printlogo


کد خبر: 237735تاریخ: 1400/8/30 00:00
بحران تازه فوتبال آلمان
بازی بزرگ لیگ قهرمانان بدون تماشاگر شد!

رکورد‌زنی ثبت موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آلمان، به سرعت تأثیر خود را بر فوتبال این کشور نیز گذاشت و مسابقه تیم‌های بایرن‌مونیخ و بارسلونا در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، چهارشنبه 18 آذر و بدون حضور تماشاگران در آلیانز آرنا برگزار خواهد شد.
 ثبت بیش از 65 هزار مبتلای جدید در یک شبانه‌روز (پنجشنبه) که رکورد جدیدی از موارد ابتلا در آلمان از آغاز همه‌گیری کرونا بود، مقامات هر 16 ایالت این کشور را وادار به تشکیل جلسه و اعمال محدودیت‌های جدید کرد. براین اساس و در مناطقی که نرخ بستری مبتلایان بیش از 3 نفر در هر 100 هزار نفر باشد، افراد واکسینه ‌نشده حق حضور در مکان‌های عمومی نظیر ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و اماکن فرهنگی را نخواهند داشت. اکنون به جز 4 ایالت (از جمله هامبورگ) سایر ایالت‌ها نرخی بالاتر از 3 بستری در هر 100 هزار بیمار را در یک هفته گذشته ثبت کرده‌اند.
 قوانین جدید که در آلمان به 2G معروف شده و البته نام آن به دلیل نزدیکی به فناوری اینترنتی به سوژه‌ای در آلمان تبدیل شده، افراد را تنها پس از واکسینه شدن و ارائه تست منفی مجاز به حضور در اماکن عمومی کرده است؛ البته این قانون هم تنها مختص به مناطقی با نرخ بستری حداکثر 6 نفر در هر 100 هزار نفر است و در مناطقی با نرخ بالاتر، محدودیت‌هایی از نظر فاصله‌گذاری و برقراری ارتباطات نیز لحاظ خواهد شد.
 در ایالت باواریا، ورزشگاه‌ها تا روز 15 دسامبر (24 آذر) تنها مجاز به استفاده از 25 درصد از ظرفیت خود هستند و افزون بر آن، مقررات منع تردد از ساعت 10 شب نیز وضع شده است؛ بازی بایرن مونیخ در مقابل بارسلونا نیز به همین دلیل (ساعت آغاز بازی) بدون تماشاگر خواهد بود.
 تیم‌های بوندس‌لیگایی از ابتدای فصل 22-2021، تا سقف 50 درصد از ظرفیت یا 25 هزار تماشاگر (هر کدام کمتر بود) مجاز به پذیرش تماشاگر بودند و با پیش‌روی فصل و کاهش نرخ ابتلا، محدودیت‌ها به تدریج برداشته شد؛ به طوری که بایرن در آخرین بازی خود قبل از تعطیلات بازی‌های ملی نوامبر (مقابل فرایبورگ) برای اولین بار پس از حدود 20 ماه با ظرفیت 100 درصدی آلیانز آرنا میزبان تماشاگران شده بود اما اکنون و با اعمال محدودیت‌های جدید (که از روز دوشنبه اجرایی می‌شود) آلیانز آرنا دوباره برای مدتی، خلوت‌تر می‌شود.
 بحران دیگری که آلمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، پایین بودن نرخ تزریق واکسن بوده است. پس از آمار بالای فصل بهار، واکسیناسیون روندی نزولی گرفت و اکنون تنها حدود 70 درصد از جمعیت هدف، به طور کامل واکسینه شده‌اند. در این میان، ستاره‌ای مانند یوشوا کیمیش نیز یکی از مهم‌ترین حامیان پروژه «واکسیناسیون انتخابی، نه اجباری» بوده و با تصمیم به عدم دریافت واکسن، صدای دولتمردان را بالا برده است؛ سیاسیونی که درخواست کرده‌اند ورزشکاران نیز مشمول قانون 2G شوند. سرژ گنبری و جمال موسیالا نیز دیگر بازیکنان بایرن هستند که عدم تزریق واکسن را انتخاب کرده‌اند.
 کیمیش به خاطر ارتباط با فردی مبتلا به کرونا، تمرین پنجشنبه و در نهایت بازی جمعه‌شب بایرن برابر آگسبورگ را از دست داد و حضور او در بازی روز سه‌شنبه برابر دیناموکیف نیز با علامت سؤال مواجه است. در حقیقت، کیمیش ممکن است حتی بازی دو هفته بعد بایرن برابر دورتموند را هم از دست بدهد، افراد واکسینه نشده پس از ارتباط با فرد مبتلا ملزم به گذراندن دوره قرنطینه طولانی‌تری هستند.
 کیمیش پس از مثبت شدن تست کرونای نیکلاس سوله، بازی‌های نهایی آلمان در مقدماتی جام‌جهانی برابر لیختن‌اشتاین و ارمنستان را هم از دست داده بود. بایرن در کنار سوله، از حضور جوزیپ استانیشیچ هم به همین علت محروم شده است. ایده‌های کیمیش واکنش‌های فراوانی را در بالاترین سطوح برانگیخت و حتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این خصوص خطاب به کیمیش اعلام کرد می‌توان شواهد و مستندات علمی مناسبی را برای پاسخ به سؤالات و شبهات این افراد در نظر گرفت. یولین ناگلزمن نیز که با وجود واکسینه شدن به علت ابتلا به کرونا 4 بازی بایرن را از دست داد، گفته این افراد برای او تفاوتی با سایرین ندارند اما بازیکنان باید در نظر بگیرند در چنین شرایطی، با خطر از دست دادن جلسات تمرینی و مسابقات بیشتری مواجه خواهند بود؛ سخنانی که آشکارا خطاب به کیمیش گفته شده و می‌تواند بر جایگاه او در تفکرات ناگلزمن نیز نقش مهمی بازی کند.
 

Page Generated in 0.0070 sec