printlogo


کد خبر: 239117تاریخ: 1400/9/27 00:00
تخلف گل‌گهر محرز شد
امتیاز22 برای سپاهان و استقلال لیگ تطهیر شد

به دنبال شکایت باشگاه استقلال بابت استفاده از بازیکن غیرمجاز از سوی باشگاه گل‌گهر و پیامد آن حکمی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام شد، تخلف باشگاه گل‌گهر سیرجان در به کارگیری بازیکن گابنی محرز و 7 امتیاز این تیم کسر شد. سپاهان و پیکان از این حکم هرکدام 3 امتیاز به چنگ آوردند به علاوه اینکه تفاضل گل‌شان نیز 3 گل افزایش پیدا کرد و استقلال نیز 2 امتیاز به علاوه 3 گل زده بیشتر. این حکم اما سبب نشد که تیم استقلال به صدر جدول برسد. در حالی که در ساعات ابتدایی اعلان حکم گفته شد، استقلال صدرنشین است و برخی جدول‌ها نیز با همین محوریت تنظیم شد اما در نهایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که تنها در روز پایانی لیگ برتر بازی‌های رو در رو میان تیم‌های هم امتیاز مد نظر قرار خواهد گرفت و اکنون باید تفاضل گل مورد سنجش قرار بگیرد که در نتیجه تیم سپاهان بالاتر از استقلال قرار گرفت.
این حکم اما ممکن است در آینده دستخوش تغییراتی شود چرا که باشگاه گل‌گهر سیرجان در تلاش است با ارائه ادله‌ای به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال حکم را به سود خود تغییر دهد. باشگاه گل‌گهر معتقد است رأی باید از زمانی اجرا شود که غیرمجاز بودن بازیکن محرز شده؛ یعنی نتایج بازی‌های گذشته و در زمانی که هیچکس از ماجرا اطلاع نداشته نباید 3 بر صفر اعلام شود چون در آن زمان غیرمجاز بودن بازیکن احراز نشده بود و باطل نشدن کارت بازیکن هم به همین خاطر بوده است. به همین دلیل از زمان احراز غیر مجاز بودن بازیکن باید این اتفاق بیفتد. در خصوص تشخیص پلیس فتا مبنی بر غیرواقعی و جعلی بودن مدارک و مستندات نیز باشگاه گل‌گهر خودش را در این ماجرا دخیل نمی‌داند چون ارتباط مستقیم فدراسیون فوتبال گابن با فدراسیون فوتبال کشورمان بوده و جعلی بودن یا نبودن آن ارتباطی به باشگاه ندارد. ضمن اینکه تأیید مدارک هم بر عهده فدراسیون قرار داشته است.
باشگاه گل‌گهر برای اینکه حکم کمیته انضباطی را بیشتر زیر سؤال ببرد به جعل کارت‌های پایان خدمت در ادوار گذشته لیگ برتر اشاره و خواستار بازگرداندن نتایج آن رقابت‌ها شده است. در نامه‌ای که گل‌گهری‌ها به فدراسیون فوتبال ارسال کرده‌اند به این موضوع نیز اشاره شده است.
پیش کشیدن تخلفات گذشته از سوی برخی تیم‌های لیگ برتری و حتی لیگ یکی از یک‌سو و اظهارات وکیل حقوقی باشگاه گل‌گهر سیرجان در زیر سؤال بردن حضور یامگا و ژستد در بازی‌های ابتدای فصل، از سوی دیگر موجب ایجاد گمانه‌زنی‌های تازه‌ای شده است. باشگاه گل‌گهر معتقد است باشگاه استقلال نیز که بانی حکم سنگین اخیر کمیته انضباطی بوده (لازم به ذکر است گل‌گهر 700میلیون نیز جریمه شده است) باید درباره ارائه ضمانتنامه بانکی دو بازیکن خارجی این فصل خود مدارک محکمی ارائه دهد. هرچند که بعید است این شکایت باشگاه گل‌گهر به نقطه روشنی برسد، چون طبق گفته سازمان لیگ ژستد و یامگا تا قبل از بازی با فجر شهیدسپاسی مجوز حضور در ترکیب این تیم را داشتند و در آن بازی با حضور آنها مخالفت شد که باشگاه استقلال نیز تمکین کرد.
بنابراین بعید است در نتایج استقلال تغییری ایجاد شود و باشگاه گل‌گهر سیرجان برای بازگرداندن امتیازات خود باید منتظر رأی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال باشد تا شاید اگر ادله تازه آن مورد پذیرش قرار گرفت، امتیازات خود را بازگرداند. اینکه در نهایت چه تصمیمی درباره رأی صادره اتخاذ خواهد شد روشن نیست اما با توجه به اینکه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با قاطعیت خاصی درباره عملکرد باشگاه گل‌گهر رأی صادر کرده، بعید است که در نهایت نیز رایی صادر شود و امتیازات بازگردانده شود.
در واقع سستی باشگاه گل‌گهر سیرجان در بررسی مدارک مربوط به باگناما سبب شد امتیازات به سادگی از کف این باشگاه که در فصل جاری عملکرد مطلوبی از خود بجا گذاشته بود، برود و حالا استقلال و سپاهان با 22 امتیاز در صدر جدول قرار بگیرند.
 
استقلال دوم است، سپاهان اول
اما طبق توضیحاتی که مسئولان سازمان لیگ دادند، جایگاه تیم‌ها تا هفته ماقبل آخر لیگ برتر بر اساس تفاضل گل محاسبه خواهد شد و استقلال نیز به دلیل تفاضل گل کمتر در جایگاه دوم قرار خواهد داشت و سپاهان در جایگاه نخست اما در هفته پایانی لیگ برتر ماجرا به کلی متفاوت خواهد بود و رتبه‌بندی تیم‌ها بر اساس بازی‌های رو در رو انجام خواهد شد و اینگونه نیست که تفاضل گل ملاک نخست رتبه‌بندی تیم‌ها باشد. هرچند که استقلال اکنون دست بالاتری نسبت به سپاهان دارد، چون در بازی رفت موفق شده این تیم را شکست دهد. هرچند که سپاهان از این حکم سود بیشتری برده چون چهار گلی که در بازی با گل‌گهر دریافت کرده، پاک شده است. البته نتایج دیگر مدعیان نیز باید ملاک قرار بگیرد.

Page Generated in 0.0070 sec