printlogo


کد خبر: 237715تاریخ: 1400/8/30 00:00
یادداشت

رضا حمیدی

 

 استقلال ناامید کننده نیست

5 بازی از لیگ بیست و یکم گذشته و استقلال 5 گل زده را به ثبت رسانده‌ است. 3 گل با پای یامگا و مطهری و سلمانی هرکدام یک گل. میانگین یک گل زده در لیگی که به نظر می‌رسد مدعیان قهرمانی‌اش در این برهه اقتدار کافی ندارند، ناامید کننده نیست اما تردیدی نیست آبی‌ها برای رسیدن به جام بیست و یکم باید تحرک و انرژی بیشتری در خط حمله داشته باشند تا میانگین گل‌های زده فزونی یابد. استقلال فصل پیش در اسفبارترین روزهای خود نیز میانگین 2 گل زده را حفظ کرد و با اینکه بخش اعظمی از آن امار درخشان حاصل حضور بازیکنانی همچون قایدی، اسماعیلی و حتی دیاباته‌ای بود که نسبت به یک فصل قبل‌تر، افت کرده بود اما بالقوه تیم کنونی با وجود از دست دادن این مهره‌ها نیز قابلیت به دست آوردن موقعیت مطلوب فصل پیش را دارد و می‌تواند در همان مسیر حرکت کند. آنچه استقلال را به این سمت می‌برد استفاده حداکثری از موقعیت‌های گل است؛ ضمن اینکه فرهاد مجیدی نیز باید به سرعت در مسیر شکل دادن آرایشی منطقی و برخاسته از توانایی بازیکنانش پیش برود و خط آتشی را پدید آورد که از هماهنگی کافی برخوردار باشد. حال اینکه در خط میانی عملکرد برخی بازیکنان ملال‌آور است، به کنار اما بازیکنان هجومی نیز آنقدر ظرفیت دارند که با وجود همین خط میانی نه چندان کارا تک موقعیت‌ها را تبدیل به گل کنند که این بستگی به هماهنگی بیشتر و استفاده از آرایشی دارد که مطابق با توانمندی بازیکنان باشد. در بازی با نساجی و قبل از آن بازی با فجر ترکیب استقلال به گونه‌ای بود که ژستد، قاسمی‌نژاد و یامگا در خط حمله حضور یافتند اما آزمون استقلال در دو بازی اخیر نشان می‌دهد که این ترکیب چندان ایده‌آل نیست و لازم است که سرمربی آبی‌ها تغییراتی را هرچند جزئی اعمال کند. برای مثال می‌شود برای یک بازی از قاسمی‌نژاد در رأس پیکان هجومی-جایی که ژستد بازی کرد- بهره گرفت یا اینکه یامگا را نیز دوباره در این منطقه بازی داد. شاید مجیدی بر این باور بود که حضور توأمان این بازیکنان در کنار هم استقلالی هجومی و مهار نشدنی را پدید آورد اما نتیجه تصمیم‌های او چیزی است که اکنون می‌بینیم و استقلال هنوز نتوانسته به هارمونی لازم برسد. با این وجود اما نه نتایج ناامید کننده است و نه روند کند گلزنی. استقلال تازه در ابتدای مسیر پرپیچ و خم خود قرار دارد و برای مجیدی نیز فرصت آزمون و خطا تا هفته دهم وجود دارد. تردیدی نیست اگر مدیران استقلال به دنبال تغییرات در کادر فنی هم باشند، به نیم فصل موکول خواهد شد و چه بسا مجیدی تا آن زمان تیمش را چنان متحول کند که اساساً نیازی به هیچ تغییری احساس نشود.

 

نوری: امان از دست فغانی و غرورش در داوری!

محمد نوری، پیشکسوت تیم استقلال، درباره تساوی بدون گل آبی‌پوشان مقابل نساجی مازندران در هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر می‌گوید: «بازی خیلی خوبی بود. به نظر من فوتبال زیبا و هیجان‌انگیزی را شاهد بودیم. استقلال در این بازی شایسته پیروزی بود اما از موقعیت‌هایش استفاده نکرد.» این پیشکسوت استقلال در ادامه با انتقاد از عملکرد علیرضا فغانی در این بازی می‌گوید: «امان از این داوری. آقای فغانی الان گشت و گذارهایش را می‌کند و اینجا می‌آید و او را داور می‌کنند و برای بازی به این مهمی قضاوت می‌کند.
 ایشان با غرور سوت می‌زند و رفتارش با بازیکنان مثل یک برده است. باید کمیته داوران پاسخگو باشد که چرا چنین داوری باید این عملکرد را داشته باشد. الان استقلال را دیدند به آرامش رسیده است، می‌خواهند با هر ترفندی که هست به این تیم ضربه بزنند.» نوری درباره ضرورت حضور یک بازیکن بازیساز در خط هافبک تیم استقلال اینطور می‌گوید: «امیدوارم استقلال روند خوب خود را ادامه دهد. تیم باید یک بازیکن بازیساز داشته باشد تا مهاجمانی مثل یامگا و ژستد گلزنی کنند و امیدوارم شرایط خوبی در تیم به وجود بیاید.» این بازیکن پیشین استقلال درباره حضور تماشاگران پس از ۲۲ ماه می‌گوید: «ما خیلی خوشحال شدیم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم. یک مقداری هواداران کم بودند اما امیدوارم هواداران بیشتر شوند. واقعاً فوتبال بدون هواداران استقلال لذتی ندارد. امیدوارم در ماه‌های بعد تماشاگران بیشتری به استادیوم بیایند. استقلال لیاقت قهرمانی را دارد. من بازی تیم‌های دیگر را دیدم و مطمئن شدم آبی‌ها یک سر و گردن از تیم‌های دیگر بهتر بازی می‌کنند. به نظر من اگر شرایط فراهم باشد، استقلال می‌تواند از مدعیان اصلی قهرمانی باشد.»

Page Generated in 0.0050 sec