printlogo


کد خبر: 235233تاریخ: 1400/6/30 00:00
تولد دوباره والیبال
سرانجام تغییر نسل

سامان موحدی راد
 
سرانجام تغییرات درست در والیبال ایران در زمان و مکان مناسب به هم رسیدند تا هم یک جام قهرمانی آسیایی نصیب‌مان شود و همه به صورت رسمی از چهره تیم جوان شده و نسل تازه والیبال ایران رونمایی شود. تیمی که در چند سال اخیر به دلیل تردیدهایی در کنار گذاشتن بازیکنان پا به سن گذاشته احساس خطرهایی می‌کرد اما سرانجام با از دست دادن یک المپیک حالا به نقطه‌ای رسیده که می‌توان از آن به عنوان یک تیم جوان و آینده‌دار نام برد. تیمی که در خاک ژاپن آنها را شکست می‌دهد و جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.
ولادیمیر آلکنو که به تیم ملی آمد، استارت جوانگرایی زده شد و چهره‌های تازه‌ای چون میثم صالحی، صابر کاظمی، بردیا سعادت و علی اصغر مجرد به تیم اضافه شدند. جوانانی که در کنار بازیکنان پا به سن گذاشته و قدیمی تیم به کار گرفته شده بودند و رقابت‌های لیگ ملت‌ها و المپیک را با هم تجربه کردند. زمان اندکی که آلکنو داشت، دیر اضافه شدنش به تیم ملی و انتظارات بالا از تیمی که قرار بود از گروهش در المپیک صعود کند، موجب شد تا این شجاعت و جسارت برای جوانگرایی از تیم ملی گرفته شود و در سایه همین بیم و امیدها بود که تیم ملی نمایش پر فراز و نشیبی در این دو رقابت داشت. نهایتاً هم در هیچ کدام از رقابت‌ها نتوانست از گروهش صعود کند.
رفتن پرحاشیه آلکنو و آمدن بهروز عطایی به تیم ملی فرصتی دیگر به مربی‌های داخلی داد تا خودی نشان دهند و در این میان بهروز عطایی نمایشی دیدنی داشت. او نه تنها ترکیب تیم را کاملاً جوان کرد که به نظم و دیسیپلین خاص خود تیم جوان شده ایران را به مقام قهرمانی آسیا رساند. شکست ژاپن در خاک ژاپن درست یک ماه بعد از آنکه ژاپنی‌ها مانع از صعود ما در المپیک شده بودند، نقطه پایانی بود بر تمام داستان‌های چند وقت اخیر والیبال ایران. حالا والیبال ایران دیگر در ترکیبش ستاره‌هایی چون سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور را نمی‌بیند اما ستاره‌ای چون صابر کاظمی در اوج جوانی چنان باتجربه و پخته عمل می‌کند که خیال همه از چند سال آینده تیم ملی راحت است. پوست‌اندازی والیبال ایران در یک دهه اخیر را مرهون حضور چهره‌های بزرگ و جهانی‌ای چون ولاسکو هستیم. بیش از یک دهه حضور مربی‌های خارجی در رأس تیم ملی موجب شده بود تا دیگر مربی‌های داخلی از دایره انتخاب برای پست کنار گذاشته شوند اما یک تغییر تاکتیک درست و انتخاب جسورانه مربی‌ای چون بهروز عطایی بار دیگر فرصت را در اختیار مربی‌های داخلی قرار داد تا خودی نشان دهند و خودش که از این فرصت به خوبی استفاده کرد.
 

Page Generated in 0.0043 sec