printlogo


کد خبر: 238388تاریخ: 1400/9/14 00:00
انتقاد چند باره امید نوروزی از چرخه انتخابی محمد بنا
یادم تو را فراموش

چند هفته‌ای از اعلام چرخه تیم ملی کشتی فرنگی می‌گذرد اما هنوز حرف اول کشتی همین چرخه است. برای چندمین بار محمد بنا از سوی کشتی فرنگی مورد نقد قرار گرفت که این چرخه ایراد دارد. در این چند هفته اخیر بارها برخی از چهره‌ها به انتقاد از محمد بنا پرداختند و همین باعث شد تا حمید سوریان وارد میدان شود و در حمایت از این چرخه با صراحت بگوید که این چرخه، شایسته‌ها را به تیم ملی می‌رساند و حق هیچ‌کس با این چرخه از بین نمی‌رود. حمید سوریان شاگرد اول کلاس محمد بنا بوده و حالا هم در قامت نایب رئیس فدراسیون کشتی ارتباط بسیار نزدیکی با کسی که باعث و بانی تمامی موفقیت‌های او در عرصه کشتی بوده، دارد.
وقتی هم انتقادات از چرخه محمد بنا به اوج رسید این حمید سوریان بود که در قامت حامی استاد ظاهر شد و به حمایت کامل از محمد بنا و برنامه‌هایش پرداخت اما حالا یک هفته پس از مصاحبه سوریان نوبت به دیگر شاگرد قدیمی محمد بنا رسیده تا این بار او به نقد محمد بنا و چرخه‌اش بپردازد. امید نوروزی برای چندمین بار است که مقابل محمد بنا موضع می‌گیرد، در حالی‌که او هم مثل حمید سوریان تمام موفقیت‌هایش در کشتی فرنگی را با برنامه‌های محمد بنا به دست آورده اما حالا امید اعتقاد دارد که این برنامه‌ها فرمالیته و به دور از عدالت است: «این چرخه پر از ایراد و فرمالیته است و نمی‌تواند عدالت را در انتخاب ملی پوشان اجرا کند. احساس می‌کنم ارائه این چرخه فقط برای راضی کردن اهالی کشتی و مردم است، در حالی‌که این چرخه اصلاً انتخابی نیست. فدراسیون کشتی باید عدالت را در انتخابی کشتی فرنگی برقرار کند تا همه کشتی‌گیران در سراسر کشور این شانس را داشته باشند که به دوبنده تیم ملی برسند.»
در سال‌های اخیر بارها این حرف‌ها مطرح شده اما این‌که حالا از زبان امید نوروزی این حرف‌ها خارج شود، بسیار عجیب و دور از انتظار است. در ادامه او که ظاهراً اصلاً این چرخه را هم خوب مطالعه نکرده از بی‌انگیزه شدن کشتی‌گیران گفت: «روش اعلام شده اشتباه است و کادر فنی می‌خواهد دست خودش باز باشد. ما اگر هم می‌خواهیم تورنمنت خارجی را مد نظر قرار دهیم تنها در صورتی است که در یکی دو وزن اگر دو نفر برتر خیلی به هم نزدیک باشند می‌توانیم عملکردشان را در تورنمنت معتبر خارجی نیز مبنای تصمیم‌گیری‌ قرار دهیم. نباید ملاک اصلی کادر فنی برای انتخاب ملی‌پوشان تنها حضور در تورنمنت خارجی باشد، در این‌صورت دیگر هیچ انگیزه‌ای برای کشتی‌گیران و مربیان سازنده که زحمات زیادی در باشگاه‌ها می‌کشند، باقی نمی‌ماند و قطعاً جمعیت کشتی‌گیران کشور باز هم کاهش خواهد یافت.» چرخه انتخابی کشتی فرنگی اینگونه است که از قهرمانی کشور آغاز می‌شود و در ادامه نفرات برتر مرحله به مرحله شروع می‌کنند به رقابت تا در نهایت با اضافه شدن ملی پوشان و قهرمانان تیم ملی تکلیف ترکیب تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی مشخص شود. این چرخه اتفاقاً این اجازه را می‌دهد که کشتی‌گیران گمنام با حضور در قهرمانی کشور و رسیدن به عنوان نخست و یا نشان دادن توانایی بالای خود شانس حضور در مراحل بعدی چرخه را به دست بیاورند و هر چقدر بیشتر در این چرخه دوام بیاورند فرصت بیشتری برای رویارویی با نفرات مطرح را پیدا می‌کنند.
این روشی که حالا فدراسیون کشتی نام آن را چرخه انتخابی تیم ملی گذاشته چیز عجیب و جدیدی نیست. روشی که حالا هم مدافعان سرسخت و هم مخالفان سمج زیادی را دارد، سال‌های گذشته بارها از سوی محمد بنا اجرا شده و تمام موفقیت‌های تاریخی کشتی فرنگی هم از این طریق به دست آمده اما عجیب است که حالا فردی به نقد این چرخه می‌پردازد که خودش یک روزی با همین روش قهرمان جهان و المپیک شد.
امید نوروزی احتمالاً امروز فراموش کرده اما اگر گذشته را مرور کند متوجه می‌شود که با اجرای همین روش قهرمان جهان در سال 2011 و قهرمان بازی‌های المپیک 2012 لندن شد. امید امروز ادعا دارد که باید انتخابی رودررو باشد اما فراموش کرده که در انتخابی قهرمانی جهان در سال 2015 به مهدی زیدوند باخت و بعد هم کلی حاشیه به وجود آورد. آن موقع منتقد درجه یک رسول خادم بود چرا که رسول خادم به انتخابی رودررو اعتقاد داشت اما امید می‌گفت باید فرقی بین قهرمان جهان و المپیک و سایر کشتی‌گیران باشد. چه شده که امروز مدعی است همه باید از جام تختی وارد میدان انتخابی شوند؟ اصلاً خودش به یاد دارد که چند بار در جام تختی به میدان رفته است؟ نمی‌شود که وقتی این روش در مورد خود فرد اجرا می‌شود خوب باشد ولی بعد که دوران قهرمانی را کنار گذاشت این روش ناعادلانه باشد. اگر این روشی که امروز امید از آن انتقاد می‌کند و اتفاقاً در کشتی آزاد هم 90 درصد همان روش اجرا می‌شود، نبود، شاید هیچ‌وقت امید نوروزی به موفقیت‌هایی که رسید،  نمی‌رسید. همان موقع هم که امید با همین روش به تیم ملی می‌رسید و در رقابت‌های قهرمانی جهان و المپیک به مدال طلا می‌رسید، خیلی‌ها همین حرف‌های امروز امید را آن موقع به خاطر امید و امثال امید به محمد بنا می‌زدند.

Page Generated in 0.0061 sec