printlogo


کد خبر: 235514تاریخ: 1400/7/7 00:00
جای خالی قایدی و دیاباته؛ مسأله این است آقای مدیر!
زوج‌سازی در خط آتش، مأموریت کمرشکن فرهاد

حمیدرضا عرب 

خط حمله استقلال بعد از جدایی مهدی قایدی و شیخ دیاباته با تغییرات محسوسی رو به روشده و به رغم آنکه امین قاسمی‌نژاد به خدمت گرفته شده اما همچنان استقلال به شدت در این پست احساس نیاز می‌کند.
در بازی با الهلال عربستان روشن شد که آبی‌ها در خط حمله با چه بحرانی مواجه‌اند و اگر بخواهند با همین ظرفیت در لیگ بیست‌ویکم مقابل رقبا قرار بگیرند، شاید شانس آن‌چنانی برای رسیدن به قهرمانی نداشته باشند.
 وابستگی شدید استقلال در سال‌های اخیر به مهدی قایدی برهیچ کس پوشیده نیست و استقلال تا جایی به این بازیکن متکی بود که در همان تک بازی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال عربستان اثرات مخرب رفتن شماره 10 به وضوح در خط حمله مشاهده می‌شد. دیاباته نیز به رغم آنکه در لیگ بیستم فروغ لیگ نوزدهم را نداشت اما به واقع وزنه‌ای قابل اتکا محسوب می‌شد و چنانچه دچار مصدومیت‌های مکرر نمی‌شد، اثرات بزرگتری در خط حمله استقلال بجا می‌گذاشت.
جدایی قایدی و دیاباته خود به تنهایی کافی بود که استقلال در جذب بازیکنان هجومی تحرک بیشتری داشته باشد و در نقل وانتقالات تمام نیروی خود را برای پرکردن این حفره عمیق به کار بگیرد. 
تاکنون اما بی‌هیچ تعارفی باشگاه استقلال نتوانسته جای هیچ‌یک از این دو بازیکن را پر کند. قاسمی‌نژاد حتی اگر ماکت کوچک شده شیخ دیاباته هم باشد در بهترین حالت ممکن نمی‌تواند به بازیکنی هم‌وزن و هم‌طراز مهاجم مالیایی بدل شود.
 آخرین تصویری که از دیاباته در رسانه‌ها نقش بسته، گل فوق‌العاده او را در ترکیب الغرافه نشان می‌دهد که از فاصله دور به ثمر رسیده است.
 این بدان معنا است که دیاباته هنوز قبراق است و اگر در شرایط با ثباتی دراستقلال باقی می‌ماند و مسئولان این باشگاه می‌توانستند مقدمات تداومش را فراهم کنند، این قبیل گل‌ها در لباس استقلال توسط شیخ تکرار می‌شد اما شگفتا که از 3 هفته مانده به پایان لیگ برتر بر همگان روشن شد که نه مجیدی و نه مدیران سابق عزمی برای همکاری با این بازیکن ندارند.
در سوی دیگر نیز دلربایی مهدی قایدی عمیقاً بر افکار هواداران این باشگاه چنگ می‌زند. بازیکنی که تا سال 1402 با استقلال قرارداد داشت و قرار بود تا جام قهرمانی نگیرد، مجوز جدایی هم نگیرد اما عجبا که ناگهان نیز این بازیکن هم از کف استقلال پرید و به امارات ترانسفر شد تا استقلال به آسانی مغز متفکر خود در خط حمله را از کف بدهد.
در واقع مدیریت کنونی استقلال وارث تصمیم‌هایی است که از نظر فنی این تیم را وارد چالش بزرگی کرده و حالا مصطفی آجورلو که مدیریت باشگاه استقلال را به عهده گرفته باید تا زمان باقی‌مانده نقل و انتقالات بتواند از این خان عبور کرده و با جذب یکی دو بازیکن طراز اول از دغدغه‌های فرهاد مجیدی بکاهد.
سرمربی استقلال عمیقاً می‌داند که با این داشته‌ها برای ساختن خط حمله‌ای پر کار و گلزن مصائب بزرگی پیش روی خودش خواهد داشت و چه بسا ممکن است مجیدی هرگز نتواند از قاسمی‌نژاد، مطهری، رمضانی، خاقانی و حتی آزادی آن خط حمله‌ای را که پیش‌تر در برابر دیدگاه هواداران استقلال قرار می‌گرفت، پدید آورد.
پروژه جذب بازیکن خارجی برای خط حمله استقلال در واقع از همین نقطه شکل گرفته و بدیهی است که مجیدی بارها به این موضوع تأکید کند تیمش با دست خالی وارد لیگ بیست‌ویکم نشود.
امین قاسمی‌نژاد هر قدر هم که گزینه جذابی برای حضور در استقلال بود و هیاهوی بسیاری را هم در زمان ورود به این باشگاه به پا کرد اما آنقدر حرفه‌ای نیست که در هر بازه‌ای از فصل انتظار داشته باشیم با روحیه بالا در خط حمله استقلال ایفای نقش کند، ضمن اینکه سن او در وضعیتی است که اگر با مصدومیت مواجه شود، زمان بیشتری را باید برای بازگشت سپری کند.
ارسلان مطهری نیز مهاجمی امتحان پس داده است و حتی سرمربی استقلال در نقل وانتقالات پیش فصل برای تمدید قرارداد او دچار تردید بود و سرانجام با ارفاق مجوز بازگشت او را برای مدیران سابق تیمش صادر کرد. گرچه مجیدی بارها از مطهری تمجید کرده اما پرواضح است که ارسلان نیز برای استقلال نه مهدی قایدی می‌شود ونه شیخ دیاباته.
آرمان رمضانی نیز هندوانه دربسته است و حتی برای مربیان استقلال هم روشن نیست که آیا قابلیت رشد و ترقی را در فصل آتی داشته باشد یا خیر؟ اما به هر حال محدودیت انتخاب سبب شده همچنان به این مهاجم به عنوان یک گزینه دم‌دست نگریسته شود و فرصت در اختیارش قرار بگیرد. درباره سبحان خاقانی هم نمی‌توان هیچ تحلیل قطعی داشت. محمد آزادی نیز در همین فضای پراز شک و دودلی قرار دارد و اگر نگاهی اجمالی به این اسامی شود، این باور در ذهن تقویت خواهد شد که استقلال عملاً در خط حمله دستش خالی است و فرهاد مجیدی برای زوج‌سازی کاری بس دشوار پیش رو دارد.
به همین دلیل باید از مدیران استقلال انتظار داشت فرصت باقی‌مانده را تا پایان نقل و انتقالات جدی گرفته و مجوزهای لازم را برای جذب بازیکنان خارجی اخذ کنند و دست‌کم یک بازیکن حرفه‌ای و گلزن را به خدمت بگیرند تا شاید خاطرات تیام و دیاباته بار دیگر در یاد هواداران این باشگاه با نام جدیدی زنده شود.

Page Generated in 0.0047 sec