printlogo


کد خبر: 235238تاریخ: 1400/6/30 00:00
لیگ بیست و یکم با پایان باز؟

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
فصل جدید لیگ برتر با تأخیر زیاد نسبت به لیگ‌های غرب آسیا از 27 مهر شروع می‌شود. سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات این سازمان درباره دلیل شروع دیرهنگام مسابقات گفت: «فصل گذشته لیگ را دیر تمام کردیم و باید ۸ هفته بین دو لیگ به تیم‌ها زمان می‌دادیم، آن هم برای لیگی که در حالت معمولی و با آرامش تمام می‌شد، ولی سال گذشته لیگی فرسایشی داشتیم که ۱۱ ماه طول کشید. در این وضعیت ۸ هفته زمان مناسبی برای ریکاوری و استراحت بازیکنان و بازگشت به مسابقه نبود. به همین دلیل ناچار شدیم زمان بیشتری در اختیار باشگاه‌ها قرار دهیم تا مشکلات شدید بدنی، مصدومیت‌ها و مسائلی از این دست به ویژه امسال که سال منتهی به جام جهانی است پیش نیاید و کمترین ریسک به وجود بیاید.»
بهای طولانی شدن لیگ بیستم و تأخیر در شروع لیگ بیست و یکم را بیش از همه استقلال و تراکتور پرداخت کردند که مجبور شدند با تیم‌های ناآماده در لیگ قهرمانان بازی کنند و حذف شدند. صعود پرسپولیس هم ممکن بود در این شرایط به خطر بیفتد، ولی گل‌محمدی این شانس را داشت که تیمش را با تغییرات کمتری به زمین بفرستد و حریفش تجربه کمتری نسبت به الهلال و النصر عربستان داشت. البته خطر برای پرسپولیس هنوز کاملاً برطرف نشده چرا که برای بازی با الهلال همچنان دور از شرایط مسابقه خواهد بود، در حالی که حریفش هر هفته در لیگ عربستان به میدان می‌رود و می‌تواند هماهنگ‌تر شود.
شیوع کرونا یکی از دلایلی بود که لیگ بیستم طولانی شد، هرچند سازمان لیگ می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتر مسابقات را زودتر تمام کند، همانطور که سایر لیگ‌های غرب آسیا موفق به این کار شدند. سؤال مهم‌تر اما این است که سازمان لیگ این عقب‌ماندگی را جبران می‌کند یا لیگ بیست و یکم هم قرار است مثل فصل قبل با تأخیر تمام شود؟ تاریخ دقیق پایان لیگ بیست و یکم چه زمانی است؟
سهیل مهدی زمان پایان مسابقات را اعلام نکرد و فقط درباره تعطیلی طولانی در خلال لیگ توضیح داد: «چالش بزرگی که در لیگ امسال داریم این است که در هفته‌های پایانی لیگ برتر باید به استقبال لیگ قهرمانان آسیا برویم و مرحله گروهی این مسابقات به مدت یک ماه برگزار می‌شود. هر تیم باید در این مرحله ۶ بازی انجام بدهد (26 فروردین تا یازده اردیبهشت). ۴-۳ روز پس از آن زمان هم به مدت ۱۲ تا ۱۴ روز روزهای فیفا را پیش‌رو داریم. به صورت ناگهانی حدود ۴۵ روز لیگ تعطیل می‌شود. در نیم‌فصل لیگ برتر با در نظر گرفتن شرایط پاندمی کرونا نظراتی از سرمربیان تیم‌ها می‌گیریم تا بهترین برنامه را برای دور برگشت اعلام کنیم.»
با استناد به حرف‌های مسئول کمیته مسابقات تاریخ دقیقی برای پایان لیگ در نظر گرفته نشده و نظرخواهی از مربیان لیگ و اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی می‌تواند سناریوهای مختلفی برای آن به وجود آورد. این بلاتکلیفی اتفاق خوبی برای مسابقات نیست و می‌تواند برای تیم‌ها مشکلات مختلفی به وجود آورد. طولانی شدن لیگ هزینه باشگاه‌ها را افزایش می‌دهد و کیفیت مسابقات را پایین می‌آورد. همچنین ممکن است مشکلات امسال برای نمایندگان لیگ در لیگ قهرمانان آسیا تکرار شود. از سازمان لیگ انتظار می‌رفت به دنبال راهی باشد تا این عقب‌ماندگی جبران شود و مسابقات به روال طبیعی‌اش برگردد، ولی ظاهراً پایان لیگ بیست و یکم قرار است باز باشد و تاریخ اتمام آن را هنوز هیچ کس نمی‌داند.
 

Page Generated in 0.0053 sec