printlogo


کد خبر: 238387تاریخ: 1400/9/14 00:00
تاشکند مهیای استقبال از مدعیان جهانی وزنه‌برداری
ازبک‌ها بی‌خیال میزبانــی نشدنــد

رضا عباسپور    

پس از اینکه به دلایل مبهم مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به میزبانی ازبکستان منتفی شد و قرار بر این شد تا این رویداد در زمان و مکان دیگری برگزار شود، میزبان این کنگره و رقابت‌های جهانی 2021 وزنه‌برداری ابتدا به بهانه شیوع موج جدید کرونا در دنیا قصد داشت از خیر میزبانی مسابقات جهانی گذشته و این تورنمنت معتبر را هوا کند اما فشار تصمیم‌سازان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای برگزاری پیکارهای جهانی، باعث شد میزبان (ازبکستان) تصمیمش را تغییر داده و دوباره تصمیم به برگزاری مسابقات جهانی در موعد اعلام شده (اواسط آذرماه جاری) بگیرد.
 
خوشحالی ملی‌پوشان جوان بابت تصمیم جدید ازبک‌ها
بی‌تردید اگر رقابت‌های جهانی 2021 وزنه‌برداری به میزبانی ازبک‌ها و در موعد مقرری که اعلام شده بود، برگزار نمی‌شد و ماجرای برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی نیز مثل مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی منتفی می‌شد، قطعاً یکسری ستاره‌های جوان و باانگیزه حاضر در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان که برای رسیدن به سکوی قهرمانی و مدال جهانی مدت‌ها در اردوی متمرکز تمرینی تمرینات فشرده و سنگین اردویی را برای رسیدن به هدفشان تحمل کرده بودند، ضربه جبران ناپذیری از نظر روحی، روانی و انگیزشی می‌خوردند. ضرباتی که ممکن بود حتی به خداحافظی آنها با دنیای قهرمانی و وزنه‌برداری هم منتهی شود اما حالا که ازبکستان میزبان این دوره از رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری است و تصمیم گرفته هر طور شده رقابت‌های جهانی را در زمان اعلام شده خود برگزار کند، بار دیگر امید و انگیزه به جمع اردونشینان ملی‌پوش بازگشته است. امید و انگیزه‌ای که اگر اتفاق خاصی تا زمان اعزام تیم به رقابت‌های جهانی سر راه آن قرار نگیرد می‌تواند نهایتاً در زمان برگزاری مسابقات اتفاق‌های خوب و امیدوارکننده‌ای را برای آنها رقم بزند. البته اگر ازبک‌ها حتی زیر بار برگزاری مسابقات جهانی وزنه‌برداری هم نمی‌رفتند، نمی‌شد بر آنها خرده گرفت زیرا میزبان سوای امتیاز برگزاری مسابقات جهانی روی برگزاری مجمع و کنگره انتخاباتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری حساب ویژه‌ای باز کرده بود تا بتواند از امتیاز میزبانی خود استفاده کرده و صاحب یک یا چند کرسی تأثیرگذار و مهم بین‌المللی در این مجموعه شود اما عدم برگزاری این رویداد یک مقدار زیادی برنامه‌ریزی و تمرکز میزبان مسابقات و کنگره جهانی را به هم ریخت تا آنها به بهانه شیوع موج جدید ویروس کرونا قید برگزاری مسابقات جهانی و هزینه‌های سنگین میزبانی را هم بزنند اما نهایتاً فشارهایی که از سوی تصمیم‌سازان فدراسیون جهانی روی میزبان وارد شد سرانجام آنها را وادار کرد تا از تصمیم قبلی خود مبنی بر عدم میزبانی مسابقات جهانی وزنه‌برداری برگشته و بار دیگر مصمم‌تر از قبل برای تدارک و برگزاری رقابت‌های جهانی 2021 مهیا شوند. حالا طبق آخرین اطلاعات دریافتی از مسئولان برگزاری مسابقات جهانی وزنه‌برداری در ازبکستان، آنها مهیای برپایی این رویداد معتبر جهانی هستند و به تمامی کشورها نیز آمادگی خود را اعلام کردند.
 شانس ایران برای رسیدن به سکوی تیمی جهان در غیاب چین
مطمئناً یکی از اتفاق‌های عجیب و غیرقابل پیش‌بینی این دوره از رقابت‌های جهانی 2021 ازبکستان انصراف چشم‌بادامی‌های مدعی چینی از حضور در رقابت‌های جهانی ازبکستان در هر دو بخش زنان و مردان بود! غیبتی پرحرف و حدیث که البته می‌تواند برای وزنه‌برداری ایران پیامدهای شیرین و خوشی را به‌دنبال داشته باشد. چینی‌ها همیشه در رقابت‌های مختلف بین‌المللی مثل آسیایی، جهانی و المپیک، مدعی اصلی کسب سکوی قهرمانی تیمی و انفرادی در اوزان مختلف بودند. بنابراین با غیبت آنها در این دوره از رقابت‌های جهانی، سایر مدعیان جهانی مثل ایران، قزاقستان، ازبکستان میزبان، آمریکا، گرجستان، روسیه، ترکیه و... می‌توانند از فرصت طلایی به دست آمده نهایت استفاده را برده و اگر ترکیب تیمی‌ آنها تکمیل باشد (10 وزنه‌بردار) خود را با کسب سکوهای قهرمانی در اوزان مختلف و یا جمع‌آوری امتیازات تیمی جزو مدعیان کسب سکوی تیمی‌ جهان در ازبکستان معرفی کنند. تیم ملی وزنه‌برداری ایران نیز به‌واسطه اعزام ترکیب کامل(10 وزنه‌بردار) در بخش مردان و شانس کسب چند سکوی جهانی در این دوره از مسابقات، قطعاً اگر مشکل خاصی برایش رخ ندهد یا در حین و کوران رقابت‌ها وزنه‌بردار اوتی (حذف شده) نداشته باشد می‌تواند به عنوان یکی از مدعیان اصلی کسب سکوی تیمی جهان در ازبکستان به شمار بیاید. هرچند باز هم همه چیز بستگی به نوع و نحوه برنامه‌ریزی و سازماندهی کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری در زمان رقابت وزنه‌برداران خصوصاً در پشت صحنه مسابقه بستگی دارد. زیرا در صورتی ما می‌توانیم مدعی ایستادن روی سکوی تیمی و انفرادی جهانی باشیم که کادر فنی بتواند در شطرنج انتخاب وزنه پشت صحنه گوی و میدان را از همتایان مدعی خود ربوده و رقبا را با برنامه‌ریزی خوب از سر راه بردارد.

Page Generated in 0.0055 sec