printlogo


کد خبر: 237271تاریخ: 1400/8/20 00:00
بازی با حوصله، کلید شکست لبنان

یادداشت
آرمن ساروخانیان  
 
در شروع مرحله مقدماتی جام جهانی تصور می‌شد که لبنان ضعیف‌ترین تیم گروه A است، ولی با گذشت چهار بازی این تیم توانسته بعد از ایران و کره جنوبی خودش را به عنوان مدعی جدی کسب عنوان سوم و صعود به پلی‌آف مطرح کند. لبنان بعد از دو تیم مدعی گروه، تنها تیمی است که توانسته به برد برسد و از امارات، عراق و سوریه فاصله بگیرد.
لبنان بعد از تساوی بدون گل در خانه امارات، شکست خفیفی در خاک کره جنوبی داشت و در بازی سوم توانست عراق را متوقف کند. بهترین نتیجه لبنان در بازی چهارم به دست آمد که موفق شد مقابل سوریه به برتری سه بر دو برسد. این برد به بازیکنان لبنان اعتماد به نفس داده که بتوانند از ایران هم امتیاز بگیرند.
نادر مطر، هافبک لبنان گفت: «بعد از عملکردمان مقابل سوریه نشان دادیم که می‌توانیم هر تیمی را شکست بدهیم. انگیزه زیادی برای این بازی داریم و به هواداران قول داده‌ایم که نتیجه مثبتی بگیریم.»
لبنان در 12 بازی اخیر خانگی‌اش بدون شکست بوده و در ورزشگاه صیدا حریف آسانی برای تیم ملی نخواهد بود. آخرین بازی دو تیم به سال 2013 و مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015 برمی‌گردد که ایران به برتری 4 بر یک رسید. همچنین در آخرین بازی دو تیم در مقدماتی جام جهانی، تیم ملی با هدایت کی‌روش توانست لبنان را چهار بر صفر شکست دهد.
لبنان در این بازی روی بازگشت ژرژ فلیکس ملکی، هافبک اسکیلستونای سوئد و آل‌نجمه کاظم، مدافعش از محرومیت حساب می‌کند. مصطفی مطر، دروازه‌بان لبنان هم از بازیکنان مطمئن این تیم است و محمد کدو که در بازی مقابل سوریه دو گل زد، می‌تواند خطرناک‌ترین مهره این تیم باشد. نکته جالب اینکه دو گل از سه گل لبنان مقابل سوریه با شوت از پشت محوطه جریمه زده شد.
لبنان فوتبال فشرده‌ای بازی می‌کند و فاصله خطوط این تیم بسیار کم است. آنها در برابر کره و امارات کاملاً عقب نشستند و منتظر اشتباه حریف و استفاده از حداقل فرصت‌ها بودند.
در بازی امروز هم انتظار می‌رود لبنان با همین روش بازی کند. شاگردان هاسک سعی می‌کنند با عقب‌نشینی تمام فضاها را ببندند و هدف اول آنها گل نخوردن و گرفتن حداقل امتیاز خواهد بود. ممکن است انتظار تیم ملی برای باز کردن دروازه لبنان طولانی شود که در این صورت بازیکنان نباید احساساتی شوند و ساختار تیم را به هم بریزند. بازی ریسکی و خالی کردن دفاع همان چیزی است که لبنان منتظر آن است و می‌تواند از کمترین غفلت و اشتباه دفاعی استفاده کند.
غیبت طارمی قطعاً در شروع بازی خودش را نشان خواهد داد، ولی بازیکنان هجومی تیم ملی که اکثراً در اروپا بازی می‌کنند باید بتوانند خودشان را با شرایط جدید تطبیق بدهند. احتمال اینکه انتظار برای زدن گل اول طولانی شود با توجه به سبک بازی تخریبی لبنان زیاد است و اسکوچیچ ممکن است بیش از بازی‌های قبلی نیاز به استفاده از مهره‌های روی نیمکت داشته باشد. مربی کروات معمولاً خیلی دیر تعویض می‌کند، ولی این بار ممکن است برای باز کردن دفاع لبنان مجبور به استفاده از ذخیره‌های آماده‌اش شود.
طارمی در بازی‌های قبلی بهترین بازیکن تیم ملی بود، ولی پتانسیل تهاجمی تیم با حضور آزمون، جهانبخش، قلی‌زاده، قدوس، قایدی و انصاری‌فرد آنقدر بالاست که می‌توان با دست پر از لبنان برگشت.
تیم ملی فاصله خوبی با رقیبانش دارد و صعود به جام جهانی تا حد زیادی قطعی به نظر می‌رسد، ولی اگر بتوانیم صعودمان را زودتر نهایی کنیم، فدراسیون می‌تواند تدارک بهتری برای مرحله نهایی داشته باشد.
 

Page Generated in 0.0058 sec