printlogo


کد خبر: 239103تاریخ: 1400/9/27 00:00
افشاگری عضـــــــــــو هیـــــــــــأت مدیره سایپا
معارفه روانخواه بدون استعفای اخباری

گزارش
جعفر برزگر   
 
باشگاه سایپا بعد از کسب نتایج ضعیف در لیگ یک تصمیم به برکناری سعید اخباری گرفت و امید روانخواه را جانشین این مربی کرد. اخباری در ده بازی دو برد، پنج مساوی و سه شکست داشت. سایپا در آخرین بازی با نتیجه دو بر صفر مغلوب شمس آذر قزوین شد. شاید همه چیز از روزی شروع شد که اواخر فصل گذشته لیگ برتر مسئولان باشگاه سایپا با ابراهیم صادقی قطع همکاری کردند و با فراز کمالوند که در آن مقطع کمک فرهاد مجیدی در استقلال بود وارد مذاکره شدند و به توافق رسیدند. کمالوند روزهای ابتدایی از بقای سایپا صحبت می‌کرد اما بعد از دو سه بازی در رسانه ملی مدعی شد که به هیچ عنوان ادامه نمی‌دهد. البته همان موقع هم مشخص بود که این تهدید خیلی کارساز نخواهد بود، این مربی برگشت و در بازی با استقلال هم روی نیمکت نشست. کمالوند این‌بار رفت و باشگاه سرمربی جدیدی انتخاب کرد.
 
دیواری کوتاه به نام بیاتی‌نیا
از روزی که محسن بیاتی‌نیا به عنوان مسئول آکادمی سایپا و مشاور فنی سراجی (مدیرعامل باشگاه ) انتخاب شد این شایعات و حواشی پیرامون او وجود داشت که می‌خواهد جایگزین ابراهیم صادقی شود. حتی زمانی که او قبل از آمدن کمالوند تیم را به اردوی کردان برد این شایعه قوت گرفت اما هیچ‌گاه بیاتی‌نیا در پازل فنی سراجی جایی نداشت و همواره به عنوان مهره دم دستی برای پر کردن خلأ سایپای بدون مربی بود. البته او توانایی‌هایش را در مدیریت آکادمی به خوبی نشان داد و رتبه‌هایی که این تیم در فصل جاری به دست آورده گواه این ادعا است. شاید برای او بهتر بود که از ابتدا موضع خودش را مشخص می‌کرد.
 
اخباری استعفا نداده است
در میان تمام گزینه‌هایی که بعد از جدایی کمالوند برای نیمکت سایپا شنیده می‌شد قرعه به نام سعید اخباری افتاد. این مربی ریسک افتادن یا نیفتادن سایپا را در 4 بازی پایانی پذیرفت که اگر فقط در بازی با گل‌گهر پنالتی‌شان گل شده بود الان سایپا در لیگ برتر حضور داشت اما سایپا لیگ یکی شد تا خیلی‌ها پشت این سقوط پنهان شوند و آن را به نام اخباری ثبت کنند. باز سراجی سراغ گزینه‌هایی رفت که با هیچ‌کدام به توافق نرسید و عجیب‌تر اینکه باز هم محسن بیاتی‌نیا جایی در لیست نهایی نداشت. سعید اخباری برگشت و این بازگشت برای او یک امتیاز ویژه داشت و آن اینکه دوباره مورد اعتماد باشگاه قرار گرفت اما شکل انتخاب او و حواشی که شنیده می‌شد شاید برای یک مربی جوان مناسب نبود. او زمان کمی برای آمادگی تیمش داشت اما با این حال و با توجه به اشتیاق زیادش روی نیمکت نشست و با این تفاوت که دستیاران همیشگی‌اش به طور کامل کنارش نبودند. هر چند برخی اطرافیانش مخالف بازگشت اخباری بودند اما او همچنان اصرار داشت. اخباری نتوانست از این فرصت دوباره استفاده کند و به نوعی خودسوزی کرد. بعد از باخت به شمس آذر قزوین و شاید در حالی که هنوز به تهران نرسیده بود جانشین او مشخص شد، آن هم در شرایطی که اخباری استعفا نداده بود. البته آنها بعد از بازی با تیم قزوینی، بهنام ابوالقاسمپور را واسطه استعفای اخباری کردند که او نپذیرفت. اگر رضایت او را جلب نکنند و قراردادش را یک‌طرفه فسخ کنند کار به شکایت می‌کشد. روانخواه حتماً یادش هست زمانی که از سرمربیگری سپیدرود برکنار شد و تن‌زاده با علی کریمی به توافق رسید اولین شرط کریمی برای شروع کار تسویه با روانخواه بود که تن‌زاده این کار را کرد.
 
