printlogo


کد خبر: 239111تاریخ: 1400/9/27 00:00
یک گام تا رویای نیم تنی تالاخادزه در وزنه‌برداری قهرمانی جهان
دست نیافتنی

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در ازبکستان در حالی روز گذشته به پایان رسید که دنیا تحت تأثیر رکوردشکنی‌های لاشا تالاخادزه گرجستانی قرار گرفت. وزنه‌برداری که به یک قدمی ثبت رکورد نیم تنی رسیده و حالا به یکی از محبوب‌ترین وزنه‌برداران قهرمانی جهان تبدیل شده است.
در روز پایانی مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در ازبکستان، وزنه‌برداران در دسته فوق سنگین به روی تخته رفتند که علیرضا یوسفی، وزنه‌بردار فوق سنگین ایران توانست رکورد جوانان جهان را بشکند و وزنه‌بردار مطرح گرجستان رکورد فوق‌العاده ۴۹۲ کیلوگرم را به ثبت برساند.
در دسته فوق سنگین، تیم ایران دو نماینده داشت که علیرضا یوسفی تا یک قدمی رسیدن به مدال برنز جهان رفت اما هیأت ژوری رأی داوران را باطل کرد تا مدال بسیار مهمی به سادگی از کف ایرانی‌ها برود.
علیرضا یوسفی که در رده سنی‌ جوانان قرار دارد، ابتدا با مهار وزنه ۴۳۸ کیلوگرم رکورد دو ضرب جوانان جهان را که در اختیار علی داودی بود، یک کیلوگرم شکست و با تقلید از حرکت امیر حسین زارع، قهرمان کشتی جهان، اشاره به نشاندن تاج روی سر خود کرد اما اوج شاهکار یوسفی در بالا بردن وزنه 245 کیلوگرم بود که با ثبت آن می‌توانست به مدال برنز جهان هم برسد. وزنه‌ای که ابتدا داوران با دو چراغ سفید و یک چراغ قرمز هم آن را تأیید کردند اما هیأت ژوری در تصمیمی نامشخص این رأی را برگرداند و این وزنه به نام یوسفی ثبت نشد تا این مدال ارزشمند به ایران نرسد.
اتفاق عجیب در این صحنه سکوت کادرفنی و مدیریتی وزنه‌برداری ایران بود که به حدی دیر اقدام کردند که فرصت اعتراض به ژوری را از دست دادند تا به همین راحتی این وزنه ثبت نشود و یک مدال بسیار مهم و ارزشمند از دست ایران بپرد. یوسفی در نهایت با رکورد ۱۸۳ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۳۸ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۲۱ کیلوگرم هفتم جهان شد. دیگر نماینده ایران هم آیت شریفی بود که با رکورد ۱۹۷ کیلوگرم یک ضرب، ۲۲۷ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۴۲۴ کیلوگرم در رده ششم جهان قرار گرفت.
با اتمام کار وزنه‌برداران ایرانی نوبت به شاهکار لاشا تالاخادزه رسید. چهره دست نیافتنی وزنه‌برداری دنیا که معلوم نیست کسی در دنیا بعد از او می‌تواند به رکوردهایش دست پیدا کند یا نه؟ این وزنه‌بردار فوق‌العاده گرجستانی روز گذشته علاوه بر اینکه شش حرکت صحیح را انجام داد، رکورد دنیا در یک ضرب، دو ضرب و مجموع را هم جابه‌جا کرد. لاشا تالاخادزه ابتدا با ثبت رکورد ۲۲۵ کیلوگرم رکورد یک ضرب دنیا را که در اختیار خودش بود ارتقا داد. در دو ضرب اما او یک وزنه استثنایی دیگر را جابه‌جا کرد و ۲۶۷ کیلوگرم را بالای سر برد. هر چند که داوران این حرکت را با دو چراغ قرمز رد کردند اما بلافاصله با اعتراض به موقع به هیأت ژوری این رأی برگشت و او رکورد دو ضرب دنیا را ثبت کرد. به این ترتیب مجموع ۴۹۲ کیلوگرم برای لاشا تالاخادزه ثبت شد تا این اسطوره وزنه‌برداری رکورد یک ضرب جهان را ۲ کیلوگرم، دو ضرب را ۲ کیلوگرم و مجموع را ۴ کیلوگرم ارتقا دهد.
از نکات مهم این مسابقات درخشش وزنه‌برداران ارمنستان و بلاروس در دسته فوق سنگین بود. بعد از لاشا تالاخادزه که با قدرت در صدر ایستاد؛ وارازدات لالایان از ارمنستان با رکورد ۲۱۱ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۴۶ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۵۷ کیلوگرم با کسب سه مدال نقره خوش درخشید. گورمیناسیان دیگر وزنه‌بردار ارمنستان هم با رکورد ۲۰۵ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۴۳ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۴۸ کیلوگرم با ۲ مدال برنز دو ضرب و مجموع خوش درخشید. این در حالی بود که گورمیناسیان در بازی‌های المپیک نوجوانان رقابت را به علیرضا کاظمی‌نژاد واگذار کرده بود ولی حالا گورمیناسیان روی سکوی قهرمانی بزرگسالان آسیا قرار دارد اما از علیرضا کاظمی‌نژاد کسی خبر ندارد. زیازولین از بلاروس هم با رکورد ۲۰۶ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۴۱ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۴۷ کیلوگرم (برنز یک ضرب) را به دست آورد.

Page Generated in 0.0054 sec