printlogo


کد خبر: 237699تاریخ: 1400/8/30 00:00
سپاهان برای یک بازیابی تازه تا چه حد آماده است؟
سدها و تردیدهای نویدکیا
در روزهایی که پرسپولیس هر چیزی هست الا «پرسپولیس» و استقلال هم گلزنی را فراموش کرده، زردهای اصفهانی بهترین فرصت را داشتند تا به‌تنهایی در صدر جدول بایستند و چهار، پنج امتیاز از این رقبای بزرگ اما تنبل پیش بیفتند ولی حالا مثل آبی‌های تهرانی زیردست آلومینیوم اراک ایستاده‌اند

 

گزارش
وصال روحانی  
 
سپاهان پس از سه برد متوالی به دست‌انداز افتاده و در دربی اصفهان شکست خورده و در بازی خانگی با تراکتور هم به تساوی بدون گل قناعت ورزیده است. در روزهایی که پرسپولیس هر چیزی هست الا «پرسپولیس» و استقلال هم گلزنی را فراموش کرده، زردهای اصفهانی بهترین فرصت را داشتند تا به‌تنهایی در صدر جدول بایستند و چهار، پنج امتیاز از این رقبای بزرگ اما تنبل پیش بیفتند ولی حالا مثل آبی‌های تهرانی زیردست آلومینیوم اراک ایستاده‌اند و شانه‌به‌شانه پیکانی می‌سایند که نوار بی‌شکستی‌اش در هفته پنجم لیگ مقابل فجرسپاسی شیراز قطع شد و آرزوهای شیرینش به تلخی گرایید.
 
دلگرمی فصل‌پیش
شاید دلگرمی بزرگ محرم نویدکیا و علیرضا مرزبان که دست راست و مشاور اصلی وی در دو فصل اخیر بوده، این باشد که آنها در اوایل فصل گذشته هم شروع متزلزل و متغیری داشتند و فقط از هفته‌های هشتم و نهم به بعد در قالب مدعیان جدی قهرمانی قرار گرفتند. نقطه اوج کار سپاهانی‌ها در لیگ بیستم در نیم‌فصل دوم و به‌واقع در 12، 13 هفته پایانی لیگ بود که فقط یک باخت را متحمل شدند و پیروزی پشت پیروزی کسب کردند تا پرسپولیس صدرنشین لیگ تا هفته و روز و دقیقه و حتی ثانیه آخر مسابقات آب خوش از گلویش پایین نرود و دائماً در استرس و اضطراب باشد و خطر از دست دادن قهرمانی و سپردن جام به سپاهان را به‌طور بسیار جدی حس کند.
 
من و زاینده‌رود!
اگر یاران نورافکن، رفیعی و حاجی‌صفی در سایه گل‌های تمام‌نشدنی سجاد شهباز‌زاده و جرقه‌های محبی، میرزایی و اسماعیلی‌فر و تجربه خلعتبری و البته سنگربانی موفق پیام نیازمند (که اینک در اروپا شاغل است) یک بازیابی عالی در لیگ بیستم داشتند و سرخ‌های تهرانی را زیر فشاری طاقت‌فرسا قرار دادند، اینک نیز نویدکیا و مرزبان دلیلی نمی‌بینند که قادر به تکرار آن تجربه نباشند. در عین حال سرمربی سپاهان مثل معمول آنقدر عاقل و متین است که توقف‌های اخیر تیمش را فقط به مسائل بیرونی و عواملی مثل داوری و شرایط سخت محیطی ربط ندهد و بپذیرد اگر تیمش از مجموع شش امتیاز دو بازی اخیرش فقط یک پوئن را اندوخته، به این سبب بوده که خوب کار نکرده و لغزش‌هایی داشته است. محرم بعد از تساوی بدون گل با تراکتور در روزی که رقیب به‌سبب تازه‌وارد بودن مربی کرواتش (زوونیمیر سولدو) قاعدتاً باید مغلوب طلایی‌ها می‌شد، در جمله‌ای معنادار و با اعتراف روشن به ضعف‌های تیمش گفت: «متأسفم که حال ما و زاینده‌رود این روزها بد است و فقط امیدوارم که حال هر دوی ما به‌زودی خوب شود و دوباره روی غلتک بیفتیم.»
 بهترین نیروها و نفرات
نویدکیا خوب می‌داند برای نیل به چنین بازیابی و احیایی و به قول خودش برای رسیدن مجدد به حالی خوش در یک عرصه فوتبالی، به هر چیز و عنصری که در این زمینه نیاز است، دسترسی دارد و مهم‌ترین آنها بازیکنان خوب و پرشمار است که تا دل‌تان بخواهد در ترکیب فعلی سپاهان قرار دارند. اضافه بر نام‌هایی که در سطور قبلی مطلب آمد، سپاهان از پورنماز، ریگی، احمدزاده، ولسیانی، حسینی و مغانلو هم بهره می‌گیرد و یاسین سلمانی هافبک-مهاجم جوان این تیم عامل اصلی صعود چندی پیش تیم ملی امید ایران به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی آسیا در این رده سنی بود و درون دروازه هم از کریستوفر کنت بهره می‌گیرد که تا به حال به‌گونه‌ای نمایش داده که کمتر کسی حسرت کوچ نیازمند را خورده است. نویدکیا و مرزبان به‌واقع در اکثر پست‌ها دو بازیکن همسطح خوب دارند و به‌قدری غنی هستند که در «پیش‌فصل» و در زمان جذب مغانلو از سانتاکلارا به‌راحتی توانستند از خیر حفظ محمد محبی بگذرند و او را به‌عنوان بخشی از بهای انتقال مهاجم سابق پرسپولیس و پیکان به این باشگاه پرتغالی بسپرند.
 
پادزهر رقبا
با چنین پرسنلی سپاهان فاقد ابزار لازم برای اوجگیری مجدد نشان نمی‌دهد و هرچه را که برای این مهم الزامی است، در مشت خود می‌بیند ولی در اینکه نویدکیا و مرزبان تا چه حد در همان مدار فکری موفق قرار دارند که فصل پیش را با جمع‌آوری 65 امتیاز و کسب مقام دومی لیگ برای آنها همراه ساخت، شک و تردیدهایی وجود دارد. از یک سو به تنوع‌گرایی‌های بیشتری از سوی این مربیان نیاز است زیرا رقبا با شکل‌ها و فرم بازی آنان بیش از پیش آشنا شده و پادزهرهایی برای آن یافته‌اند و از جانب دیگر تازه‌واردانی مثل ریگی و مغانلو هنوز نتوانسته‌اند همان خصلت‌ها و سلاح‌های جدیدی را به تیم اضافه کنند که از آنها توقع می‌رفت و به‌همین سبب نیز جذب زردها شدند.
آیا نویدکیا و یارانش یک‌بار دیگر از این سدها و تردیدها عبور کرده و به پرواز مجدد درمی‌آیند؟ این سؤالی است که فقط گذشت زمان جواب آن را می‌دهد.
 

Page Generated in 0.0060 sec