printlogo


کد خبر: 235538تاریخ: 1400/7/7 00:00
از ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها تا حذف ورزشگاه‌هایی با چمن بی‌کیفیت
برگزاری لیگ‌های فوتبال با شرایط جدید

قرعه‌کشی مسابقات لیگ یک دیروز (سه‌شنبه) انجام شد و در حاشیه این قرعه‌کشی درباره تصمیم‌گیری‌هایی که برای برگزاری مسابقات در رده‌های مختلف انجام شده است، صحبت‌هایی مطرح شد. از خارج شدن ورزشگاه‌هایی با چمن بی‌کیفیت تا ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها و برگزاری مسابقات بدون هیچ تعویقی، از مواردی بود که سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به آن اشاره کرده است.
 
خارج شدن ورزشگاه‌های بی‌کیفیت از لیست فصل جدید
سهیل مهدی درباره لزوم استفاده تیم‌ها از ورزشگاه‌هایی با چمن با کیفیت اینطور می‌گوید: «یکی از مباحث مهم، بحث زمین چمن استادیوم‌ها بود چون شما می‌دانید با شروع مسابقه اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید زمین چمن است. وقتی زمین خوب باشد، فوتبال خوبی ارائه می‌شود، ضمن آنکه بازیکنان خوبی هم به تیم ملی تحویل می‌دهیم. ما در لیگ برتر کار ساماندهی زمین‌های چمن را انجام دادیم و در لیگ‌های پایین‌تر هم رفته رفته این کار انجام خواهد شد. می‌دانم این کار هزینه‌بر است ولی باشگاه‌ها باید بدانند ما از معیارهای‌مان عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»
این سختگیری سازمان لیگ اما در شرایطی است که در فاصله دو هفته مانده به شروع مسابقات لیگ یک، هنوز بسیاری از تیم‌های لیگ یکی، ورزشگاه مناسبی ندارند.
تیم مس شهر بابک به دلیل نداشتن هتل مجبور است در سیرجان از رقبای خود میزبانی کند و البته مشکلات ورزشگاه مس کرمان نیز تا حد زیادی حل شده است. تیم‌های سیرجانی مشکلی برای میزبانی ندارند اما ویستا و بادران در صورت ماندن در تهران و انتقال پیدا نکردن امتیازشان، نمی‌توانند در ورزشگاه غدیر پذیرای رقبای خود باشند. تیم‌های فوتبال ملوان بندر انزلی و خیبر خرم‌آباد مشکلی برای میزبانی در ورزشگاه‌های‌شان ندارند و نواقص را حل کرده‌اند و ورزشگاه شهید حاج بابایی همدان برای میزبانی بازی‌های شهرداری همدان مشکلاتی جزئی دارد.
دو تیم تازه سقوط کرده سایپا و ماشین‌سازی نیز برای میزبانی مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند در ورزشگاه‌های دستگردی تهران و یادگار امام(ره) تبریز میزبانی کنند. شرایط زمین چمن پارس جنوبی خوب نیست و چمن ورزشگاه شاهین شهرداری بوشهر هم باید بهبود پیدا کند. ورزشگاه حافظیه شیراز آمادگی میزبانی بازی‌های قشقایی را ندارد و ورزشگاه تیم فوتبال رایکا بابل هم مشکل تهویه و چمن دارد و ورزشگاه هفت تیر مناسب بازی نیست.همچنین شهرداری آستارا به دلیل نامناسب بودن و غیر استاندارد بودن ورزشگاهش باید در رشت بازی کند و تیم‌های اهوازی از جمله استقلال خوزستان نمی‌توانند به دلیل استاندارد نبودن تختی اهواز در این ورزشگاه میزبانی کنند. باید دید این تیم‌ها چه زمانی مشکلات خود را حل خواهند کرد و می‌توانند در شهر خود میزبانی کنند.
این مشکل درباره تیم‌های لیگ برتری، به این حادی دیده نشده اما باعث بروز مشکلاتی برای تیم فوتبال نساجی شده است چون هیأت فوتبال مازندران رسماً اعلام کرده که استانداردسازی و تعویض چمن ورزشگاه وطنی حداقل تا نیم فصل دوم زمان می‌برد و این تیم چاره‌ای ندارد جز برگزاری مسابقاتش در تهران که این موضوع اعتراض‌هایی را هم در پی داشته است.
مهدی اما درباره نساجی گفت: «آنها ورزشگاه شهید وطنی را دارند درست می‌کنند، ما منتظر هستیم این باشگاه ورزشگاه جدید خود را معرفی کند و آن‌ را ارزیابی می‌کنیم.»
 
