printlogo


کد خبر: 235457تاریخ: 1400/7/6 00:00
ایران، روسیه و آمریکا ؛ مثلث قدرت در کشتی آزاد قهرمانی جهان
4 روز دیگر تا جنگ جهانی

گزارش 
محسن وظیفه     
 
فقط چهار روز دیگر به شروع مسابقات کشتی قهرمانی جهان در نروژ باقی مانده است. رویدادی مهم و جذاب اما آسان؛ چرا که مسابقات قهرمانی جهان همیشه بعد از المپیک‌ها به دلیل تغییراتی که کشورها در ترکیب خود به وجود می‌آورند، از سطح پایین‌تری برخوردار است و دقیقاً به همین دلیل هم بیشتر قهرمانی‌های کشتی ایران در مسابقات جهانی بعد از المپیک‌ها رقم خورده است. حالا تیم ملی کشتی آزاد ایران به عنوان یکی از مدعیان این دوره از مسابقات راهی اسلو می‌شود تا در این سرزمین یخی برای رسیدن به یک جایگاه مطلوب که پوششی برای نتیجه نه چندان مطلوب بازی‌های المپیک شود، تا پای جان تلاش کند. ایران، روسیه و آمریکا قدرت‌های همیشگی کشتی دنیا هستند اما باید به آنها ترکیه و گرجستان را هم اضافه کرد. هر چند که تزارها با تغییرات گسترده در ترکیب خود و کنار گذاشتن ستاره‌های‌شان راهی اسلو شدند و شوک بزرگی را به مسابقات وارد کردند. در نقطه مقابل آمریکایی‌ها قرار دارند که از تمام ستاره‌های خود برای رسیدن به قهرمانی استفاده می‌کنند و البته ایران که با تغییرات گسترده در اسلو حاضر می‌شود.
 
کار سخت در میدان آسان
تیم ملی کشتی آزاد ایران با ترکیبی جوان و آینده‌دار راهی اسلو می‌شود. کشتی ایران هم مانند روسیه تغییرات گسترده‌ای را در ترکیب خود به وجود آورده. از ترکیب تیم تا کادرفنی برای تیم ایران تغییر کرده اما تغییرات کشتی ایران یک تفاوت آشکار با تغییرات روسیه دارد. روس‌ها می‌توانستند 3 الی 4 قهرمان جهان همراه خود به نروژ بیاورند اما خودشان تصمیم گرفتند به جای آنها از نفرات جوانتر و گمنام استفاده کنند تا تیم خود را برای سال‌های آینده تقویت کنند اما کشتی ایران چاره‌ای جز ایجاد تغییرات نداشت. 
کشتی ایران با علیرضا سرلک در وزن 57 کیلوگرم، رحمان عموزاد در وزن 61 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن 65 کیلوگرم، عرفان الهی در وزن 70 کیلوگرم، یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم، محمد نخودی در وزن 79 کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم، کامران قاسمپور در وزن 92 کیلوگرم، علی شعبانی در وزن 97 کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم راهی نروژ می‌شود. این تیم جوان و آینده‌دار است اما تغییرات ایجاد شده همه از سر جبر بوده و به طور مثال اگر رحمان عموزاد و یا عرفان الهی به ترکیب تیم ملی نمی‌رسیدند کادرفنی گزینه دیگری برای انتخاب نداشت. هر چند که جوانان ایران در این سال‌های اخیر بارها به مسابقه رفتنند و دیگر خام و بی‌تجربه نیستند. رحمان عموزاد در صربستان مسابقه داد یا محمد نخودی دو سال پیش در قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان به مدال رسید و یا امیرمحمد یزدانی سابقه حضور در مسابقات جهانی را دارد و یا کامران قاسمپور بعد از سال‌ها ماندن پشت خط حسن یزدانی به تیم ملی کشتی آزاد رسید. این تیم جوان اما باتجربه است که راهی نروژ می‌شود. تغییراتی که در ترکیب روسیه و بسیاری از کشورها انجام می‌شود به کشتی ایران کمک زیادی می‌کند اما با این حال این تیم کار بسیار سختی را در این میدان آسان دارد. تیمی که کادر فنی آن هم دچار تغییرات زیادی شده و تقریباً هیچ‌یک از اعضای آن تجربه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را ندارند. برخی از اعضای کادرفنی حتی تجربه مربیگری را هم ندارند اما در جهانی نروژ به عنوان مربی فعالیت خواهند کرد.

Page Generated in 0.0049 sec