printlogo


کد خبر: 237694تاریخ: 1400/8/30 00:00
پرونده واگذاری تبلیغات محیطی در گرو پاسخ سازمان بازرسی؟
کشمکش‌های سازمان لیگ و سرخابی‌ها ادامه دارد

گزارش 
بهناز میرمطهریان      
 
اگر تصور کردید با حضور مصطفی آجورلو در ورزشگاه آزادی و نصب بنرهای تبلیغاتی باشگاه استقلال به دست مدیرعاملش، جنجال واگذاری تبلیغات محیطی به این باشگاه به پایان رسیده، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. یک منبع آگاه در سازمان لیگ به خبرنگار ایران ورزشی در این رابطه می‌گوید، همان زمان که آجورلو مشغول گرفتن عکس‌هایش در حین نصب بنرها بوده، به او تذکر داده شده که اجازه نداشته‌اند در بازی با نساجی اقدام به نصب بنرهای خود کنند.
این در حالی است که صادق درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ هم پیش از شروع این مسابقه در مصاحبه‌ای با سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود: «پیرو جلسات متعددی که برگزار کردیم و در نهایت در کارگروه مشترکی که سازمان لیگ با حضور باشگاه‌ها داشت، قرار بر این شد تبلیغات این مسابقه (استقلال و نساجی) 50-50 باشد. 50 درصد تبلیغات برای سازمان لیگ باشد و 50 درصد هم تبلیغات برای باشگاه استقلال.»
همه این اتفاقات در حالی بود که باشگاه استقلال و پرسپولیس در مهلت تعیین‌شده یعنی تا پنجشنبه گذشته، تضامین مالی خود را به سازمان لیگ تحویل نداده‌ بودند و طبیعی است که نمی‌توان پیش از ارائه مدارک لازم، واگذاری تبلیغات محیطی را قطعی دانست. این مدارک هم بنا به گفته درودگر، شامل ضمانت‌نامه معتبر بانکی طبق نظر سازمان بازرسی و نامه ترک تشریفات است.
به همین دلیل سازمان لیگ مهلت دیگری تا دوشنبه (فردا) مقرر کرده تا باشگاه‌هایی که قصد دارند تبلیغات محیطی خود را در اختیار بگیرند، تضامین مالی لازم را به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تحویل دهند. حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال البته با فرض اینکه استقلال تضامین مالی مورد نیاز را تا فردا (دوشنبه) ارائه کند، گفته است: «تبلیغات محیطی در بازی استقلال و نساجی، به‌عنوان یک استثنا به استقلال واگذار شده اما هنوز تضمینی برای دریافت مبالغ وعده داده شده به فدراسیون ارائه نشده است بنابر این اگر قرار به ادامه کار باشد این باشگاه باید تا دوشنبه (اول آذر) تضمین لازم را به سازمان لیگ ارائه کند.» طبیعی است که اگر تضمین‌های لازم ارائه نشود، واگذاری تبلیغات محیطی به این باشگاه هم انجام نخواهد شد.
علی‌رغم شهاب عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال که از ابتدای دوران ریاستش اصرار به چابک‌سازی لیگ داشت و همین حالا هم بنا به گفته صادق درودگر، از سازمان لیگ خواسته از طرح واگذاری تبلیغات محیطی به سرخابی‌ها حمایت کنند، اما گویا سازمان لیگ چندان موافق این موضوع نیست، به همین دلیل هم بعید نیست بعد از ارائه مدارک لازم، مانع تازه‌ای برای واگذاری این تبلیغات تراشیده شود، چنانکه از همین حالا هم زمزمه‌هایی درباره لزوم تأیید واگذاری تبلیغات محیطی به سرخابی‌ها از سوی سازمان بازرسی کل کشور شنیده می‌شود! موضوعی که تا پیش از این مطرح نشده بود.
شریفی، سخنگوی فدراسیون البته در پایان صحبت‌هایش در این رابطه می‌گوید: «برون‌سپاری تبلیغات محیطی باید با شرایط استاندارد صورت بگیرد، چراکه لیگ فوتبال مشاع است و باید سهم یکسانی برای همه باشگاه‌ها قائل شویم، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که سهامدار اصلی در این پروژه، فدراسیون فوتبال است. به همین دلیل یکی از اولین کمیته‌های تشکیل‌شده پیرو دستور رئیس فدراسیون، کمیته چابک‌سازی بود، پس انگیزه خود ما برای این اقدام بیشتر است. فدراسیون باید پاسخگوی همه باشگاه‌ها باشد و قرار نیست صرفاً منافع یک یا دو باشگاه خاص حفظ شود.»
واقعیت ماجرا این است که نحوه واگذاری تبلیغات محیطی به سرخابی‌ها با شیوه مدنظر سازمان لیگ همچنان ابهامات بسیاری دارد. از درصدی که سازمان لیگ از درآمد حاصل از تبلیغات محیطی این دو باشگاه برای خود می‌خواهد تا اجرای ترکیبی دو شیوه متمرکز و غیرمتمرکز برای درآمدزایی از طریق تبلیغات محیطی، همه و همه مواردی است که امیدواریم فردا (دوشنبه) طبق وعده‌های داده‌شده از سوی مسئولان مربوطه، درباره آن به‌طور کامل شفاف‌سازی شود تا هیچ شک و شبهه‌ای درباره این ماجرا باقی نماند.
 

Page Generated in 0.0053 sec