احتمال حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها در فصل جدید
مهدی در آستانه فصل جدید فوتبال در خصوص زمان بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها گفت: «‌با پالس‌های مثبت معاون وزیر بهداشت دلگرم شده‌ایم و این روزها روند واکسیناسیون هم سرعت گرفته و ما هم سعی می‌کنیم در صورت صدور مجوز در زمینه حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها پیشرو باشیم.»
پیش از این گفته شده بود افرادی که هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند به صورت محدود در ورزشگاه‌ها حاضر شوند.
مهدی البته تأکید کرد: «من فقط می‌توانم پیشنهاد دهم. من بارها گفتم حضور تماشاگر به بازی رنگ و بو می‌بخشد. امیدوارم مدیریت بهداشتی کشور کمک کند و منتظر دستورهای بعدی هستیم. درباره مسابقات تیم ملی هم باید منتظر خبرهای بعدی باشیم. درباره تیم ملی وقتی صحبت می‌کنیم، استادیوم آزادی مطرح می‌شود که از معیارهای بین‌المللی برخوردار است اما در استادیوم‌های دیگر ما مشکلات قابل توجهی داریم و نمی‌خواهیم بگوییم در یک ورزشگاه تماشاگر هست و در ورزشگاه دیگر تماشاگر نیست.»
به همین دلیل رئیس کمیته مسابقات تأکید دارد که احتمالاً حضور تماشاگران از بازی‌های ملی شروع خواهد شد: «برای حضور هواداران در ورزشگاه‌ها اول باید روش مدیریت تماشاگران در بازی‌های ملی را بررسی کنیم بعد درباره اینکه در بازی‌های لیگ برتر بتوانیم تماشاگران را راه بدهیم، صحبت کنیم.»
 
برگزاری لیگ‌ها بدون یک روز تعطیلی
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که مسابقات لیگ برتر دقیقاً از چه تاریخی شروع می‌شود، گفت: «ما در سال قبل از مسابقات جام جهانی هستیم و یکی از چالش‌های ما متمرکز بودن لیگ قهرمانان آسیا به مدت یک ماه است که نمایندگان ایران باید در آن حضور داشته باشند. درست سه روز بعد از این مسابقات فیفادی را در پیش داریم که در مجموع 45 روز تعطیلی توسط فیفا و AFC در تقویم مسابقات ذکر شده و این موضوع هم در دست ما نیست.»
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره نحوه برگزاری مسابقات لیگ دسته اول گفت: «ما هیچ تواقفی در مسابقات نخواهیم داشت، هر چند امروز درخواست تعویق چند روزه مسابقات لیگ دسته اول را داشته‌ایم که هیأت رئیسه سازمان لیگ باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند اما اینکه قرار باشد ما به خاطر برخی ورزشگاه‌ها منتظر بمانیم و بازی‌ها را دیرتر برگزار کنیم امکانش وجود ندارد.»
مهدی تأکید کرد: «حتی اگر یک روز مسابقات تعطیل شود، تیم‌های حاضر در لیگ برتر ضرر می‌کنند اما می‌خواهیم با روشی منطقی جلو برویم. سال گذشته کرونا خیلی از مسابقات را لغو کرد اما امسال تعامل خوبی با سرمربی تیم ملی داشتیم و برنامه‌های او را گرفته‌ایم و امیدوارم بر اساس همین برنامه‌ها کار را پیش ببریم.»
 
شروع لیگ یک زودتر از لیگ برتر
فصل 1401-1400 لیگ دسته اول برخلاف فصول گذشته قرار است زودتر از لیگ برتر آغاز شود. طبق برنامه سازمان لیگ فوتبال قرار است لیگ یک ۱۹ مهر و لیگ برتر ۲۷ مهر آغاز شود.
فریبرز محمودزاده، مسئول برگزاری لیگ یک درباره این موضوع توضیح داد: «به خاطر فیفادی و مسابقات تیم‌ ملی قرار شد که لیگ برتر دیرتر در تاریخ ۲۷ مهر برگزار شود در حالی که پیش از این قرار بود دوم یا سوم مهر آغاز شود. به همین دلیل و با توجه به تعداد بالای تیم‌ها و فشردگی بیشتر مسابقات دیگر چاره‌ای جز برگزاری زودتر لیگ یک نبود. پیش از این قرار بود لیگ یک هشتم مهر برگزار شود.»
این در شرایطی است که سهیل مهدی بحث بررسی موضوع تعویق مسابقات لیگ یک در هیأت رئیسه سازمان لیگ را مطرح کرد و گفت: «اگر درخواست تیم‌ها برای تعویق دوباره مسابقات زیاد باشد، لیگ یک را نهایتاً برای پنج روز تا یک هفته به تعویق می‌اندازیم ولی این تعویق به شکلی خواهد بود که لیگ یک زودتر از ۲۷ مهر یعنی تاریخ آغاز لیگ برتر شروع شود.»

Page Generated in 0.0046 sec