printlogo


کد خبر: 237254تاریخ: 1400/8/20 00:00
لبنان- ایران؛ ساعت 30/15 امروز در شهر صیدا
فرصتی مناسب برای جبران شکست بیروت

گزارش
وصال روحانی  
 
پنجشنبه 20 ابان 1400، هفته پنجم از دور مقدماتی جام جهانی فوتبال 2022، ورزشگاه مرکزی شهر صیدا، داور: عبدالرحمان الجاسم از قطر
این یک رویداد غریب است که تک باخت ایران مقابل تیم ملی فوتبال لبنان در تاریخ دیدارهای دو کشور در دوره مربیگری کارلوس کی‌روش رقم خورده باشد اما این اتفاق روی داد و تاریخ آن، سپتامبر 2013 (شهریور 1392) و در دور مقدماتی جام جهانی 2014 بود. در اوایل آن دیدار که در شهر بیروت برگزار شد، ردا عنتر بین‌المللی‌ترین و معروف‌ترین بازیکن وقت لبنان با پرواز روی خط دفاعی تیم ایران و با ضربه سری محکم، سیدمهدی رحمتی را تسلیم کرد و لبنان را 0-1 پیش انداخت و علی کریمی و یارانش در دقایق بعدی هر چه زدند، به در بسته خورد تا همان نتیجه حفظ شود. آن واقعه یک ضربه روحی سنگین به تیم ملی ایران وارد و شرایط را قدری آشفته و صدای اعتراض به کی‌روش را تشدید کرد اما در درازمدت مشخص شد که همان رویداد یک هشدار جدی و محکم و تأثیرگذار به ملی‌پوشان ما بوده تا بیدار شوند و از آن پس کم اشتباه‌تر و موفق‌تر عمل کنند. سرمربی پرتغالی وقت تیم ایران نیز از همان تجربه سود جست تا لایه‌های دفاعی تیم ملی را بیشتر و قوی‌تر و غیرقابل نفوذتر کند و بر اثر همان روند، ‌ایران به لحاظ تدافعی به حدی رسید که در 4 سال بعدی به جز دیداری دوستانه در عمان، به هیچ تیم آسیایی دیگری نباخت و 4 سال و نیم در رنکینگ آسیا تیم نخست این قاره برشمرده می‌شد و آن نوار طلایی تا جام ملت‌های آسیای 2019 که در خاک امارات برگزار شد، استمرار یافت. در مرحله نیمه نهایی آن رقابت‌ها، یوزها 0-3 به ژاپن باختند و به فینال نرسیدند و یک جام دیگر از مشت کی‌روش که در نهایت از ایران جدا شد و رفت، پرید اما اگر بگوییم شروع کننده دوران طلایی این مربی و شاگردانش همان شکست بیدارکننده در بیروت بود، سخن به گزاف نگفته‌ایم. در ادامه همان دیدارهای مقدماتی، ایران دست به سخت‌ترین کار ممکن زد و نه تنها لبنان را در مسابقه‌ای انتقامی در تهران با چهار گل شکست داد، بلکه در خاک قطر و کره جنوبی هم پیروز شد تا با بردن هر سه بازی آخرش، صدرنشین گروه خود شود و همراه با کره‌ای‌ها به مرحله نهایی جام جهانی 2014 راه یابد که در خاک برزیل برگزار گشت.
 
لبنان در جای سوم نشست است اما...
با این اوصاف نباید تصور کنیم ساعت 30/15 عصر امروز که لبنان در ورزشگاه اصلی شهر صیدا میزبان ما است، خطری از همان جنس سال 2013 ما را تهدید و اسیر و ساقط می‌کند و اگر نگاهی امیدوارانه‌تر به بازی روز پنجشنبه داشته باشیم، باید آن را زمان و محلی مناسب برای جبران آن شکست بینگاریم. تیم فعلی لبنان هم البته تیم بدی نیست و نشانه آن کسب 5 امتیاز از چهار دیدار قبلی‌اش است و در رده سوم جدول گروه نشسته و این به معنای جلو افتادن این تیم از امارات است که در محاسبات اولیه «قدرت» سوم گروه تلقی می‌شد و اضافه بر این، لبنان از سوریه و عراق هم موفق‌تر عمل کرده است. با این وجود، ایران از توان ذاتی و مهارت فنی‌ای بهره می‌گیرد که هرگز در تیم ملی لبنان در تمامی ادوار وجود نداشته و فقط مختص بزرگان قاره کهن است. سه برد قاطعانه مقابل سوریه، عراق و امارات با اینکه با تساوی خانگی 1-1 با کره‌ای‌ها همراه و موجب قطع نوار پیروزی‌های متوالی ما شد اما یوزها در دوره کار دراگان اسکوچیچ هم قدرت وافر دفاعی خود را حفظ کرده‌اند و زوج مرکزی شجاع خلیل‌زاده و حسین کنعانی‌زادگان کم نقص عمل کرده و توان گلزنی بالا و فرصت‌شناسی امثال سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش و البته مهدی طارمی ما را به زدن گل‌های مورد نیاز و جمع‌آوری امتیازهای ضروری نائل کرده است. طارمی البته به سبب مسائلی که می‌دانیم و می‌دانید، در دیدار امروز غایب است اما اگر انسجام و روش‌ها و دوندگی‌های مسابقات قبلی ما تکرار و مجدداً جاری شود، بازی امروز صیدا برخلاف مسابقه هشت سال پیش شهر بیروت با شیرین‌کام شدن ما پایان خواهد گرفت.
 
از تردیدها تا شهامت‌ها
تصور می‌رود که سرمربی کروات تیم ملی ایران به دلیل غیبت طارمی، از سامان قدوس به عنوان مهاجم دوم و کاذب تیم و فردی که پشت سر آزمون مستقر شده و او را تغذیه خواهد کرد، سود جوید و این به معنای فیکس شدن‌ هافبک تهاجمی تیم برنتفورد انگلیس پس از چند جلسه نیمکت‌نشینی او در تضاد با خواسته‌های هواداران اوست. اسکوچیچ شاید در مورد استفاده از وحید امیری در پست پیستون چپ و گماردن احسان حاجی‌صفی یا امید نورافکن به جای امیری، تردیدهایی داشته باشد و حضور یا عدم حضور علی قلی‌زاده در همان منطقه (طول خط چپ زمین) نیز به همین موضوع برمی‌گردد اما اگر استحکام و شهامت و حرفه‌ای‌گری مردان ما در همان حدی باشد که در یک سال اخیر دیده‌ایم و حکم به پیروزی ما در 10 دیدار از 11 مسابقه آخرمان داده و رتبه نخست آسیا را یک بار دیگر از چنگ ژاپن بیرون کشیده و نصیب ما ساخته است، یوزها عصر امروز قدم بلند دیگری به سوی «قطر 2022» برخواهند داشت.
 
* ترکیب احتمالی ایران: 
علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، وحید امیری (احسان حاجی‌صفی یا امید نورافکن)، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و علی قلی‌زاده.
 

Page Generated in 0.0060 sec