printlogo


کد خبر: 235374تاریخ: 1400/7/3 00:00
من نه اما دادکان بهترین گزینه پرسپولیس است
عابدینی: ورزش با سجادی دیگر حیاط خلوت نیست
به شجاعت و درایت عزیزی خادم نمره قبولی می‌دهم

امیر اسدی       @amir_asadi62
 
انتخاب وزیر ورزش و جوانان، عملکرد شهاب‌الدین عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال و همچنین فعل و انفعالات مدیریتی در باشگاه پرسپولیس، همه و همه بهانه‌ای مناسب برای صحبت با امیر عابدینی بود. رئیس سابق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس که با انواع و اقسام پست‌های سیاسی و ورزشی در دو دهه 60 و 70، حالا به عنوان کارشناسی زبده، در تمام موارد پاسخ‌هایی واضح، روشن و منطقی می‌دهد. او انتخاب حمید سجادی را اتفاقی مهم و فوق‌العاده می‌داند و معتقد است باید به این مدیر ورزشی زمان داد و او را خیلی زود قضاوت نکرد. همچنین عابدینی که گروهی عظیم از هواداران پرسپولیس او را بهترین گزینه برای مدیرعاملی می‌دانند، محمد دادکان را بهترین شخص برای تصدی این عنوان معرفی می‌کند و اطمینان دارد که رئیس سابق فدراسیون فوتبال در این باشگاه موفق خواهد شد.
 
