printlogo


کد خبر: 235117تاریخ: 1400/6/28 00:00
کدام درست‌تر است؟
ادعای نویدکیا و سبد پر سپاهان یا حرف‌های ملکیان

ایران ورزشی-سپاهان در بیشتر ادوار لیگ برتر با جذب بازیکنان مطرح و نامی سر و صدای زیادی را در زمان نقل و انتقالات به راه می‌انداخت و جالب اینکه اکثر مربیانش هم مدعی بودند که جزو تیم‌های کم هزینه هستند. امسال هم محرم نویدکیا تا امروز بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته که اکثرشان مشتریان زیادی داشتند که در نهایت جذب سپاهان شدند. حالا یا به دلایل شخصی این تیم را ترجیح دادند یا اینکه پیشنهاد مالی‌اش بهتر بود. سپاهان شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، مسعود ریگی، کریستوفر نت و نیما میرزازاد را به خدمت گرفته است.
جدایی مغانلو و حضورش در سپاهان یکی از سوژه‌های اصلی دو سه هفته گذشته رسانه‌های ورزشی بود و بعد از اینکه پرسپولیس نتوانست 500 هزار دلار مبلغ رضایتنامه باشگاه پرتغالی را فراهم کند، سپاهانی‌ها با انتقال محبی به این تیم اروپایی شرایط جذب مغانلو را فراهم کردند تا صید بزرگی را انجام داده باشند.
محرم نویدکیا هم درباره جذب او اینطور گفته بود: «دوست داشتم شهریار به سپاهان بیاید اما او به اروپا رفت. بعد بحث علاقه سانتاکلارا به جذب محبی پیش آمد و اتفاقاتی افتاد که منجر به جابجایی این دو بازیکن شد و آنها را عوض کردیم. دلم نمی‌خواست محبی را از دست بدهم اما وقتی دیدم می‌توانم این دو بازیکن را جابجا کنم بدون اینکه هزینه‌ای برای ما داشته باشد، کمی خیالم راحت‌تر شد که اگر یک بازیکن طراز اولم را از دست می‌دهم، یک بازیکن طراز اول که از سال‌های قبل هم بازی او را دیده بودم، به تیمم اضافه می‌شود. اگر می‌گویم خوشبختانه به خاطر این است که فکر می‌کنم شهریار الان متفاوت‌تر از آن بازیکنی است که در پیکان بود. فقط به خاطر 6 ماهی که به پرتغال رفت. الان یاد گرفته باید وارد درگیری‌ها شود، برای گل زدن بجنگد، کامل در اختیار تیم و تاکتیک‌پذیر باشد. این نیست که همه بدوند پاس بدهند و او گلزنی کند. باید خودش هم در مسائل دفاعی به تیم کمک کند. این موارد را قطعاً در اروپا یاد گرفته و برای همین خوشبختانه الان بازیکن من شده است. به هرحال محبی را از دست دادم و به جای او فرشاد احمدزاده را گرفتیم. کی‌روش استنلی را از دست دادم و به جای او شهریار مغانلو را جذب کردیم. دروازه‌بان اول تیم را از دست دادم و به جای او دو دروازه‌بان دیگر گرفتیم تا خیالمان راحت‌تر شود.» ا
لبته او درباره جذب فرشاد احمدزاده هم دلایل خودش را مطرح می‌کند اما هیچ اشاره‌ای به مبلغ قراردادشان ندارد. شاید این جزو اختیاراتش باشد اما همانطور که با صراحت از بی‌هزینه بودن جذب مغانلو می‌گوید شاید بهتر بود اشاره‌ای به مبلغ فرشاد احمدزاده و بخصوص مسعود ریگی هم می‌کرد. «احسان حاجی‌صفی ملی‌پوش ما بود و او را از دست دادم. از او به عنوان شماره 8 استفاده می‌کردم و به همین خاطر در پست او ریگی را گرفتیم. نیازی به دفاع نیست. خودم پیش وجدانم راحت هستم. همه ما، باشگاه و اعضای هیأت مدیره می‌دانیم که ریخت و پاشی نکردیم. با تعویض بازیکنان خیلی از مشکلاتمان حل شد. منصوری را با نیما میرزازاد تعویض کردیم و برایمان هزینه‌ای نداشت. محبی را با شهریار تعویض کردیم که این هم هزینه‌ای برایمان نداشت. هیچ کدام از بازیکنان جدید از لحاظ مبلغی از بازیکنان سال قبل گران‌تر نیستند. اصرارم و خواسته‌ام از باشگاه بر این بود؛ بازیکنانی که یک سال برای من تلاش کردند و با تمام وجودشان آن بازی‌های درخشان را انجام دادند و نتیجه گرفتند، از باشگاه پول بیشتری بگیرند نه بازیکنانی که جدید می‌آیند. به خاطر همین مطمئن باشید مبلغ قرارداد بازیکنان جدید از بازیکنان قدیمی‌تر کمتر است.»
اما صحبت‌های چند روز پیش ملکیان عضو هیأت مدیره استقلال درباره چگونگی جدایی ریگی بیانگر این است که باشگاه سپاهان مبلغ قابل توجهی را برای او هزینه کرده است. ملکیان مدعی شده: «آقای ریگی قبلاً یک قرارداد نازلی بسته بودند که ما تصمیم گرفتیم مبلغ آن را تا 700 درصد افزایش دهیم. در مورد قراردادها توضیح بدهم که قرار است امسال بر اساس عملکرد و به زمین رفتن دستمزد بدهیم و این برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. در مورد آقای ریگی هم همین بود و ما تا حد نهایت انعطاف به خرج دادیم ولی مبلغ قراردادمان به هیچ وجه نظر آقای ریگی را نگرفت. عدد ما به هیچ عنوان برای آقای ریگی جذاب نبود و ایشان به همین دلیل حتی حاضر نشدند به تهران بیایند و مذاکره کنیم. البته ایشان رقمی به ما اعلام نکردند ولی همانطور که گفتم رقم ما چشم ایشان را نگرفت و در نهایت به سپاهان رفت.»
مدیربرنامه مسعود ریگی هم صحبت‌های جالبی را در این خصوص مطرح کرده بود: «بنده با آقای مددی جلسه‌ای داشتم که ایشان عنوان کرد مبلغ درخواستی را بگوییم اما بنده گفتم شما مبلغ را مشخص کنید تا روی آن فکر کنیم. پس از آن، در جلسه دوم به من اعلام کردند که هیأت مدیره باشگاه ۴ میلیارد تومان مبلغ پایه به‌علاوه هر بازی ۵۰ میلیون تومان یا ۳ میلیارد تومان مبلغ پایه به‌اضافه هر بازی ۱۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند. در آن جلسه به من گفتند که ما نمی‌توانیم بیش از ۵ میلیارد تومان مبلغ پایه و هر بازی ۵۰ میلیون تومان را بدهیم؛ من گفتم مبلغ را نمی‌توانید یک‌مقدار بالاتر ببرید که گفتند نه.»
به هرحال سپاهان یا هر باشگاه دیگری این حق را دارد که بر اساس توانایی و بضاعت مالی‌اش نفرات دلخواهش را جذب کند اما در فوتبالی که از فصل گذشته مبالغ بازیکنانش به طور غیرمنطقی افزایش چند برابری داشته خیلی به راحتی نمی‌توان پذیرفت که بازیکنان مطرحش با مبالغی معمولی جابجا شوند.
 

Page Generated in 0.0051 sec