printlogo


کد خبر: 235503تاریخ: 1400/7/7 00:00
توریست‌ها، همسفر وزنه‌برداران نوجوان در میدان جهانی
اعزام سیاهی لشکر به جده!

رضا عباسپور     

ثانیه شمار برای شروع رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان جهان در کشور عربستان و شهر جده در حالی به شماره افتاده که باز هم به جای خبرهای خوش از کاروان اعزامی نوجوانان کشورمان به این دوره از مسابقات، برخی اخبار عجیب و غریب و نگران‌کننده که پیرامون این تیم وجود دارد و شنیده می‌شود، باعث شده تا کام اهالی وزنه‌برداری پیش از اعزام آینده سازان وزنه‌برداری به عربستان و شروع این دوره از رقابت‌ها تلخ شود. حواشی همچون اعزام تعداد زیادی توریست همراه تیم نوجوانان به کشور عربستان که تقریباً تعداد آنها با مجموع کادرفنی و ملی پوشان نوجوان حاضر در این رویداد جهانی برابری می‌کند.
***
مسابقات وزنه‌برداری نوجوانان قهرمانی جهان قرار است طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی از روز ۵ تا ۱۲ اکتبر (۱۳ تا ۲۰ مهر) در شهر جده کشور عربستان برگزار شود.
 عربستان برای نخستین بار میزبانی یک رویداد معتبر جهانی را در رشته وزنه‌برداری عهده‌دار شده است. به همین دلیل مسئولان برگزاری این رویداد قرار است تدابیر و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوره از مسابقات نوجوانان جهان در دستور کار خود داشته باشند. 
تیم وزنه‌برداری نوجوانان پسر و دختر ایران که با هدایت سعید علی حسینی به عنوان سرمربی و علی جباری در قامت مشاور و کمک فنی تیم پسران همچنین اکبر خورشیدی و چند مربی گمنام زن در کادرفنی دختران قرار است هفته آینده تهران را به مقصد شهر جده عربستان ترک کند، سوای مباحث فنی و تاکتیکی و شرایطی که در استارت لیست اولیه مسابقات برای درخشش و کسب سکوهای ارزشمند جهانی دارند، حواشی جالب توجهی را همراه خود دارند. 
یکی از این حواشی جالب توجه و البته تأسف‌برانگیز اعزام یک لشکر همراه که با نفرات اصلی تیم برابری می‌کنند، برای حضور در این سفر به کشور عربستان است. گویا عربستان برای رفقا و اطرافیان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری نیز جذابیت بسیاری داشته است. 
زیرا طبق آنچه که در لیست نفرات حاضر در کاروان وزنه‌برداری ایران اعزامی به جده عربستان روشن و قابل رویت است، اسامی تعداد زیادی همراه دیده می‌شود که اتفاقاً نه قابلیت و توانمندی خاص و ویژه‌ای برای حضور در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری دارند و نه ویژگی برجسته‌ای برای اعزام شدن به این دوره از پیکارها. 
حال اینکه چرا این همه هزینه از بیت المال پای آنها صرف می‌شود نقطه گنگ و مبهمی است که باید مسئولین شورای برون مرزی و وزارت ورزش دلایل آن را از مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری جویا شوند.
 جالب‌تر از همه این است که رئیس فدراسیون وزنه‌برداری هر وقت بحث مالی مطرح شده، با انتقاد شدید از وضعیت بد مالی موجود در این مجموعه سخن به میان آورده و بارها از وزارت ورزش و کمیته المپیک در این خصوص گلایه کرده است. 
حالا چطور شده در سفر به عربستان او و فدراسیون تحت مدیریتش ولخرج شده‌اند و این همه همراه را با تیم به صورت رایگان و با پول بیت‌المال عازم این رقابت می‌کنند، جای سؤال و تعجب فراوان دارد!
از موضوع اعزام همراهان توریستی در کنار وزنه‌برداران نوجوان عجیب‌تر تعطیلی دو سه روزه اردوی تیم وزنه‌برداری نوجوانان قبل از اعزام به عربستان و درعوض به جای تمرین و مرور حرکات تخصصی یکضرب و دوضرب، شبیه سازی مکه و مدینه در محل فدراسیون برای انجام اعمال مناسک حج است! اینکه قرار است کاروان وزنه‌برداری ایران در کنار جدال در مسابقات جهانی وزنه‌برداری در عربستان خانه خدا را هم زیارت کرده و لباس احرام تن کنند، اتفاق جالب توجه و اندوخته معنوی بسیار ارزشمندی برای آنها خواهد بود اما اینکه بچه‌ها را مجبور کنیم چند روز تمرین در حد جهانی را کمرنگ‌تر ببینند و آموزش اعمال حج را جایگزین آن کنیم اتفاقی غیرمعمول است آن هم برای تیمی که باید برای کسب مدال جهانی به مصاف رقبای قدرتمند جهانی خود برود.
 
حضور در میدان جهانی با ترکیب ناقص!
فدراسیون جهانی لیست اولیه نفرات را اعلام کرد. جایی که کادرفنی هر دو تیم نام شش وزنه‌بردار پسر و هشت وزنه‌بردار دختر از ایران را در لیست نفرات اعزامی خود قرار داده است.
اسامی وزنه‌برداران نوجوان ایران و رکوردهای ورودی آنها در حالی اعلام شده است که در این رویداد تیم‌های قدرتمندی مثل چین و کره شمالی در جمع حاضرین در این رویداد جهانی رویت نمی‌شوند.
 این اتفاق یعنی خلأ و نبود چشم بادامی‌ها در این دوره از مسابقات اگر چه تیم نوجوانان وزنه‌برداری ایران نیز به صورت ناقص در این دوره حاضر می‌شوند و این خود ضعف و نقصی قابل نقد و مهم برای ما محسوب می‌شود اما به لحاظ مدالی می‌تواند برای پشتوانه‌های ما فرصتی طلایی برای کسب عناوین ارزشمند جهانی باشد.
 متین محمدی، ایلیا صالحی‌پور، امیرحسین حسین‌زاده، علیرضا عباسپور، امیرحسین سلیمانی و امیررضا محمدی‌نیا 6 وزنه‌بردار نوجوانی هستند که در بخش پسران قرار است در اوزان(55، 67، 73، 81، 89 و 102+ کیلوگرم) به عربستان اعزام شوند.
 در بخش دختران نیز به ترتیب فاطمه حسن‌پور، زهرا حسینی، غزل حسینی، غزاله حسینی، فاطمه کشاورز، کیژان مقصودی، یکتا جمالی و کوثر تنها ملی پوشانی هستند که در اوزان (40، 45، 49، 55، 59، 76 و 81+ کیلوگرم) با دوبنده تیم نوجوانان ایران برای کشورمان روی تخته جهانی می‌روند.

Page Generated in 0.0046 sec