی و سجاد شهباززاده برای عبور از خط دفاع قلدر استقلال کفایت نمی‌کرد. در عوض، با افزایش سرعت انتقال از دفاع به حمله، تلاش آبی‌ها برای متراکم‌ ساختن زمین سپاهان در زمانی بود که مدافعین اصفهانی کاملا جلو کشیده‌ و آسیب‌پذیرتر از حالت عادی بودند.
نمایش پارتیزانی شاگردان مجیدی، او را از نیمکت استقلال به پادشاهی لیگ رسانده. برای نگه‌داشتن این موقعیت، استقلال به ادامه شکست‌ناپذیری خود مقابل رقبای قدرتمندی نظیر آلومینیوم، فولاد و مس رفسنجان نیاز دارد. با این وجود، مجیدی مقابل سپاهان فقط سه امتیاز را به دست نیاورد، بلکه از طرح فنی متفاوت خود برای غلبه بر این سه رقیب سرسخت رونمایی کرد.
 

Page Generated in 0.0050 sec