مدت‌هاست که مصاحبه‌ای از شما نمی‌بینیم. حالا اما بعد از چند ماه دوست داریم نظرتان را ابتدا درباره انتخاب حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان بدانیم. فکر می‌کنید انتخاب مناسبی انجام شده است؟
 من آقای سجادی را خیلی وقت است می‌شناسم. ایشان بین ورزشی‌ها فرد شاخصی است و به نظرم جزو کسانی است که آقای رئیسی بر اساس یک سیاق غیرمعمول انتخابش کرده است. معمولاً ورزش، حیاط خلوتی بود که برخی‌ها ریاست آن را قبول می‌کردند تا پستی داشته باشند اما این بار دیدید که یک مدیر ورزشی را بر اساس نظر یک گروه کارشناسی خوب انتخاب کردند. بر این اساس کارشناس‌ها نشسته‌اند، مدارک و کارنامه چند گزینه را دیده‌اند، نظر داده‌اند و در نهایت به نام حمید سجادی رسیده‌اند. این نکته مثبت و مهمی است که باید درباره‌اش صحبت می‌کردم.
اما مجلس رأی اعتماد خوبی به سجادی نداد و او نتوانست خیلی نظر نمایندگان را جلب کند. هر چند در نهایت رأی اعتماد گرفت. این نشان می‌دهد او خیلی هم مورد قبول مجلسی‌ها قرار ندارد. به نظرتان این مسأله در آینده به چالشی مهم تبدیل نخواهد شد؟
 شاید نمایندگان مجلس از سجادی شناخت کافی نداشتند که رأی خوبی به او ندادند. هر چند معتقدم اگر جامعه ورزش به سجادی کمک کنند، او تبدیل به مدیری موفق خواهد شد که با این اتفاق دیگر هیچ چالشی هم به وجود نمی‌آید.
مثلاً چطور می‌توان به وزیر جدید ورزش کمک کرد؟
 برای کمک به ایشان باید توقعات شخصی را کنار بگذاریم و فقط به موفقیت ایشان و در نهایت ورزش فکر کنیم. دوم اینکه سریعاً درباره ایشان قضاوت نکنیم و بگذاریم حداقل یک سال کارش را انجام بدهد. آنوقت می‌توان درباره کارنامه یکساله او نظر داد و آن را ارزیابی کرد. سوم اینکه اگر او دست نیازش را به سمت هر کسی که تجربه دارد و زبده است، بلند کرد، بدون زیاده‌خواهی حرفش را بپذیرند و کمکش کنند. من اعتقاد دارم اگر بگذارند آقای سجادی با برنامه و حساب‌ شده فعالیتش را انجام بدهد، موفق خواهد شد.
شما چقدر از او شناخت دارید؟
 هم زمانی که سجادی قهرمان بود با او ارتباط داشتم و هم زمانی که وارد مدیریت شد، در جلساتی کنار یکدیگر حضور داشتیم. در این جلسات فهمیدم ایشان سالم است و در مورد همه چیز تحقیق و تفحص می‌کند. ضمن اینکه در مورد چه کسی حرف و حدیث نیست؟ در مورد همه به درست یا اشتباه هست. یکی از یکی خوشش نمی‌آید و درباره‌اش حرف می‌زند اما این مسأله نباید در ارزیابی‌ها دخیل شود. من که رأی نداشتم اما با شناختی که از سجادی دارم، ایشان را یک مدیر صالح و با برنامه می‌دانم و معتقدم اگر به او کمک شود می‌تواند روزهای موفقی را رقم بزند.
یعنی وضعیت ورزش از دوره قبل بهتر می‌شود؟
من اعتقاد دارم بله. در روند اجرایی شاید نقطه ضعفی بروز کند اما ما باید به کارنامه کلی نگاه کنیم. سجادی شاید نمره 10 هم در کارنامه‌اش داشته باشد اما باید به نمرات بالای او هم نگاه کرد و معدل گرفت. باز هم تأکید می‌کنم نباید درباره سجادی زود قضاوت کرد.
از وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال برسیم. الان حدود هشت ماه از حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال می‌گذرد. به عملکرد او چه نمره‌ای می‌دهید؟
 من اصلاً به شجاعتش نمره می‌دهم چون ایشان مقابل جوی عظیم ایستاد و شکست نخورد. جو تعویض مربی تیم ملی بزرگسالان را نپذیرفت و یک تنه ایستاد تا اسکوچیچ را نگه دارد. یک مربی کروات که صاحبنام نیست اما صاحب خرد، اندیشه و فکر است. مربی جوان و جویای نامی که حالا نامی هم پیدا کرد و روزهای موفقی را برای فوتبال ایران رقم زد. دفاع از این مربی کاری سخت و ریسک بزرگی بود. ایشان اما با پیروزی‌هایی که رقم زده و دوام هم داشته، کار بزرگی انجام داده و ریاست فدراسیون فوتبال را روسفید کرده است. مقابل رقبایی که همیشه مشکل داشتیم، اسکوچیچ نسخه‌ای پیچید که قبلی‌ها نتوانستند. سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش را در خط حمله داشتیم، بازیکنان خط میانی ما تغییر نکردند و دروازه‌بان و مدافعان ما هم همین‌ها بودند. بازیکنان تغییر نکردند اما نتایج چرا. جدا از کادرفنی و فدراسیون فوتبال، بهترین نمایش را از بازیکنان دیدیم و انصافاً آنها هم درخشیدند. ما ستاره‌هایی داریم که به همین زودی‌ها افول نخواهند کرد. این بازیکنان آماده، یک مدیریت کلان هم می‌خواستند تا موفق شوند. مدیریتی که شجاع و جوان باشد و بتواند بودجه و امکانات بیاورد. اتفاقی که عزیزی خادم توانست آن را رقم بزند و در نهایت تیم ملی به موفقیت برسد.
آیا همین روند ادامه پیدا خواهد کرد؟
