printlogo


کد خبر: 239046تاریخ: 1400/9/25 00:00
پاس گل می‌دهند، دروازه را تسخیر می‌کنند
امضای مدافعان پای گل‌های استقلال

حمیدرضا عرب 

آماری که از مدافعان استقلال تا هفته دهم لیگ بیست و یکم باقی مانده تنها به موفقیت در بسته نگه‌داشتن دروازه و تعداد کم گل‌های خورده مربوط نمی‌شود. فصلی را سپری می‌کنیم که مدافعان آبی نه فقط در فاز دفاعی و کاهش میانگین گل‌های خورده، بلکه در گلزنی و حتی ساختن موقعیت گل برای دیگر بازیکنان عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشته‌ و به توفیقات چشمگیری دست یافته‌اند.
این وضعیت از ابتدای لیگ در شکل بازی استقلال قابل رؤیت بود؛ به گونه‌ای که علاوه بر خساست در دادن موقعیت‌های صد در صد گل به رقبا، مدافعان نقشی کلیدی در ساختن موقعیت گل نیز ایفا کرده‌اند.
سیاوش یزدانی که این روزها به یکی از مدافعان سرحال فوتبال ایران تبدیل شده و حتی می‌تواند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد، در بازی با تراکتور در هفته سوم موفق شد سازنده گل برای ارسلان مطهری باشد. همین مدافع در بازی هفته نهم مقابل پیکان نیز با تیزهوشی فراوان موفق شد ارسال مهدی مهدی‌پور که از روی سر همه بازیکنان عبور کرده بود را با یک بغل پای مهار نشدنی در تیر دوم به طاق دروازه حریف بکوبد.
یزدانی در بازی بزرگ هفته دهم مقابل سپاهان نیز به واقع یکی از بهترین‌های تیمش بود و با تکل‌های به موقع و حضور در غالب درگیری‌های تن به تن توانست محافظ دروازه تیمش باشد تا میانگین گل‌های خورده استقلال به هر 5 بازی «یک گل خورده» برسد.
آبی‌ها تا پایان هفته دهم در 10 بازی فقط دو بار دروازه‌ خود را مقابل حریفان باز شده دیدند که یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شود و نشان می‌دهد آمادگی مردان مدافع به نقطه قابل قبولی رسیده است و دیگر آن ناهماهنگی‌های لیگ گذشته در قلب دفاع وجود ندارد و سیستمی کاملاً پایدار در خطوط دفاعی وجود دارد.
استقلال در این بخش به حدی رشد کرده که رد پای دیگر مدافعان نیز در گل‌های به ثمر رسیده کاملاً نمایان است. وریا غفوری که هفته‌ها است به دلیل مصدومیت از ترکیب استقلال دور شده در بازی با صنعت نفت آبادان در هفته هفتم سازنده تک گل تیمش بود. وریا در آن بازی در پست مدافع راست به میدان رفت تا آمار به جا مانده از بازیگران این خط چشمگیر‌تر جلوه کند.
در کنار او محمد دانشگر نیز با گلی که در بازی با پیکان (هفته نهم) به ثمر رساند علاوه بر آنکه دوباره شم بالای گلزنی خود را به رخ مربیانش کشید، جایگاه مردان دفاعی را در تیم کنونی ارتقا داد.
این اما پایان کارنامه درخشان مدافعان استقلال نیست و باید به یاد بیاوریم که عارف آقاسی در بازی بزرگ هفته دهم مقابل سپاهان نیز در تک گل 3 امتیازی تیمش سهم داشت و او بود که با ارسال از سمت راست استقلال، ژستد را در موقعیت ارسال پاس مستقیم گل برای جعفر سلمانی قرار داد تا آبی‌ها با همان حرکت به بردی ارزشمند دست یابند.
میان مدافعان استقلال تنها رد پای محمدحسین مرادمند در گل‌های استقلال مشاهده نمی‌شود اما اگر مروری گذرا به بازی‌های استقلال در هفته‌های اخیر بیندازیم مشاهد می‌کنیم که او نیز علاوه بر بالا بردن کیفیت دفاعی خود نسبت به فصل قبل، در فصل جاری بارها تا آستانه گلزنی به رقبا پیش رفته بود و بسیاری از موقعیت‌ها حاصل ضربات سری بود که او به سمت دروازه حریفان نواخت.
استقلال لیگ بیست و یکم از منظر دفاعی بسیار شبیه به استقلال لیگ دوازدهم است و با اینکه در فاز هجومی نتوانسته مطابق با انتظارات پیش برود اما استحکام مطلوبی داشته است. در خلق این موقعیت باید نقش دروازه‌بان‌ها را نیز غیر قابل انکار دانست. سیدحسین حسینی بعد از بازگشت دوباره به قفس توری کلین‌شیت‌هایی را به ثبت رسانده است. علی رضایی دیگر دروازه‌بان استقلال هم سابقه کلین‌شیت دارد که این وضعیت بسامان استقلال در چارچوب دروازه‌ را نیز به رخ می‌کشد و امیدواری به ارتقای جایگاه مدافعان در فصل جاری را فزونی می‌بخشد.

Page Generated in 0.0046 sec