چرا علی کریمی نیامد
همزمان با انتخاب امید روانخواه به عنوان سرمربی جدید سایپا، حسین خبیری از سمت معاونت ورزشی باشگاه استعفا داد، استعفایی که خیلی زود مورد موافقت سراجی هم قرار گرفت، اما همچنان عضو هیأت مدیره باشگاه باقی ماند. 
او به بهانه پاسخ به ادعای سراجی که مدعی شده بود علی کریمی جزو گزینه‌های‌شان بوده و چون انتخاب نشده از مدیریتش انتقاد می‌کند اینطور گفته بود: «در خصوص علی کریمی باید حقیقت را بگویم تا حق این اسطوره فوتبال ایران ادا شود. واقعیت این است که علی کریمی و دو گزینه دیگر پیشنهادهای من بودند چرا که چشم‌انداز من این بود باشگاه بزرگی مثل سایپا که متأسفانه سقوط هم کرده برای برگشت به سطح اول فوتبال کشور و به دست آوردن جایگاه واقعی خودش نیاز به این دارد که یک شخصیت بزرگ در مربیگری و فوتبال سکان هدایتش را برعهده بگیرد. برای اجرایی کردن این اهداف موافقت و مجوز هیأت مدیره را هم داشتیم و می‌خواستیم از علی کریمی به عنوان اسطوره پرافتخار فوتبال ایران استفاده کنیم. اینکه آقای سراجی مدعی شده‌اند با علی کریمی مذاکره کرده‌اند واقعیت ندارد. بنده شخصاً و با دعوتنامه رسمی به علی کریمی پیشنهاد دادم و چند جلسه درباره مفاد قرارداد با هم مذاکره هم کردیم. هدف ما هم این بود بتوانیم شخصیت آسیب‌دیده سایپا را ترمیم کنیم و این تیم را با هدایت علی کریمی به لیگ برتر برگردانیم. حتی اعضای هیأت مدیره هم به این موضوع اذعان داشتند که ممکن است علی کریمی نپذیرد اما ایشان با بزرگواری خیلی از شرایط ما را پذیرفت و نزدیک به توافق بودیم اما زمانی که متوجه شدند این توافق در حال شکل گرفتن است بحث محدودیت بودجه و منابع مالی مطرح شد و عنوان کردند که نمی‌توانیم با کریمی به توافق برسیم. برخلاف پیشنهادهای سنگینی که تیم‌های لیگ برتری به وی داده بودند کریمی رقم معقولی را با سایپا توافق کرد و به خاطر اصالت و قدمت سایپا حاضر شد پیشنهاد ما را بپذیرد اما وقتی مذاکرات جدی شد کاری کردند که کریمی از سایپا دور شود.»
او درباره تاثیر اختلاف سراجی و فدراسیون فوتبال اضافه کرد: 
« متأسفانه رفتارها و دعوای آقای سراجی با رئیس فدراسیون فوتبال آسیبش را به سایپا زد و این آسیب‌ها همچنان ادامه دارد. شما شک نکنید که دود این حاشیه‌ها و دعواها به چشم سایپا خواهد رفت. همانطور که نشانه‌هایی وجود دارد که دلیل این لجبازی و حق‌خوری‌ها را به همین مسائل حاشیه‌ای ربط می‌دهند. به عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه سایپا به آقای سراجی متذکر می‌شوم که مشکلات و اختلاف نظر با عزیزی خادم را در جلسات داخلی مطرح و حل کنند تا سایپا بابت این دعواها ضرر نکند و پاسوز اختلافات این دو نشود. کما اینکه اثرات این اختلافات را در حکم ناعادلانه کمیته استیناف که منجر به سقوط سایپا شد دیدیم.»
 
روانخواه: مسئولیت نتایج سایپا با من است
امید روانخواه، سرمربی جدید سایپا در مراسم معارفه‌اش گفت: «برای هر مربی که می‌خواهد در لیگ یک کار کند سایپا گزینه جذابی است چرا که نام‌ سایپا فراتر از لیگ یک است. وظیفه مدیریت باشگاه فراهم کردن تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری برای یک باشگاه است که سایپا همیشه در این مورد ایده‌آل بوده. امیدوارم بتوانیم با کادر جدید شرایط تیم را از نظر نتیجه بهتر بکنیم. سایپا نتایج خوبی را به دست نیاورده و این کار را خیلی سخت می‌کند ولی از این به بعد مسئولیت تیم و نتایجی که گرفته می‌شود با بنده است. امیدوارم بتوانیم سایپا را به جایگاه اصلی‌اش برگردانیم. ان‌شاءالله سایپا دوباره در لیگ برتر کشور ما حضور داشته باشد.»
 

Page Generated in 0.0056 sec