printlogo


کد خبر: 235334تاریخ: 1400/7/3 00:00
انگیزه‌های ناشناخته هوادار

فرشاد کاس‌نژاد
 
تیم هوادار از اولین روزهایی که این نام را برای خود انتخاب کرد، پرسشی را درباره خودش ساخت که تیم بی‌هوادار چرا هوادار نام گرفته است؟ این نام چرا اینچنین خالی از معناست؟
اگر تصور مدیران این باشگاه چنین بود که با این نام‌گذاری هوادارانی را مجذوب می‌کنند و ارادت خود به هواداران فوتبال را ابراز کرده‌اند، با یک ساده‌انگاری مواجهیم. تیم‌هایی با ۳ و ۴ دهه قدمت در تهران و حتی با افتخارات بزرگ مثل قهرمانی لیگ و قهرمانی آسیا نتوانستند هواداری را جذب کنند.
پاس تا روز آخر حیاتش در تهران، اقوام مربیان و بازیکنانش را نیز حتی با کارت دعوت نمی‌توانست به ورزشگاه بکشاند، پیکان و سایپا هنوز هم نتوانسته‌اند و حتی تیمی مثل استیل آذین با خرید ستاره‌ها و ایجاد نسبت با علی پروین نتوانست هواداران را به تماشای بازی‌های خود دعوت کند و بیش از تماشاگر در ورزشگاه‌ها، لیدرها را به صف می‌کرد. تیم‌های دیگر هم بودند، همگی بی‌معنا در بنیان خود، که سال‌ها برای سکوهای خالی بازی کردند، مثل نفت تهران و صبا.
فقط در فوتبال ایران شما می‌توانید تیم بی‌تماشاگر را در بالاترین سطح فوتبال یک کشور ببینید. تیمی که تماشاگر ندارد، امکان رشد نخواهد داشت که به لیگ برتر برسد، بلکه در دسته‌های پایین یا موفق به جذب هوادار در طی سال‌ها فعالیت می‌شود و یا امکانی برای رشد و چرخیدن چرخ اقتصادش مهیا نخواهد شد و محکوم به تعطیلی است، مگر اینکه مالکانش چه دولت باشد و چه بخش خصولتی یا خصوصی، پول فراوان برای دور ریختن در فوتبال داشته باشند که در فوتبال ایران آنطور که پیداست، داشتند و دارند.
در فوتبال ایران به جز باشگاه‌های دولتی، با پدیده غریب باشگاه‌های خصوصی بدون درآمد مواجه هستیم که سرمایه‌گذاران آنها را در موقعیتی عجیب قرار می‌دهد. این پرسش بی‌پاسخ باقی می‌ماند که چرا تیمداری می‌کنید بدون آنکه هوادار داشته باشید و درآمدی خلق کنید. مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی یک باشگاه به تعداد هوادارانش متصل است و بدون هوادار کمتر فرصتی برای رشد یک باشگاه وجود دارد. باشگاهداری بدون هوادار با اساس فوتبال که برای تماشاگر بازی می‌شود، در تضاد است و فارغ از این وجه بی‌معنایی وجود تیم بی‌هوادار، از فرصت درآمدزایی هم خبری نیست.
تیم هوادار را می‌توان یکی از تیم‌های نگران‌کننده در لیگ برتر دانست، تیمی که نمی‌دانیم چه سرنوشتی دارد و آیا می‌تواند به قراردادهایش متعهد باشد و سرمایه‌گذاران فرضی‌اش در آینده نزدیک دلیل و انگیزه منطقی برای ادامه تیمداری دارند؟
 

Page Generated in 0.0056 sec