printlogo


کد خبر: 237696تاریخ: 1400/8/30 00:00
تفکر مربیان کروات در ایران جواب می‌دهد
اسکوچیچ: صعود نکردن ما شبیه معجزه است

دراگان اسکوچیچ حالا که اوضاع تیم ملی روبه‌راه است، مصاحبه می‌کند و درباره شرایط صعود ایران به جام‌جهانی حرف می‌زند. او در جدیدترین صحبت‌های خود می‌گوید: «اصول فوتبال می‌گوید ما باید به جام‌جهانی راه پیدا کنیم. تنها حالتی که نمی‌شود به مسابقات صعود کرد این است که ما هر چهار مسابقه را ببازیم و امارات همه بازی‌هایش را ببرد که این چیزی شبیه به معجزه است و عدم صعود ما چنین معنی می‌دهد. درباره دلایل موفقیت تیم ملی صحبت‌های زیادی انجام می‌شود اما من با روحیه و ذهنیت بازیکنان ایرانی آشنا بودم و از گذشته روی آنها شناخت داشتم. می‌دانستم با آنها چطور برخورد کنم که تمام توان‌شان را نشان بدهند. من شش سال در امارات، کویت، عربستان و ایران مربیگری کردم و فوتبال منطقه را خوب می‌شناختم، به همین علت رفته‌رفته تفکراتم را پیاده کردم. البته در گروه دوم تیم‌های قدَر آسیا حضور دارند و طبیعتاً بازی کردن در مقابل آنها راحت نیست ولی در مجموع ما در گروه بهتری قرار گرفتیم. در گروه ما هم کره‌جنوبی تیمی مدعی است که ما در تهران مقابل آنها به تساوی رسیدیم. در واقع تا به اینجای مسابقات ما به‌صورت حرفه‌ای‌تر از آنها امتیاز جمع کردیم. الان هم به جایی رسیدیم که دو بازی پیش‌رو را در ایران بازی می‌کنیم و همانطور که گفتم مشکلی برای صعودمان به جام‌جهانی وجود ندارد.»
روزهای بدون شکست دراگان اسکوچیچ در تیم ملی ایران ادامه دارد. او در 13 بازی اخیر، 12 برد و یک تساوی به دست آورده و هیچ شکستی را متحمل نشده، به همین دلیل از سوی فدراسیون آمار میان 25 مربی برتر جهان قرار گرفته. اسکوچیچ در این باره می‌گوید: «این موضوع حقیقت دارد که هنوز نباخته‌ام اما گذر زمان به من نشان می‌دهد باید رو به جلو حرکت کنم. اتفاقات قبل پشت سر گذاشته شده و تنها چیزی که ذهن من را مشغول می‌کند ادامه مسیر است که چگونه پیش برود، ضمن اینکه قرار گرفتن نام من بین آن همه اسامی بزرگ خوشایند است ولی در کنار من مربیانی مثل ماریو تات، زگانیر و... حضور دارند که همه با هم کار می‌کنیم. این موفقیت هم حاصل تلاش جمعی است.»
اسکوچیچ صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «ما علاوه بر اینکه فوتبال خوبی ارائه می‌کنیم خوشبختانه از لحاظ دانش فوتبالی هم در سطح بالایی قرار گرفته‌ایم. به‌عنوان نمونه مقابل کره‌جنوبی فرصت‌های زیادی داشتیم که از دست رفت. این را هم در نظر بگیرید نوع فوتبال تیم ملی به شکلی است که رقبا حتی نتوانستند یک امتیاز به‌راحتی از ما بگیرند. فراموش نکنید در مسابقاتی که ما در بحرین داشتیم هر کدام از بازی‌ها جنبه پلی‌آف داشت ولی ما حتی یک امتیاز هم در آن دوره به رقبا ندادیم.»
آیا تیم ملی ایران با بازیکنان فعلی این شانس را دارد که در صورت حضور در جام‌جهانی، از گروه خود صعود کند؟ اسکوچیچ به این سؤال پاسخ می‌دهد: «در دوره گذشته جام‌جهانی ایران کیفیت خوبی داشت و شانه‌به‌شانه اسپانیا، پرتغال و مراکش حرکت کرد. حتی در جام‌جهانی 2014 هم این تیم بازی مقابل آرژانتین را با گل بازیکن بزرگی چون مسی واگذار کرد. این نشان می‌دهد فاصله‌ها در فوتبال هر روز در حال کم شدن است. ایران تیمی قدرتمند محسوب می‌شود و سزوار این است که در جام‌جهانی حضور داشته باشد و خود را نشان بدهد.»
تیم ملی در بازی آینده باید به مصاف عراق برود؛ تیمی که همیشه حریف قدرتمندی برای ایران محسوب می‌شود. اسکوچیچ درباره این دیدار می‌گوید: «قبل از حضور من گفته می‌شد 10 سال است که ایران، عراق را شکست نداده ولی از روزی که هدایت تیم ملی را قبول کردم دوبار این تیم را شکست دادیم. من به همه چیز فوتبالی نگاه می‌کنم، به اینکه فشاری روی بازیکنان وجود داشته که 10 سال موفق به شکست عراق نشده بودند توجه نکردم و حالا هم امیدوارم در دیدار آینده حریف را شکست داده و جشن صعود بگیریم.»
سرمربی تیم ملی پیرامون تفاوت مربیان کروات با ایرانی اینطور صحبت می‌کند: «نمی‌شود آنها را با هم قیاس کرد اما مربیان کروات در فوتبال ایران تأثیر زیادی داشتند و هنوز هم این رویه ادامه دارد. به‌طور مثال زووانیمیر سولدو هدایت تیم مثل تراکتور که در ایران یک تیم قدرتمند است را بر عهده گرفته و این نشان می‌دهد شیوه فوتبال کرواسی را ایرانی‌ها می‌پسندند. در واقع تفکر مربیان کروات در ایران جواب می‌دهد.»
آیا اسکوچیچ به زندگی در ایران عادت کرده‌؟ سرمربی تیم ملی در پایان به این سؤال پاسخ می‌دهد: «من در جایی زندگی می‌کنم که فوق‌العاده است. شاید برخی چیزها خیلی در حد بالایی نباشد اما من راضی هستم و اتفاقاً امنیت خوبی در ایران برقرار است. بر خلاف آنچه در اروپا می‌گویند ایران کشوری امن است و من تا امروز هیچ‌گونه مسائلی درباره ناامنی و اینطور چیزها ندیده‌ام.»

Page Generated in 0.0059 sec