printlogo


کد خبر: 238682تاریخ: 1400/9/18 00:00
آمریکا و متحدانش علیه چین
تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن

المپیک زمستانی 2022 هنوز شروع نشده، حاشیه‌هایش آغاز شده. پکن میزبان این رویداد است و ظاهراً آمریکا و شرکایش قصد دارند از این فرصت برای ضربه زدن به چین استفاده کنند. آمریکا که چند هفته‌ای است گفت‌وگوهایی با هدف کاهش روابط پر تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان را شروع کرده با به نتیجه نرسیدن خواسته‌هایش، اعلام کرد که مقامات دولتی این کشور المپیک پکن در ماه فوریه را به دلیل آنچه «جنایت‌های حقوق بشری چین» می‌داند تحریم خواهند کرد. تحریمی که آمریکا از آن حرف می‌زند البته تحریم دیپلماتیک است. یعنی ورزشکاران در بازی‌ها شرکت می‌کنند اما خبری از حضور مقامات و فرستاده‌های دولتی نیست. روز گذشته مشخص شد دو کشور دیگر هم در این راه به آمریکا محلق می‌شوند؛ استرالیا و انگلستان. خوان آنتونیو سامارانچ که ریاست پانل هماهنگی کمیته بین‌المللی المپیک برای رویداد پکن را بر عهده دارد، ضمن انتقاد از در هم آمیختن ورزش و سیاست گفت: «ما همیشه از جهان سیاسی تا حد ممکن احترام و کمترین مداخله ممکن را درخواست می‌کنیم.»
 
واکنش چین
سفارت چین در استرالیا روز چهارشنبه از این کشور خواست تا اقدامات مشخصی را برای ایجاد شرایط مطلوب برای بهبود روابط پس از پیوستن استرالیا به ایالات متحده در تحریم دیپلماتیک بازی‌های زمستانی در پکن اتخاذ کند. سفارت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همانطور که همه می‌دانند، استرالیا تنها مسئول مشکلات کنونی روابط چین و این کشور است.» تصمیم استرالیا مبنی بر عدم اعزام مقامات به بازی‌های المپیک زمستانی پکن در تضاد با اظهارات عمومی این کشور مبنی بر به اصطلاح امیدواری به بهبود روابط چین و استرالیا است.
 
چه خبر از کرونا؟
به غیر از تنش‌های سیاسی چین با قدرت‌های اقتصادی غرب، موضوع کرونا و سویه جدیدش هم دوباره تبدیل به نگرانی برای مقامات کمیته بین‌المللی المپیک شده. روز گذشته اعلام شد شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن در صورت تشخیص ویروس کرونا در حین مسابقات، محروم نخواهند شد و در صورتی که عفونت قبل از فینال تشخیص داده شود، ورزشکار یا تیم به طور خودکار مدال نقره دریافت خواهند کرد.  بازی‌های المپیک زمستانی پکن از ۴ تا ۲۰ فوریه (بهمن ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.
 

Page Generated in 0.0065 sec