printlogo


کد خبر: 239128تاریخ: 1400/9/27 00:00
قانونی که می‌تواند بازار نقل و انتقالات را زیر و رو کند!
رایولا و دوستان فقط 6 درصد

اگر سوپرلیگ اروپا از قبل موضوعی پرتنش در بین عوامل فوتبال بود، ایده اخیر فیفا می‌تواند جنجال‌های بیشتری را به همراه داشته باشد. قانون جدید که از اول جولای 2022 به بعد اجرا می‌شود، به دنبال جلوگیری از درآمد میلیون یورویی توسط مدیربرنامه‌ها، وکلا، اعضای خانواده یا سایر نمایندگان است.
 به گزارش ایلنا، در حال حاضر پیش‌نویس حکمی وجود دارد که هنوز نهایی یا قطعی نشده است، اما با مخالفت عوامل اصلی مانند مینو رایولا مواجه شده است که برای زیر سؤال بردن قانونی بودن چنین حکمی متحد شده‌اند و در صورت اجرای حکم می‌توانند علیه آن اقدام قانونی کنند.
 
 نحوه کار کمیسیون‌ها
امروزه هیچ قانونی علیه کمیسیون‌هایی که مدیربرنامه‌ها در نقل و انتقالات دریافت می‌کنند وجود ندارد، اگرچه فیفا توصیه می‌کند که دستمزد آنها از سه درصد ارزش معامله تجاوز نکند.
این تا حدودی دور از واقعیت است، با ارقام فصل گذشته که نشان می‌دهد 450 میلیون یورو توسط واسطه‌ها کسب درآمد صورت گرفته است! فیفا فقط کل مبلغ کسب شده را فاش می‌کند، اگرچه اتحادیه فوتبال انگلیس با تفکیک میزان درآمد هر نماینده وارد جزئیات می‌شود.
 از آنجایی که فیفا در سال 2015 رابطه خود را با گروهی از عوامل به نام خانواده فوتبال پایان داد، هر فدراسیون را موظف کرد تا احکام و اقدامات جدید را انجام دهد. این بدان معناست که فیفا کنترل قانونی خود را از دست داده و قادر به مداخله در درگیری‌های بین بازیکنان و باشگاه‌ها نیست.
 
نظارت فیفا روی کمیسیون
برای به دست آوردن مجدد این کنترل، فیفا پیشنهاد می‌کند که کمیسیون‌ها را از طریق یک ارگانیسم جدید به نام Clearing House مدیریت کند که تمام پرداخت‌ها را مدیریت می‌کند. باشگاه‌ها مبلغ کمیسیون را به فیفا می‌پردازند و «خانه تسویه حساب» از طریق سیستم مدیریت پول به واسطه‌ها دستمزدشان را پرداخت می‌کند.
 باشگاه‌ها دیگر مستقیماً به واسطه‌ها پرداختی نخواهند داشت تا فیفا مطمئن شود که کمیسیون‌ها از شش درصد کل ارزش یک جابه‌جایی تجاوز نمی‌کند. همچنین کنترل بیشتری روی قراردادها وجود خواهد داشت، حکم جدید همچنین به این معنی است که قرارداد بین یک بازیکن و یک مدیربرنامه‌ از دو سال به سه سال تغییر خواهد کرد.
 
 نقطه درگیری
 واسطه‌ها ناراضی هستند زیرا این حکم محدودیتی در کمیسیون برای نمایندگان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، رایولا می‌توانست 20 میلیون یورو از انتقال بازیکنی مانند ارلینگ هالند به دست آورد، اما اکنون می‌تواند 6 میلیون یورو درآمد داشته باشد.
 قانون جدید به این معنی است که او می‌تواند درصدی از دستمزد بازیکن را مستقیماً از بازیکن و درصدی را از باشگاه خریدار دریافت کند. گزینه دیگر، که هر یک از این منابع درآمد را رد می‌کند، این است که آنها 10 درصد از مبلغ انتقال را از باشگاه فروشنده دریافت کنند.
در هر صورت، نماینده فقط می‌توانست یکی از این دو گزینه را دریافت کند، که می‌تواند به معنای محدود کردن کمیسیون آنها به تنها شش درصد باشد. به گفته نمایندگان، این برخلاف قوانین اتحادیه اروپاست.
 کارگزاران می‌گویند که این خلاف حقوق آنهاست و اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند بسیار شبیه به سوپرلیگ اروپاست. آنها قصد دارند در دادگاهی در یک کشور اروپایی اقدام قانونی انجام دهند، که امیدوارند این پرونده را به دیوان عدالت اتحادیه اروپا برساند تا مشخص شود که آیا این امر مغایر با قانون بازارهای آزاد و گردش آزاد سرمایه و خدمات است یا خیر؟
 
 تأثیر فوری قانون جدید
این حکم می‌تواند در بازار نقل و انتقالات ژانویه تأثیر بگذارد، زیرا واسطه‌ها می‌توانند برای جلوگیری از تأثیرگذاری نقل و انتقالات، مشتاق باشند. هیچ مثالی بهتر از هالند وجود ندارد، که می‌توان او را تشویق کرد که در بازار زمستانی به جای منتظر ماندن تا تابستان، زمانی که رایولا نتواند از هیچ معامله‌ای به این اندازه درآمد داشته باشد، اکنون تیمش را انتخاب کند.
 

Page Generated in 0.0047 sec