printlogo


کد خبر: 235515تاریخ: 1400/7/7 00:00
پرونده نقل و انتقالاتی آبی‌ها
آزمون سخت برای بازیکنان تازه‌ وارد استقلال

هادی شاه‌مرادی
 
آبی‌ها که امسال هم مانند فصول اخیرشان سنت‌شکنی نکرده و بازیکنان زیادی از دست دادند، برخی مهره‌های جذاب لیگ را هم به خدمت گرفتند. شاید دلگرم کننده‌ترین مؤلفه نقل و انتقالات این فصل برای استقلالی‌ها این بود که با ثبات کادر فنی، تمام بازیکنان جدید زیر نظر سرمربی جذب شدند.
با این وجود برخی بر این باورند که توان استفلال در مجموع ورودی‌ها و خروجی‌هایی که داشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کمتر هم شده است. چون در نگارش این مطلب قصد تأیید یا رد این ادعا را نداریم، با بررسی دقیق عملکرد نقل و انتقالاتی آبی‌ها نتیجه‌گیری را به مخاطبان واگذار می‌کنیم.
 
خرید بزرگ و جدایی بزرگتر
بدون شک یکی از جنجالی‌ترین خریدهای این فصل پیوستن امین قاسمی‌نژاد به استقلال بود. او که مذاکرات مثبتی با پرسپولیسی‌ها انجام داده و کارش با این تیم تقریباً تمام شده بود، به یکباره از باشگاه استقلال سر درآورد و بازیکن این تیم شد. اما نکته اینجاست که این خرید پرسروصدا در پی یک جدایی جنجالی‌تر انجام شد چرا که مهدی قایدی با پیوستن به فوتبال امارات از توان خط حمله استقلال تا حدود زیادی کم کرد. به شکلی که در نخستین بازی فصل آبی‌ها مقابل الهلال عربستان جای خالی مهاجم بوشهری به وضوح آشکار بود. حال باید دید در فصل جدید لیگ برتر، امین قاسمی‌نژاد تا چه اندازه می‌تواند این جای خالی را پر کند. ناگفته نماند که نمره متریکا برای مهدی قایدی 36/7 و برای امین قاسمی‌نژاد 31/7 ثبت شده است.
 
هیاهو برای هیچ؟
ابوالفضل جلالی از جمله بازیکنانی بود که از اولین روزهای نقل و انتقالات نامش پیرامون باشگاه استقلال شنیده می‌شد و در آخرین روزها این انتقال نهایی شد. حرف و حدیث‌های زیادی که پیرامون این خرید آبی‌ها مطرح شد، کم نبود و البته این حواشی همچنان ادامه دارد. چرا که علیرغم انتظار زیاد استقلالی‌ها از جذب مدافع فصل قبل سایپا، حالا مشخص شده این بازیکن دچار مصدومیت است و فعلاً قادر به شرکت در تمرینات تیم نخواهد بود تا همچنان این سؤال در ذهن خانواده استقلال مطرح باشد که آن همه هیاهو در انتقال این بازیکن مصدوم برای چه بود؟
 
آزمون سخت برای چهار بازیکن جدید
زیبر نیک نفس، علیرضا رضایی، امیرحسین حسین‌زاده و عارف آغاسی نیز بازیکنان دیگری بودند که تصمیم گرفتند برای فصل آتی استقلالی باشند. نمره متریکا برای هر چهار بازیکن زیر 7 ثبت شده که نشان از کیفیت نه چندان بالای آنها دارد. البته از حق نباید گذشت که هر کدام از این بازیکنان در تیم سابق خود عملکرد قابل قبولی ثبت کرده‌اند و باید دید در تیم بزرگی مثل استقلال نیز خواهند توانست به همان اندازه موفق ظاهر شوند یا خیر؟ در این بین علیرضا رضایی وظیفه‌اش سنگین‌تر به نظر می‌رسد چرا که به عنوان دروازه‌بان دوم تیم باید هر لحظه آماده باشد که جایگزین سید حسین حسینی شود. فرهاد مجیدی اعلام کرده اعتقاد زیادی به این بازیکن دارد و قطعاً رضایی به دنبال این است که پاسخ اعتماد سرمربی را بدهد.
 
لژیونرهای استقلالی
محمدرضا آزادی و جعفر سلمانی، دو لژیونر فوتبال کشورمان بودند که مدنظر فرهاد مجیدی قرار گرفتند و در نهایت استقلالی شدند. زمزمه حضور آنها در پرسپولیس نیز شنیده شد اما استقلال مقصد نهایی‌ هر دو بازیکن لقب گرفت. سلمانی حتی به تیم ملی نیز دعوت شد اما نمایش چندان مطلوبی از خود ارائه نکرد. شاید بیراه نباشد که از این دو خرید به عنوان هندوانه‌های سربسته یاد کنیم چرا که به واسطه حضورشان در لیگ‌های نه چندان معتبر اروپایی، کسی بازی آنها را آن‌طور که باید ندیده و این عدم شناخت کافی مانع هر گونه قضاوتی خواهد بود.
 
جای خالی 8 ستاره پر می‌شود؟
نگاهی به لیست خروجی‌های استقلال گویای این است که جدا شده‌های اردوگاه آبی همگی جزو بازیکنان کلیدی و باکیفیت این تیم بوده‌اند. رشید مظاهری، مسعود ریگی، محمد نادری، شیخ دیاباته، فرشید اسماعیلی، مهدی قایدی، داریوش شجاعیان و هروویه میلیچ، 8 ستاره سابق استقلال در فصل گذشته بودند که نقش پررنگی در نتایج درخشان این تیم خصوصاً در لیگ قهرمانان آسیا داشتند. حالا هیچ کدام آنها در جمع آبی‌ها حضور ندارند و کمی زمان به همه نشان خواهد داد، خریدهای جدید تا چه اندازه در پر کردن خلأهای ناشی از این جدایی‌ها موفق عمل می‌کنند.
 

Page Generated in 0.0067 sec