printlogo


کد خبر: 235205تاریخ: 1400/6/30 00:00
نقدی بر اظهارنظر عجیب برخواه درباره تحریم اردوی جهانی
پاداش 70 میلیونی یا فرافکنی برای حذف ستاره ها؟

رضا عباسپور     @rez7462
 
 حرف‌های محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در خصوص عدم حضور تعدادی از ملی‌پوشان نامدار تیم ملی خصوصاً کیانوش رستمی و سهراب مرادی در اردوی جهانی وزنه‌برداری عجیب است. 
وقتی که او عیار ستاره‌های پرافتخار وزنه‌برداری ایران را به پاداش محدود مدال جهانی توسط وزارت ورزش با سکه و دلار در رسانه ملی قیاس می‌کند، این ذهنیت به وجود می‌آید که شرایط به گونه‌ای چیده شده تا ستاره‌های عنواندار وزنه‌برداری، عطای حضور در تیم ملی را به لقایش ببخشند. فرافکنی‌ای که بیانش از زبان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران تأسف برانگیز، بعید و غیر قابل باور بود.
بعد از اتفاق‌های تلخ و حواشی‌ای که قبل از المپیک برای 2 اسطوره پرافتخار وزنه‌برداری ایران یعنی سهراب مرادی و کیانوش رستمی در مسیر کسب سهمیه ورودی به المپیک رخ داد، صدای اعتراض این دو وزنه‌بردار بلند شد. 
اعتراضی که ناراحتی مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری و سرمربی تیم ملی را در پی داشت و تبعاتی را به همراه داشت. شروع اردوی جهانی وزنه‌برداری برای حضور در مسابقات 2021 ازبکستان بهترین زمان برای تلافی این ماجرا بود. 
به همین دلیل اتاق فکر فدراسیون با حمایت و همراهی سرمربی تیم ملی برای رد گم کردن ابتدا نام این دو وزنه‌بردار را در لیست دعوتی‌ها قرار دادند. سپس چون می‌دانستند که آنها به نشانه اعتراض حق ضایع شده خود در المپیک توکیو هرگز در اردوی جهانی حاضر نخواهند شد، غیبت غیر موجه ملی‌پوشان را دلیلی برای حذف آنها اعلام کردند.
اما این موضوع به همین جا ختم نشد و سرمربی تیم ملی در یک برنامه رادیویی مواردی را مطرح کرد که عجیب است. باور نکردنی است که این حرف‌ها از زبان فردی شنیده می‌شود که پیش از این اعتبار بسیاری نزد اهالی وزنه‌برداری و علاقه‌مندان به این رشته داشت. 
برخواه که خود زجر کشیده وزنه‌برداری است و به خوبی می‌داند که یک قهرمان با هر موقعیت و جایگاهی عاشق تکرار عنوان قهرمانی خود در عرصه‌های مختلف بین‌المللی خصوصاً مسابقات جهانی است، تنها دلیل نیامدن و تحریم اردوی جهانی ازبکستان توسط رستمی و مرادی را «کم بودن پاداش دلاری و ریالی» و به صرفه نبودن تحمل سختی و تمرین سنگین وزنه‌برداری می‌داند! دلیلی مضحک که مثل نتایج و عملکرد چند سال اخیر او ضعیف و غیر قابل قبول است. 
صحبت‌های عجیب او وقتی کمرنگ و بی اثر می‌شود که کیانوش رستمی و سهراب مرادی در پاسخ به توجیهات او با رد این موضوع تأکید دارند که ناراحتی و دلخوری آنها از تیم مدیریتی و فنی وزنه‌برداری به خاطر حقی است که در مسیر توکیو از آنها ضایع شده است و بدتر از آن بی‌خیالی و عدم توجه مسئولین فدراسیون و سرمربی تیم ملی به اتفاقی است که برای آنها افتاده است. هر دو وزنه‌بردار متفق‌القول معتقدند که پول و پاداش نه اینکه برای آنها بی ارزش و کم اهمیت است، اصلاً اینطور نیست. 
بلکه بعد از سال‌ها افتخارآفرینی و کسب سکوهای قهرمانی المپیک و جهانی و بازی‌های آسیایی، اولویت‌بندی آنها و نگاه‌شان به رویدادهای بین‌المللی تغییر کرده است. برای آنها ثبت رکوردهای جهانی و المپیکی و آسیایی برای ایران بیش از هر بهانه مادی دیگری ارزشمند است و قابل توجه.
 بعد از آن هر اندازه پاداشی که از سوی مسئولین برای افتخارآفرینی آنها در نظر گرفته شود محترم است و قابل پذیرش. اتفاقی مشهود که در سال‌های گذشته به کرات برای هر دوی این قهرمانان رخ داده و هیچ حرف و حدیث یا حاشیه‌ای هم نداشته است.
 بنابراین کاملاً مشخص و روشن است که توجیه محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی در این برهه زمانی بیش از اینکه به نفع ملی‌پوشان باشد، سود و نفع فدراسیون و تفکرات خود سرمربی تیم ملی را دنبال کرده و به دنبال پایین آوردن اعتبار و ارزش افتخارآفرینی‌های این دو قهرمان بزرگ و کمرنگ جلوه دادن زحمات و عناوین جهانی و المپیکی آنها است.
 قطعاً وقتی به این موضوع و زوایای مختلف آن می‌نگریم نمی‌شود روی این اقدام و حرکت عجیب سرمربی تیم ملی چیزی جز تبانی و دست به یکی شدن او با سیستم مدیریتی و اتاق فکر فدراسیون وزنه‌برداری برای «حذف» ستاره‌های نامدار و بزرگ وزنه‌برداری ایران از تیم ملی و دنیای قهرمانی نام نهاد. 
به هر روی باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولین جدید وزارت ورزش و جوانان، همچنین کمیته ملی المپیک بازهم نسبت به حواشی متعدد و مخرب جاری در سیستم فنی و مدیریتی وزنه‌برداری مثل قبل «سکوت» و «مماشات» با تخلفات و ظلم محرز صورت گرفته را پیشه می‌کنند یا اینکه قرار است آنها به این حق‌خوری‌های مسلم و تضییع حقوق ملی‌پوشان نامدار پایان بخشیده و تغییرات اساسی در این سیستم بیمار بدهند؟!

Page Generated in 0.0066 sec