printlogo


کد خبر: 235259تاریخ: 1400/6/31 00:00
خودکشی سامورایی‌ها به خاطر باخت به ایران؟
هاراگیری مدرن!

ایران ورزشی - عکس‌العمل‌های عجیب پس از باخت تیم‌های ورزشی، اتفاق تازه‌ای نیست. در تمام دنیا هواداران دو آتشه و افراطی واکنش‌های عجیب و غریبی به باخت تیم‌های محبوب خود دارند که گاهی بحران‌های خاصی را هم پدید می‌آورد. از بلواهای خیابانی و آتش زدن مکان‌های عمومی گرفته تا زد و خورد و حتی تهدید و شاید هم ارتکاب به قتل!
تازه‌ترین نوع این رفتارها اما خیلی عجیب و دور از انتظار است. هم از جانب رشته‌ای که کمتر شاهد چنین حواشی‌ای بوده و هم قشری که پیش از این کمتر مرتکب چنین رفتارهایی شده 
است.
روز گذشته بود که خبرنگار واحد مرکزی خبر در توکیو، خبری را منعکس کرد که برای خیلی‌ها عجیب بود. 
اینطور که این خبرنگار مستقر در ژاپن اعلام کرده، قهرمانی تیم والیبال ایران در خاک ژاپن و شکست سامورایی‌ها در خاک خودشان برای بسیاری از هواداران این تیم سنگین تمام شده. آنقدر که شماری از دختران هوادار تیم ملی ژاپن اعلام کرده‌اند به خاطر ناراحتی مفرط از این باخت افسرده شده و قصد خودکشی دارند!
این دختران نوجوان و در اصطلاح «تینیجر»، با انتشار پست‌های پرشمار در توییتر، این باخت سنگین در فینال قهرمانی آسیا آن هم پس از بردهای اخیر ژاپن برابر ایران را آنقدر غیر قابل تحمل دانسته‌اند که به خاطرش خودکشی کنند.
    هاراگیری مدرن؟
فرهنگ سامورایی شاید سال‌ها باشد که دیگر جلوه واضح و آشکاری در ژاپن ندارد اما هنوز هم در عمق سنت‌ها و درون فرهنگ این کشور نهفته است. جنگجویانی که شرف و آبرو برای‌شان از همه چیز مهم‌تر بوده و در تاریخ رفتارهایی از خود بروز می‌دادند که گاهی منحصر به فرد بوده است.
رفتارهایی نظیر هاراگیری که یک جور خودکشی آیینی است و قرن‌ها در میان سامورایی‌ها مرسوم بود. رفتار منسوخ شده‌ای که اغلب برای حفظ شرف، وفاداری و ایمان انجام می‌شد.
حالا این نوع ابراز احساسات لحظه‌ای و آنی هواداران تیم والیبال ژاپن هم می‌تواند ارتباط نامحسوسی به همین ریشه فرهنگی آنها داشته باشد. تهدید به خودکشی برای اتفاقی که به گونه‌ای آبروی ورزشی آن را خدشه‌دار کرده و قهرمانی را در خاک خودی به تیم جوان حریف واگذار کرده است.
 
    دلداری و قول انتقام
به گفته این خبرنگار ایرانی پس از انتشار این پست‌ها، هشتگ‌ها و پست‌های پرشماری ایجاد شده تا به این هواداران غمگین دلداری داده و قول گرفتن انتقام در رویداد بعدی را به آنها بدهد.
سوای صحت و سقم این توییت‌ها آن هم با توجه به سن و سال نگارنده آنها، مشخص است که غلبه تیم جوان شده ایران مقابل ژاپنی که تنها دو بازیکن خود را در اختیار نداشت و با حدود 70 – 80 درصد تیم اصلی‌اش به میدان آمده بود، اتفاق ساده‌ای نبوده.
ژاپنی‌ها با کسب دو پیروزی برابر تیم اصلی ایران با همه ستاره‌هایش در لیگ ملت‌ها و از آن مهم‌تر المپیک، به این نتیجه رسیده بودند که دیگر تیم اول و آقای آسیا شده‌اند و باختن به تیم جوان ایران، شوک غیر منتظره‌ای برای آنها بوده است.
حالا اینطور که به نظر می‌رسد، سوای مسائل فنی، این حواشی هواداری هم ژاپنی‌ها را بیش از هر زمان دیگری تحریک می‌کند تا با تمام توان برای رویارویی بعدی آماده شوند و این بار آنها باشند که با عطش انتقام به مصاف تیم ملی ایران بروند. انتقامی که همان هم جزوی از فرهنگ سامورایی بوده و همچنان به صورت نامحسوس در رگ و مردمان سرزمین آفتاب به زیست خود ادامه می‌دهد.
تقابل بعدی ایران و ژاپن به نظر می‌رسد باید در لیگ ملت‌های سال آینده باشد. جای که باید منتظر باشیم و ببینیم این بار در این جدال آسیایی کدام تیم پیروز میدان خواهد شد و رقیب را در اندیشه انتقام خواهد گذاشت.

Page Generated in 0.0047 sec