 من معتقدم بله، فقط امیدوارم این نتایج کسی را مغرور نکند و باور بکنیم که این نوار می‌تواند به سادگی بریده هم بشود. پس باید این مسیر با درایت، اندیشه، تفکر و صبوری و بدون غرور ادامه پیدا کند تا باز هم شاهد موفقیت تیم ملی باشیم.
اما به عملکرد عزیزی خادم نمره ندادید.
 نمره قبولی به ایشان می‌دهم. یک نمره خوب برای رئیس جوان و شجاع فدراسیون فوتبال.
البته در این مدت نقدهایی هم به فدراسیون فوتبال وارد شده. بخصوص درباره آرایی که صادر کرده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟
 اینکه فدراسیون فوتبال تصمیم می‌گیرد و این تصمیم تنش دارد، موضوعی طبیعی است. عزیزی خادم چون اسیر جو نیست، از جو همه نمی‌ترسد اما یک پیشنهاد برای فدراسیون دارم. وقتی درباره یک فرد بزرگ تصمیم می‌گیرند، باید از او تا حدودی هم مراقبت کنند. فرهاد مجیدی برای باشگاه استقلال بزرگ است و همچنین برای هوادارانش. شاید در عصبانیت حرفی هم بزند اما نباید برای او شمشیر را از رو ببندیم و او را زیر تیغ ببریم. من به فرهاد مجیدی به خاطر جمعیت فراوان هواداران استقلال احترام می‌گذارم. به شخصه هم با ایشان نشست و برخاست داشتم و برایم محترم است. به همین دلیل معتقدم نباید به او لطمه بزنیم. ضمن اینکه معتقدم کمیته استیناف باید سریع‌تر وارد می‌شد و مسأله را جمع می‌کرد. البته موضوع حالا هم قابل حل است. نکته‌ای که مهم است اینکه ما نباید به فوتبال‌مان و بچه‌های بزرگ ورزشی‌اش اینچنین آسیب وارد کنیم.
 برسیم به بحث مدیریت در پرسپولیس. جعفر سمیعی استعفا کرد و وزیر ورزش هم با آن موافق بود. حالا و به دلیل اهمیت بازی با الهلال، مجید صدری مسئولیت را بر عهده گرفته تا پس از این دیدار حساس مدیرعامل جدید معرفی شود. شرایط باشگاهی را که در آن سال‌ها مدیریت کرده‌اید چطور می‌بینید؟
 آنچه که من از حواشی متوجه شدم این است که دوستان می‌نشینند برای خودشان جایگاه مشخص می‌کنند. من از دولت جدید انتظار دارم شایسته‌سالاری حفظ شود و امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. افراد نباید فکر کنند که شایسته‌اند، بلکه سیستم باید نظر بدهد. این سیستم کارنامه نگاه می‌کند، گذشته را نگاه می‌کند و آنوقت می‌گویند فلانی به درد این کار می‌خورد یا نه. وقتی آقای دادکان می‌گوید من آماده هستم اما نمی‌گذارند بیایم، یعنی ایشان شهامت دارد. او سبقه دارد و سال‌ها هم ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشته. هر چند معتقدم مدیریت در پرسپولیس و استقلال از ریاست فدراسیون فوتبال هم سخت‌تر است. چون هر دو را تجربه کرده‌ام. آقای دادکان آبروی پیشکسوتان است و همه برایش احترام قائلند. زمانی که ایشان ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت، یاد ندارم هیچ‌کدام از استقلالی‌ها اعتراض کنند. دادکان فدراسیون را خوب و سالم اداره کرد و موفقیت‌های بزرگی هم در زمان مدیریت ایشان رقم خورد. به کسی که موفق باشد راحت نمی‌شود طعنه زد و کنارش گذاشت. او یک زمان به خاطر جامعه فوتبال از حقش گذشت و من با قاطعیت می‌گویم ایشان گزینه فوق‌العاده‌ای برای مدیریت پرسپولیس است.
اما دادکان هم مثل شما زیر بار تحمل دستورات نمی‌رود و شاید همین مسأله برای او هم دردسرساز شود.
 برای این مسأله هم راهکار دارم. اگر می‌خواهند پرسپولیس موفق شود، باید ابتدا مدیرعامل را تعیین کنند و به او بگویند شما دو نفر از افرادی که می‌توانی با آنها کار کنی را به هیأت مدیره بیاور. دو عضو دیگر را هم وزیر تعیین کند. مجمع را نیز همین افراد اداره کنند و به آنها نگویند بالای چشم‌تان ابرو است. آنها بروند مستقل کار کنند، هر چند تعداد افرادی که بتوانند مستقل کار کنند هم کم است.
همیشه وقتی حرف از تغییر مدیریت در باشگاه پرسپولیس می‌شود، ناخودآگاه نام شما هم به میان می‌آید چون هواداران پرسپولیس اعتقاد ویژه‌ای به توانایی‌های مدیریتی شما دارند. در این مدت پیشنهادی به شما نداده‌اند؟
 من دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانم در پرسپولیس مدیریت کنم. اگر یک روز بیایم، زمانی خواهد بود که باشگاه زیرمجموعه دولت نباشد تا بتوان کار کرد. وقتی باشگاهی زیرمجموعه دولت باشد، همیشه محدودیت‌هایی وجود دارد که جلوی دست و پایت را می‌گیرد و به همین دلیل شما باید با بودجه دولتی بروی و در بازار آزاد کار کنی که امکان این مسأله وجود ندارد. من این شرایط را نه می‌توانم بپذیرم، نه کار کنم و نه موفق شوم اما اگر بگویند بیا و به عنوان مشاور در پرسپولیس کار کن، نه نمی‌گویم.
 

Page Generated in 0.0055 sec